abforma1
abforma1
-Főmenü-
 
-Forma-1-es menü-
 
-Bejelentkezés-
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
-Motorsport menü-
 
-Motorsport hírek-
 
-Bajnokságok állása-
 
-Szavazás-
-Szavazás-
Ki a kedvenc F-1-es pilótád?

-Kimi Raikkonen-
-Felipe Massa-
-Fernando Alono-
-Lewis Hamilton-
-Giancarlo Fisichella-
-Heikki Kovalainen-
-Jenson Button-
-Rubens Barichello-
-Nick Heidfeld-
-Kubica vagy más...
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
-Érdekességek-
-Érdekességek- : -30 éve a Forma-1-ben a Renault-

-30 éve a Forma-1-ben a Renault-

Kereken 30 évvel ezelőtt, vagyis 1977. július 16-án állt először rajthoz a Renault a Forma-1-ben. Az azóta eltelt három évtizedben a csapat a legnagyobbak közé emelkedett, ennek ékes bizonyítéka a hét egyéni és a nyolc konstruktőri világbajnoki cím.

A Renault az idei Brit Nagydíjat megelőző héten Franciaországban több, nagyszabású rendezvénnyel ünnepelte az évfordulót. Az alábbiakban röviden összefoglaltuk az istálló történetét.

A kezdetek

Az első versenyautót Bernard Dudot tervezte és egy 1500 köbcentiméteres, V6-os Elf turbómotor hajtotta, a konstrukció éppen csak be tudta verekedni magát a Brit Nagydíj futamára. A sárga teáskannának csúfolt autó Jean-Pierre Jabouille-lel a volánnál végül a tizenhatodik körben feladni kényszerült a viadalt, de a csapat úgy tekintett az első évadra, mint az első szárnypróbálgatásokra, így nem voltak nagy elvárások.

1978-ban, vagyis a második évadban a kemény munka meghozta első gyümölcsét, hiszen a gyár Watkins Glen-ben megszerezte első pontjait Jean-Pierre Jabouille révén, a francia pilóta negyedik lett az Amerikai Nagydíjon. A Renault lendületes fejlődését jól jelzi, hogy szinte kereken két évvel a Forma-1-es debütálását követően, 1979. július 1-én megszületett az első futamgyőzelem is, ráadásul éppen Franciaországban. Az RS11-es modell kormánynál ekkor is Jabouille ült, de a csapat másik pilótája, René Arnoux is kitett magáért, harmadikként ért célba.

1980-ban már három Renault-siker született, a következő szezonban pedig a csapathoz került a nagy tehetségnek tartott Alain Prost, aki gyorsan beváltotta a hozzá fűzött reményeket, hiszen első évében háromszor állhatott fel a dobogó legfelső fokára.

Az 1982-es szezonban a Renault a harmadik helyet szerezte meg a világbajnoki pontversenyben, amivel sikerült a legjobbak közé beverekednie magát, a következő évadban pedig egészen az utolsó futamig partiban volt a világbajnoki cím megszerzéséért.

A Renault, mint motorszállító

A francia márka időközben új fejezetet nyitott a Forma-1-es történetében, hiszen a Renault más csapatok versenygépeit is ellátta erőforrással, amellyel így egy máig tartó tradíciót indított el. A Lotus csapat volt az első, amely először kapott Renault motorokat, és alig négy év alatt a csapat kétszer végzett a harmadik helyen a konstruktőrök között, míg egyszer volt negyedik. Az eredményesség láttán több csapat is bejelentkezett a francia motorokért, így a Ligier és a Tyrrell is szerződést kötött. Ebben az időszakban a Renault legfőbb specialitásává vált a motorszállítás.

A turbómotorok Forma-1-től való búcsúzását követően a francia csapat is kiszállt a száguldó cirkuszból (15 futamgyőzelemmel a tarsolyában), de nem sokáig, mert 1989-ben újra feltűnt a motorszállítók között és Sir Frank Williams csapatával kezdett hosszú távú együttműködésbe. 1991-ben a Williams-Renault 7 futamgyőzelmet szerzett, pilótái pedig tizenhétszer állhattak fel a dobogó valamely fokára. A közös munkát egy évvel később, 1992-ben kettős világbajnoki címmel koronázták meg, Nigel Mansell és a csapat is a csúcsra ért. Egy évvel később újra megismétlődött a diadal, ezúttal már a visszatérő Alain Prosttal a kormány mögött.



1995-ben a Renault újabb kontraktust kötött, amelynek értelmében a Benetton csapat is a francia motorgyártó cég erőforrásait használta versenygépeihez. A közös munka olyan jól sikerült, hogy rögtön az első évben a Michael Schumacherrel fémjelzett istálló mindkét világbajnoki címet elhódította. A következő két évben viszont megint a Williams dominált, Damon Hill és Jacques Villeneuve gépét ekkor is Renault motor hajtotta, így újabb két vb-cím következett.

1997-ben, 11 világbajnoki címmel a háta mögött a motorgyártó cég újra kivonult a száguldó cirkuszból, igaz ezúttal sem bírta sokáig a versenysorozat nélkül.

Az újkori sikerek

A 2000-es évek eleje új kihívásokat tartogatott a többszörös világbajnok márka számára. Egyéves előkészületet követően 2002-ben a Benetton csapat 100%-ban gyári csapattá vált, miután a Renault teljes egészében felvásárolta az istállót. A francia gyár ennek köszönhetően 5 éve indul önállóan a versenysorozatban. Az első, új festést kapott sárga-kék autókat Jenson Button és Jarno Trulli vezette, a csapatfőnök pedig a Benettonnál is ugyanezt a pozíciót betöltő Flavio Briatore lett. Ebben az évben csak a Ferrari, a McLaren és Williams tudta megelőzni a gyári csapatot, azonban mindenképpen biztató volt, hogy a csapat 2002-ben kétszer annyi pontot gyűjtött, mint az azt megelőző évben a "jogelőd".

2003-ban a csapathoz egy fiatal, ambiciózus pilóta érkezett a spanyol Fernando Alonso személyében, aki nem sokkal később beírta magát a Renault világbajnoki történelmébe. 2004-ben tovább fejlődött a csapat, majd 2005-ben Fernando Alonso vezényletével két világbajnoki győzelemnek örülhetett a francia motorgyártó, 2006-ban mindkettőt sikerült megvédeni, Alonso és a csapat is újfent verhetetlennek bizonyult.

A 2007. évi szereplés eddig nem úgy alakul a Renault számára, ahogy tervezte, hiszen 31 pontjával csak a negyedik helyen áll a konstruktőrök között. A francia cég az idei szezonban felelevenített egy régi hagyományt, így a Red Bull Racing csapat is tőle kapja az erőforrást. Az energiaital-gyártó cég istállója a hetedik pozíciót foglalja el kilenc verseny után.


Renault Forma-1-es adatlap:
Első futam: 1977. július 16., Brit Nagydíj, Silverstone
Első pilóta: Jean-Pierre Jabouille
Első pontszerzés: 1978. október 01., Amerikai Nagydíj
Első pole pozíció: 1979. március 3., Dél-Afriakai Nagydíj
Első győzelem: 1979. július 01., Francia Nagydíj
Rajtok száma: 219
Pole pozíciók száma: 50
Futamgyőzelmek száma: 33
Pontok száma: 956

Egyéni világbajnoki címek:
1992: Nigel Mansell
1993: Alain Prost
1995: Michael Scumacher
1996: Damon Hill
1997: Jacques Villeneuve
2005: Fernando Alonso
2006: Fernando Alonso

Konstruktőri világbajnoki címek:
1992: Williams-Renault
1993: Williams-Renault
1994: Williams-Renault
1995: Benetton-Renault
1996: Williams-Renault
1997: Williams-Renault
2005: Renault F1
2006: Renault F1



 

Legyen ez a kezdőlapod

 
-Naptár-
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
-Idő-
 
-Szavazás-
-Szavazás-
-Melyik a kedvenc F1-es csapatod a 2008-ban?-

-Ferrari-
-BMW Sauber-
-Renault F1-
-WilliamsF1-
-Red Bull Racing, Torro Rosso-
-Toyota-
-Honda Racing-
-Super Aguri-
-Force India-
-McLaren-
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
-A Hónap Kérdése-
-A Hónap Kérdése-
-Visszatér-e valaha Montoya az F1-be?-

-Igen, talán már jövőre-
-Igen, de még lenyom néhány évet a NASCAR-ban-
-Majd egyszer, talán...-
-Nem valószínű-
-Inkább maradjon a NASCAR-ban!-
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

-abforma1 fórum-

Tovább a fórumhoz...

 

Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK