porsa2
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Matematika
 
Egészségtan
 
Ének-zene
 
Testnevelés
 
Linkek
 
Anyanyelv és gy. irodalom
 
Pszichológia szigorlat
Pszichológia szigorlat : 07. Személyiségfejlődés az óvodás- és iskoláskorban.

07. Személyiségfejlődés az óvodás- és iskoláskorban.

  2005.01.15. 16:01

A megismerési funkciók, a mozgás, a gyermeki ábrázolás fejlődése. Az iskolaérettség pedagógiai és pszichológiai feltételei. A hiperaktív gyermek.

Személyiségfejlődés az óvodás- és iskoláskorban. A megismerési funkciók, a mozgás, a gyermeki ábrázolás fejlődése. Az óvodáskorú 3-6 éves gyerek minőségileg különbözik az 1-3 éves gyerektől. Ennek az életkori szakasznak a jellemzői: - az érzelmek uralkodó szerepe - a megismerő folyamatok közül előtérben áll a képzelet, fantázia - az érzelmek és a képzelet dominanciájával függ össze a felfokozott meseszeretet - a figyelem és az emlékezés önkéntelen, az érzelmek és az érdeklődés hatása alatt áll - fő tevékenység a játék. Ebben a felnőttek utánzása, ugyanakkor a cselekvési vágy és a mozgásigény jellemzi. - önállóságra való törekvés - Társak iránti igény -Éntudat, énkép kialakulása, megszilárdulása. -az alak, testarányok jelentős változása; az első alakváltozás - a gondolkodás fejlődésének szakaszai: cselekvő- szemléletes- képszerű- nyelvi gondolkodás Vigotszkij szerint a gyerek először úgy gondolkodik ahogy észlel, később úgy észlel ahogy gondolkodik. A megismerési funkciók fejlődése I. A kisgyermekkor a kompetencia szigete. A kisgyermek megismerési folyamatai nagyfokú egyenetlenség jellemzi. Jellemző a tudatosság és a bizonytalanság. Piaget szerint: a kisgyermek gondolkodására vonatkozóan egy egocentrizmust és a logikai műveletek hiányát hangsúlyozza, az óvodáskorú gyermekek nem tudják figyelmüket 1 dologra összpontosítani. Egocentrizmus: nem önző és nem agresszív, hanem az egész világot az ego-ja nézőpontjából veszi figyelembe, saját magára összpontosít. A gyerekek nehezen képzelik el, hogyan néznek ki a dolgok más nézőpontja szerint. A kisgyermekek kizárólag a tárgyak legfeltűnőbb felszíni sajátosságaira összpontosítanak. A 3 éves gyerekek csak a látszatra adnak, a 6 évesek nevetségesnek tartják, hogy egy álarc segítségével pl. kutyából macska legyen. A 4-5 évesek nem tudták, hogy a kutya macskává változott, de nem tudták a helyes választ. Az ok okozati összefüggéseket gyakran összekeverik. A 2-6 éves korig lezajló agyi érési változások megjelennek a gyermek viselkedésének változásával. ( pl. hallókéreg összefügg a nyelvelsajátítással. II. Társas fejlődés a kisiskoláskorban. Kétoldalú folyamat: 1.a gyermekek integrálódnak a környezetükbe 2.differenciálódnak, mint különálló egyén A társas fejlődés egyik oldala: - a gyerekek elsajátítják a a társadalom normáit Másik oldala: - olyan érzés és viselkedés módokhoz érnek el, amelyekkel a körülményekre reagálnak. Csak az óvodáskor végére értik meg, hogy az ember nem állandó jellemző. A gyerekek kb. 4 éves korukra jutnak el az esztétikai identitásukhoz. A társas szerepek lehetővé teszik, hogy a gyerek uralkodjon késztetésein. Agresszió: vagy azért, mert jutalmazzák, vagy utánoznak valakit. Másokat bántás képessége együtt alakul ki a másokat segítés képességével. III. A kisgyermekkori fejlődést befolyásoló környezeti hatások. 1.A család: A viselkedés formálható családon belül, vagy megváltoztatják a gyerek tartózkodásának környezetét. Fontos a család szerkezete, értékei, nézetei. ( USA-ban általános családminták: 1. tekintélyelvű-engedelmes, 2. irányító, 3. engedékeny ) 2.Óvoda: XX. század intézménye, a gyermekek fejlődését segíti. 3.Televízió szerepe: torzított képet ad a világról,--> maradandó depresszió, modellek-kövérség A gyermeki világkép: Piaget részletesen leírja az óvodáskorú gyermek gondolkodásának jellegzetességeit, amit összefoglaló néven ?gyermeki világkép?-nek nevezünk. Jellemzői: - artificializmus: előállított dolgok vannak, minden mesterséges, művileg előállított - animizmus: mindennek lelket tulajdonít, az élettelen tárgyaknak is - mágikus gondolkodás: hisz a csodákban, az akarat mindenható voltában - finalizmus: cél-okság, a jelenségeket nem az okokkal magyarázza, hanem a célokkal. A hó ezért esik, hogy szánkózni tudjon. - egocentrizmus: saját nézőpontján kívül nincs más, más helyzetébe nem tudja magát beleképzelni, nem tud szempontot váltani. Korlátozza ez az empátiát is. Az óvodáskor végére kialakulnak azok a képességek, amelyek alkalmassá teszik a gyereket arra, hogy iskolába menjen. Az iskolaérettség pedagógiai és pszichológiai feltételei. Kisiskoláskor jellemzői 6-10 éves kor: Az iskolaérettség testi, pszichológiai és viselkedésbeli tényezők összegsége. Feltétele a megfelelő szomatikus ( testmagasság, -súly, mellkörfogat, testarányok megváltozása, csontozat, izomzat, idegrendszer fejlettsége ) és az érthető, összefüggő, folyamatos, más személy számára is értelmes beszéd ( szemben a szituatív vagy kontextusos beszéddel ) Pedagógiai iskolai érettség: 1.testi fejletség- orvos vizsgálja 2.pszichikus érettség: pedagógus és pszichológus vizsgálja globális személyiség jegyek ( feladattudat ) emlékezettanulás gondolkodáskörök értelmi fejlettség, ábrázolóképesség beszéd, hallás tisztasága általános tájékozottság 3. Szociális érettség: csoportkészség társakhoz való alkalmazkodás siker és kudarctűrés, önuralom és önfegyelem kritika és önkritikai készség megállapítása Iskola-éretlen: A fenti 3 területen általában nagy a részlegesen lelassult, s emiatt a beiskolázása ideiglenesen olyan elmaradást mutat, amely csak megfelelő feltételek között szüntethető meg. Az iskola-éretlen gyerek nem értelmi fogyatékos, organikus vagy szociális problémák, ill. a kettő együttes hatása miatt jön létre. A játék helyett a tanulás a döntő tevékenység, ehhez szükség van feladattudatra, kötelességtudatra, szándékos figyelemre, és tanulásra. Az érzelmek és a fantázia elveszti egyeduralkodó szerepét, sőt az érzelmi reakciók szabályozása szükséges. A szomatikus és értelmi fejlettség mellett fontos kritérium, hogy a gyerek képes legyen egy újabb közösségbe beilleszkedni, a közösség normáit elfogadni. Alapvetően megváltozik az életmód, életritmus az iskolába kerüléssel. A kisiskolás gyerek önértékelését nagy mértékben befolyásolja az iskolai siker vagy sikertelenség. Ez befolyásolja azt is, hogy a család és a társak hogyan élik meg a gyereket. Kialakul az igényszint, a teljesítmény motiváció kifejezett, a gyerekek rivalizálnak egymással. Piaget szakaszai közül a konkrét műveletek szakaszában van az alsó tagozatos gyerek. Az iskolaéveiben konkrét dolgokat ( tényeket, eseményeket ) könnyebben tanul, elvont összefüggéseket, szabályokat nehezebben, a lényegkiemelése is gondot okoz. Ezért szemléltetve, cselekedtetve kell a gyereket tanítani, megfigyelési szempontok adásával kell segíteni. A 8-9 éves kontrol a második ?Miért korszak? megjelenik, egyre inkább érdeklődik a az összefüggések ok-okozati viszonyok iránt. A 3-4 osztályban egyre fontosabbak a társak, baráti kapcsolatokat kevésbé befolyásolják külsőséges jegyek. Egymást magatartás alapján ítélik meg. A kortárscsoport differenciálódik, szerepek alakulnak ki. ( sztár-szerep-bűnbakképzés ) Serdülőkor: ezt a korszakot felosztjuk a - propubertás 10-12 év - pubertás 12-17 év -posztpubertás 18-19 év közötti időszakokra. Serdülőkoron a gyermekkorból a felnőttkorba vezető átmeneti időszakot értjük. Jelentős biológiai változásokkal jár együtt mégis inkább pszichológiai és kulturális vonatkozások adják ennek a korszaknak a lényegét. Bizonyos kultúrákban nem is létezik vagy csak nagyon rövid e korszak, egyszerű beavatási szertartással bekerül a gyerek a felnőttek társadalmába. A gazdaságilag fejlett társadalmakban a serdülőkor meghosszabbodása jellemző: az alsó határ az akceleráció miatt lejjebb kerül, a felső korhatár pedig a tanulmányok maghosszabbodásával és a gazdasági önállóság kérdésével egyre inkább kitolódik. Biológiai változások a serdülőkor elején: - nemi hormonok szintje ugrásszerűen emelkedik - testmagasság, testsúly növekedés rövid időre felgyorsul - kialakulnak a másodlagos nemi jellegek - egyén ivaréretté válik ( első havi vérzés, magömlés ) A szomatikus változásokkal jelentős pszichológiai változások is együtt járnak, így mindegyik fejlődéselmélet külön korszakként különíti el a serdülőkort.. Freud : a pszichoszexuális fejlődés genitális fázisa Piaget : az értelmi fejlődés a formális műveletek szakaszába ér. Kholberg: szerint ( megfelelő értelmi szint mellett ) a morális fejlődés a posztkonvenciális szakaszba, szinthez érkezik. Erichson: fő kihívás az identitás megtalálása, ha ez kudarcot vall, az identitás -konfúzió állapota fenyeget. Az identitás krízis megoldásának lehetséges kimenetelei: - elért identitás - korai zárás ( elfogad egy külső pályát ) - moratórium ( halogatja a döntést ) - diffúz identitás ( kiterjedt, elszórt ) A serdülőkor gondolkodását a következők különböztetik meg a kisiskolásétól: A lehetőségekről való gondolkodás hipotézisek használata előrelátás/ előre gondolkodás a gondolkozásról való gondolkodás a megszokás korlátjait meghaladó gondolkozás. A serdülőkor kezdetével a lányok és fiuk között egyes értelmi képességekben fokozódik a különbség, az adott nemen belül is különbség mutatható ki a koránérők és a későn érők között. A depressziós tünetek és a negatív önértékelés, kedvezőtlen testkép a serdülőkor kezdetétől válik gyakoribbá a nőknél a férfiakhoz képest. Míg a koránérő fiuk kedvezőbben ítélik meg magukat, a koránérő lányok az átlagnál kedvezőtlenebbül. A serdülőkor ellentmondásos állapot. Megbomlik az összhang szomatikus és pszichológiai fejlődés között. Ellentmondás lehet a testi-lelki érettség foka és társadalmi-gazdasági státusza között. A serdülők csak viszonylag kisebb hányada éli át kritikusan ezt az időszakot.. A szülők és a gyerekek közötti ellentét sem bizonyult olyan nagynak, mint ahogyan ezt korábban feltételezték; generációs szakadékról tehát nem lehet beszélni. / Generációs szakadék: a felnőtteknek nincs szavuk a fiataloknál / A kortársak szerepe jelentős, de a szülőkhöz fűződő szoros érzelmi kapcsolat, kötődés többnyire megmarad. Inkább egyfajta ?munkamegosztás? valósul meg a család és a kortárscsoport között: a jelen kérdéseivel (divat, zene, öltözködés ) inkább a kortárscsoport mérvadó, a jövő kérdéseivel ( pályaválasztás ) inkább a szülőkhöz fordul a serdülő, ifjú. A depresszió itt jelenik meg elsősorban a nőknél, oka: negatív testkép, testképzavar. A test felnőtt, de pszichológiailag nem nőtt fel még az egyén, érzelmileg labilis. A hiperaktív gyermek. Az iskolai teljesítmény zavarai közül a legtöbbet vizsgált és leglátványosabb probléma. Nehezen diagnosztizálható, éppen ezért előfordulási gyakorisága megbízhatóan nem állapítható meg. Ennek mértéke társadalmi tolerancia függvénye ( Usa-ban 3-5% ) Döntő súllyal a fiúkat érintő mentális zavar. A hiperaktivitás öt-hat éves kortól diagnosztizálható, - bár korábban is észlelhető de az iskolában válik feltűnővé - mely a viselkedés 3 fő területét érinti: 1.A motorium: legalább két tünetnek kell regisztrálhatónak lenni az alábbiak közül: - megállás nélkül futkározik - képtelen egyhelyben ülni - még ülve is izeg-mozog - alvás közben is sokat mozog - olyan mintha ?fel lenne húzva? 2.Az impulzitás : 3 tünet megléte szükséges: - gyakran előbb cselekszik mint gondolkodik - feltűnően gyorsan és sokszor vált egyik feladatból a másikba - munkáját képtelen megszervezni - túlzottan sok ellenőrzést igényel - nehezen tudja kivárni a sorát 3.A figyelem zavarai: 3 tünetből állapítható meg: - gyakran nem tudja befejezni amit elkezdett - nem figyel oda - figyelme könnyen elterelhető - képtelen koncentrálni a folyamatos figyelmet igénylő feladatra - nem tud tartósan játszani egy játékot A hiperaktivitás verbálisan is megnyilvánulhat, az ilyen gyerek szüntelenül, témáit gyakran váltogatva beszél. A hiperaktivitásnak 2 típusa van: 1.szituatív ( helyhez kötött ): Túlzott mozgékonysága, figyelem zavarai csak egy bizonyos helyzetben jelentkeznek ( pl.: iskola, otthon ). A háttérben szülői vagy nevelői intolerancia húzódik meg. 2.valódi ( tulajdonságokból adódó ) Klinikailag elismert, mindig mindenütt megjelenő hiperaktivitás. A hiperaktivitás legfontosabb tünete, a szabály irányította viselkedés akadályozottsága, és a kéréseknek alig képesek eleget tenni, engedelmeskedni. A hiperaktivitás magyarázata: a szervezet általános izgalmi készenléti szintje a szükségesnél alacsonyabb A hiperaktív gyerek paradox - fordított - módon reagál a nyugtató és izgató gyógyszerekre. öröklött - vele született probléma / genetikai tényezők, apák alkoholizmusa, antiszociális magatartása, anyák hisztérikus rohamai gyakoribbak mint más családokban / Sok hiperaktív gyereknél a viselkedés zavaraihoz agresszió társul; indulat kitörések, hazudozás, lopás, kezdődő deviáns életvezetés. Nem tudnak beilleszkedni a felnőtt társadalomba. Kezelésük gyógyszeres úton és rendkívül sok odafigyeléssel és szelíd következetességgel lehetséges. Okai, kialakulása: genetikai, organikus, perinatális sérülések szerepe Csecsemőkor: alvászavar, túlmozgékonyság, sírás Tipegő és óvodáskor: hiperaktivitás, impulzivitás, figyelemzavar Általános iskoláskor, serdülőkor- tanulási nehézségek?. Kezelés: kognitív és viselkedésterápia, kontingencia program, kognitív tréningek gyógyszeres kezelés

 
Névnap
 
pontosidő
 
naptár
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
számláló
Indulás: 2005-01-14
 
chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Beszédművelés
 
A nő kultúrtörténete
 
Szem. fejl. zavarok pszichológiája
 
Külső óvodai gyak.
 
Pedagógiai kutatásmetodika
 
Egyetemes művelődéstörténet
 
Reform és alternatív pedagógiák
 
Vizuális nevelés
 
Bábjáték
 

Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK