Domingo újra várja Marton Évát
zenefórum.hu 2005.12.02. 19:54
[2001.10.19.] - Népszava
A Maximilian Schell rendezte Lohengrin nagy sikert aratott Los Angelesben
A számos elismeréssel, Oscar-díjjal is kitüntetett osztrák filmrendező, színész, Maximilian Schell állította színpadra Los Angelesben a Lohengrint. A Wagner-zenedrámát most először mutatták be a tengerentúli városban, s a darab, amelynek egyik főszerepét Marton Éva alakította, hatalmas sikert aratott.
A világhírű magyar szopránt a dalszínház művészeti vezetője, Plácido Domingo a következő szezonban is felkérte egy Wagner-operára. Az énekesnőre addig is rengeteg felkérés vár, most éppen egy budapesti gálára, két franciaországi dalestre és tajvani vendégszereplésre készül.
- Plácido Domingo második esztendeje irányítja művészeti vezetőként a Los Angeles-i dalszínházat, s úgy tudom, az ő ötlete volt, hogy ön énekelje Ortrudot ebben a Lohengrin-produkcióban.
- Igen, ő kért fel erre az előadás-sorozatra, s szívesen mondtam igent, hiszen Domingo régi, kedves kollégám. A másik dalszínházában, a Washingtoni Operaházban - ahol szintén művészeti vezető - is felléptem már meghívására. Los Angelesben tizenhat esztendeje működik állandó operaház, s a stagione-rendszerben dolgozó teátrumban számos nagy énekes fellépett már. Ez a Lohengrin is rangos szereposztásban került műsorra, hiszen a világhírű rendező-színész, Maximilian Schell mellett a produkcióban olyan partnereim voltak, mint Adriene Pieczonka, Gösta Windbergh, Kurt Rydl és Tom Fox, a dirigens pedig nem más, mint Kent Nagano volt. Domingo egyébként rendszeresen benézett a próbákra, hiszen eközben ő öt Pikk Dáma-előadást énekelt. A premiert követően azzal gratulált nekem, hogy: "Mi, öreg harcosok, jól húzzuk még az igát, ugye, drága Éva!" Később pedig már fel is kért a következő Los Angeles-i produkcióra, a Trisztán és Izoldára, s ebben a darabban a 2002-2003-as szezonban lépek majd színpadra a tengerentúlon.
- Ön már számos különböző Lohengrin-produkcióban lépett színpadra korábban, Maximilian Schell pedig nem operarendezőként vált ismertté. Sikerült megtalálniuk a közös hangot?
- Igen, hiszen ismertem már őt, a Salzburgi Fesztiválon találkoztunk először, jó néhány évvel ezelőtt. Maximilian Schell a Jedermannt játszotta, én pedig akkor a Fideliót énekeltem. Emellett természetesen láttam számos filmjét is. Érdekes története van egyébként ennek a Lohengrinnek, létrejötte egy multimilliárdos operarajongónak köszönhető, aki finanszírozta a bemutatását Pétervárott és Baden-Badenben. Az előadást némileg átalakították, s öthetes próbaidőszakot követően került most színre Los Angelesben. Különleges, hagyományhű rendezés, amelyben azért fontos szerep jut néhány, meglepő modern effektusnak is. Nekem immár negyedszázados Lohengrin-tapasztalatom van, hiszen tíz esztendőn át énekeltem Elzát, tizenöt éve pedig Ortrudként lépek színpadra. Ezt a Wagner-zenedrámát többek között New Yorkban, Chicagóban, Berlinben, Hamburgban, Barcelonában és Buenos Airesben, a legkülönfélébb színrevitelekben alakíthattam - ezek között August Everding-, Götz Friedrich- vagy Peter Konvinci-rendezés is akad -, mégis, Maximilian Schell is tudott számos újdonsággal szolgálni számomra. Úgy tudom egyébként, hogy a színész-rendezőnek ez a harmadik operaprodukciója. Schell által a rendezés egy másik oldalát ismertem meg, amelyben a színészi játék egészen különleges hangsúlyt kap. A szeptember 12-i premier a New York-i terrortámadás miatt elmaradt, így a második előadás, a 15-i lett a bemutató, ami nagy sikert aratott.
A Los Angeles-i nézők, akik először láthatták ezt a Wagner-darabot, mind a hét előadás végén hosszasan ünnepeltek.
- A tengerentúli sorozat után milyen fellépésekkel folytatja a szezonját?
- Most francia-magyar dalestre készülök, a MAGYart keretében október 24-én Lyonban, november 3-án pedig Párizsban szerepelek. Ezt követően Budapesten, az Operabarátok Európa-gáláján lépek fel, majd Tajvanon koncertezem. Egy hatezer-ötszáz férőhelyes hangversenyteremben lépek a közönség elé, s erre az estre már elővételben elkeltek a jegyek.
A koncert mellett egy nyilvános mesterkurzust is adok a távol-keleti országban, s ezt a helyi televízió és rádió is közvetíti. Az év végén pedig ismét találkozhat velem a budapesti közönség, hiszen december 23-án, a Zeneakadémián Kocsis Zoltánnal és a Nemzeti Filharmonikusokkal adok hangversenyt. A koncert műsorában Wagner Trisztán és Izolda című operájából Izolda szerelmi halálát énekelem, valamint Richard Strauss Négy utolsó énekét. Remélem egyébként, hogy karácsonyra már a Bánk bán CD-felvétele is megjelenik, amelyen Gertrudis királynőt alakítom, s az Erkel-operából készült film január közepétől talán már a mozikban is látható lesz. Az ünnepeket itthon akarom tölteni, a családom körében, s bízom abban, hogy jut időm minél több színházi előadásra, s végre arra is, hogy hallgatóként üljek be az Operaházba vagy néhány koncertre.
Réfi Zsuzsanna
|