Trabant vásárlási tanácsok
Tibke 2006.01.21. 14:58
A cikk igyekszik segítséget nyújtani azon kevés embereknek akik még Trabant vásárlására szánják magukat.
Első körben természetesen ellenőrizzük az autó azonosító számainak meglétét, egyezését a forgalmiban szereplő adatokkal. Bármelyik típust is választjuk(1.1, 601, Fiat-Suzuki motoros Trabant), a legfontosabb a karosszéria,az alváz állapota. Az elkorrodált alváz a legdrágábban helyrehozható.
Itt is van bizonyos fontossági sorrend. Legfontosabb a hattyúnyak,hivatalos nevén mellső kereszttartó(1) állapota. Ez tartja a bölcsőt. Hosszú és drága munkával hozható helyre, minimum 30 ezer ft kicseréltetni. Valamint ha a hattyúnyak el van rohadva, nagy valószínűséggel a többi fő tartóelem is csereérett. Amennyiben van rá lehetőség,kopogtassuk meg mindenhol, pl kulccsal,ha más nincs kezünkben. Ha bárhol nem fémes kopogást tapasztalunk,hanem tompább hangot, inkább nézzünk más autó után. Utána következhet a többi elem, az alsó-felső küszöbök,másnéven a hossztartók(3-4). Szintén kopogtatással tudunk meggyőződni állapotukról. A sárvédőíveket kifele finoman huzkodva ellenőrizhetjük,ha ropogást tapasztalunk, valószínűleg korrodált. Még ujjunkkal benyulva is ellenőrizhetjük. Belül is nézzünk körül,hajtsuk fel a szőnyeget, belül is korrodálhat az alváz. A csomagtartót is érdemes megnézni,sajnos sok trabantnak rohad a fenéklemeze, a hátfal csatlakozásánál,valamint kívül a fenéklemez merevítője(5) rohadhat még kiemelkedően. Tipushiba még az első lökhárítótartók rohadása is, ez szemmel látható,ha már bekövetkezett. Egy komplett kasztnizás(hattyúnyak,sárvédőívek,tornyok, küszöbök,lökhárítótartók, cseréje) 100-120 ezer ft körül mozog.
Következő lépés a motortér ellkenőrzése, először is a tornyok állapota, 601es kasztninál jellemző a rohadás. 1.1es Trabantnál már nem igazán találkozni ezzel a problémával. Kétütemű Trabantnál a főtengely állapota a legfontosabb a motornál, a turbina mozgatásával a kopottságáról győződhetünk meg, valamint beindítva, a motor hangjával. Ha nagyon kotyog a főtengely,valamint ha surrogó,kerregő hangot hallatt a motor, a főtengely már nem a legjobb állapotú. Csere anyagára 10ezertől 20 ezerig terjedhet. Négyütemű motorok állapotáról a kartergázról, és a kipufogófüst színéről győződhetünk meg. Ha erősen látható a kartergáz, vagy kékesen füstöl a kipufogó,kopott már a motor. Csak egy gyűrűzés is belekerül 20-30 ezer ft-ba,ami közel se biztos hogy megoldja a gondot,vagy csak ideig-óráig lesz megoldás. Próbakör alkalmával kapcsolgassunk vissza minden sebességbe, vizsgálva recseg-e a váltó visszakapcsolásoknál. Hallgassuk nem-e hallunk morgó csapágyzajt. Ellenőrizzük a fékhatást is, teljes felújítás nem olcsó mulatság. Ha fékezéskor üt a pedál, kétütemű/fiat motoros Trabantnál megoldhatja a fékdob szabályzása/cseréje, 1.1esnél tárcsát kell cserélni/szabályozni. Tárcsacserének kb 7 ezert ft az anyagára. Lengéscsillapítók állapotáról az autó beringatásával győződhetünk meg, illik azonnal megfogniuk az autót. Kétütemű hátul is laprugós autónál nem nagy összeg cserélni a lengéscsillapítókat, de hátul spirálrugós, valamint 1.1-es kasztninál már komoly összeg is lehet a csere. Fontos a gumik állapotának is ellenőrzése, mind a drága csere,mind a biztonság érdekében. Félrekopott gumi jobb esetben csak hibás futóműbeállításra utal, rosszabb esetben lehet akár elhajlott lengőkar,kopott,lógó kormánymű, 1.1-es Trabantnál elhajlott stabilizátor, megroppant bölcső is. Ellenőrizzük a kormánymű állapotát is, nehéz bontottból jó állapotút találni, újat szinte lehetetlen, csak felújított van.
(Hadd tegyek hozzá még három dolgot 1.1 esetén. Első és legfontosabb, hogy kalkuláljunk egy vezérműszíj- és vízpumpa cserét MINDEN esetben, függetlenül attól, hogy a tulaj erről mit mond. Anyagköltséges 10e alatt van, a munkadíj, vagy az ezzel járó vesződség viszont tetemes. Ez ugyan nem tartozik szigorúan a vásárláshoz, de ne legyen alkupozíció az, hogy firssen volt cserélve a szíj - ezt maximum akkor lehet elhinni, ha a fedél levétele után a szíj még full tiszta, a felirat jól olvasható, a festése cseppet sincs megszemcsésedve. A másik fontos dolog a kuplung. Nem egyszerű a cseréje, szintén problémás megtalálni a megfelelő VW-kuplungot, amivel nem lesz betonkemény (puha pedig semmivel sem lesz...), szóval ne higyjük el a "csak rá kell állítani" érvet ! Emeljük a fordulatot 2-3000-re, benyomott kuplunggal kapcsolunk hátramenetet, rezdülés és reccsenés nélkül kell vennie. Ezután ismét magas fordulaton kapcsoljunk négyesbe, és lassan engedjük fel a kuplungot - az autónak határozottan le kell fulladnia. Ha ezek nem így működnek, készüljünk a kuplungcserére, amelynek anyagköltsége szerény becsléssel is 20-25e, munkadíja pedig kifejezetten ronda összeg. Harmadik kritikus pont a hűtő. Ha egy minimális vízkőlerakódást is találunk, az nagy valószínűséggel repedést jelent. Egy 1.1-es hűtő létező legolcsóbb ára is 12.000 forint, de általában nincs, vagy drágább.
(- prokee )
Forrás: http://twk.lusteenet.hu
|