porsa2
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Matematika
 
Egészségtan
 
Ének-zene
 
Testnevelés
 
Linkek
 
Anyanyelv és gy. irodalom
 
Tételek- ÚJ!
Tételek- ÚJ! : 03. Spencer, Dewey, Claparéde pedagógiai elvei

03. Spencer, Dewey, Claparéde pedagógiai elvei

  2005.03.24. 23:56

Németh András: A reformpedagógia múltja és jelene c. könyvből

Herbert Spencer (1820-1903) a pozitivizmus legjelentősebb angol képviselője. Pedagógiai jellegű írásait az 1861-ben, Londonban kiadott “Értelmi, erkölcsi, testi nevelés” című könyvében összegezte. Szerinte a hagyományos nevelés nincs tekintettel az élet követelményeire, az iskolában nem azt tanítják, ami előkészít a tökéletes életre – ami hasznos és szükséges - , hanem amit fitogtatni lehet, ami divatos. Az új típusú nevelés megvalósítása előtt legelőször azt szükséges tisztázni, melyek azok az értékes ismeretek, amelyek előkészítenek a tökéletes életre. Spencer szerint ezek az egyetemes emberi tevékenységekben gyökereznek, és öt alapvető tevékenységkört alkotnak: 1.Az önfenntartás közvetlenül szolgáló cselekvésmódok. Ezekere a nevelőnek nem kell sok gondot fordítania, mert megszerzésükről a természet gondoskodik: ha éhes a gyermek, eszik; ha fáradt, pihen. 2.Az önfenntartást közvetve szolgáló cselekvésmódok kialakítását segítik elő a tudományok közül a fiziológia (mivel a boldogság minden másnál fontosabb feltétele a jó egészség), valamint a matematika, fizika, kémia, geológia, földrajz, biológia, közgazdaságtan. 3.Az utódok felnevelését szolgáló cselekvésmódok kialakításához nevelési ismeretek és tapasztalatok szükségesek, amelyek a fiziológiára és a lélektanra épülnek. 4.A társadalmi-politikai tevékenységgel kapcsolatos cselekvésmódok kialakulását főként a történelmi tanulmányok segítik elő. Gyakorlati értéke azonban csak annak a történelemnek van, amit “leíró szociológiának” lehet nevezni, amely bemutatja a társadalmi berendezkedés és intézmények fejlődését, belső összefüggéseit. 5.A szabadidő színvonalas eltöltésére szolgáló cselekvésmódok. Ezek fontos eszközei a művészetek, – irodalom, zene, festészet, szobrászat, továbbá a természet szépsége – melyek teljessé, széppé teszik az ember életét. John Dewey (1859-1952) Pedagógiai tárgyú művei: 1897: Pedagógiai hitvallásom 1899: Iskola és társadalom 1901: A nevelésügy helyzete 1902: A gyermek és a tanterv 1909: Hogyan gondolkodunk? 1915: A holnap iskolái 1916: Demokrácia és nevelés 1938: Tapasztalat és nevelés Dewey hitvallása: az iskola maga az élet. Az egyén – véli Dewey – a társadalmi tevékenység során mindig van valami individuális cél, saját érdekeinek megvalósítása vezérli, ezért alapvető törekvése, hogy ahhoz megfelelő eszközöket találjon. Véleménye szerint az élet, a társadalom, a nevelés folyamata adja a nevelés céljait, és szolgáltatja az ezek megvalósításához szükséges eszközöket. A gyermeket az életre kell felkészíteni. Az iskola maga legyen a valóságos élet, azokból a tapasztalatokból táplálkozzék, amelyekkel a gyermek otthon, környezetében, a játszótéren találkozik. Szakítani kell a Herbart-féle “könyviskolával”, mivel abban nem alakítható ki a cselekvő ember. A korábbi pedagógiákban a gyermek tehetetlen és kiszolgáltatott volt, mindig azt kellett tanulnia, amit a felnőtt akart. Azt sugalmazta a herbarti pedagógia is, hogy csakis a pedagógus tudja, mit kell a gyermeknek tanulnia. Így csupán ismereteket szerez a gyermek, de nem tanulja meg a legfontosabbat, magát az ismeretszerzést, hiszen az iskolában készen kap mindent. Az életben viszont nincsenek kész ismeretek, ott az embernek magának kell hasznosítható tudást szereznie. Ezért az ismeretszerzés készségének megtanítása a korszerű iskola alapvető feladata. A hagyományos iskola, nem tudja kialakítani az ismeretszerzés készségét, mert a gyermekek nem kényszerülnek arra, hogy önálló erőfeszítéseket tegyenek az új ismeretek megszerzéséért. A tanuló konkrét, cselekvésre épülő feladatmegoldás során találkozhat csak problémahelyzettel, problémával, amit egyénileg kell megoldania. Hipotéziseket kell felállítania, majd ezeket a gyakorlatban ki kell próbálnia, csak így juthat el a helyes megoldáshoz. Mindez által nemcsak új ismerethez jut, hanem gyakorlatias, életszerű tudásra tesz szert, amelynek segítségével problémamegoldó képessége is fejlődik. A gyermektanulmány és az experimentális pedagógia egyik legkiválóbb képviselője a svájci Edouard Claparéde (1873-1940) 1905-ben “Gyermekpszichológia és kísérleti pszichológia című könyvében a pedológia legfontosabb elveinek és részletkérdéseinek világos kifejtését adja. Claparéde felfogása szerint a nevelés alapvető tényezője a gyermek. A pedagógiának a gyermek ismeretén kell alapulnia. A nevelés problémája két dolgot foglal magában: a tanítani való anyagot és azt, akit tanítunk – azaz a tantervet és a tanítványt. Eddig a legtöbb gondot a tantervekre és kézikönyvekre fordították. Egy harmadik tényező is van: maga a nevelő: Hogy a nevelő milyen legyen, az mindig attól függ, mily tulajdonságokat kíván a gyermekkel való bánásmód. Azok a tulajdonságok tehát, melyekkel a nevelőnek rendelkeznie kell, a gyermek pszichológiájából következnek. A nevelői tudatossághoz az alapot a gyermektanulmány adja, amely “összességét alkotja mindazon pozitív ismereteknek, amelyek a gyermekre és fejlődésre vonatkoznak (beleértve mindazokat a módszereket, melyek ezekhez az ismeretekhez vezetnek). A gyermektanulmány (pedológia) mint tiszta tudomány a résztudományok egész sorát foglalja magába (gyermekpszichológia, gyermekfiziológia stb.), olyan tudományokat, amelyek közvetlenül a gyermekre vonatkoznak. A pedotechnika vagy alkalmazott gyermektanulmány annyi részre oszlik, ahány területen a gyakorlati gyermekismeretre szükség van: az orvosi ág a pediatria, a jogi ág a jogi pedotechnika, a neveléssel összefüggő pedig a kísérleti pedagógia. Claparéde szerint az új pedagógia felépítéséhez természettudományos alapokon nyugvó kísérleti módszer és a dedukció vezethet. A deduktív úton nyert nevelési eszmék közül a legfontosabb az a megállapítás, hogy a gyermekkornak biológiai jelentése, más néven funkciója van. A nevelő feladata éppen ezért nem az, ogy növendékét minél hamarabb felnőtté alakítsa azzal, hogy rákényszeríti a felnőtt ember gondolkodás- és viselkedésmódját, hanem hogy lehetővé tegye a gyermek sajátos tevékenységének kifejlődését. Erre alapozva fogalmazta meg Claparéde a funkcionális nevelés gondolatát. A funkcionális nevelés a gyermek lelki golyamatainak, szükségleteinek fejlesztését megfogalmazva figyelembe veszi azok biológiai jelentését, a gyermek életében betöltött szerepét, a jelen és jövő szempontjából vett hasznosságát is. Egy-egy gyermeki cselekedetet a tanító ne csupán annak pillanatnyi állapotában vizsgáljon, hanem azt is nézze, hogy az adott cselekvés milyen szerepet tölt be az előzményét és következményét egyaránt magába foglaló folyamatban. A nevelőnek – ha a gyermek fejlődését irányítani akarja – funkcionális módon kell látnia a gyermek belső világát, tetteinek jelentését és fejlődését.

 
Névnap
 
pontosidő
 
naptár
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
számláló
Indulás: 2005-01-14
 
chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Beszédművelés
 
A nő kultúrtörténete
 
Szem. fejl. zavarok pszichológiája
 
Külső óvodai gyak.
 
Pedagógiai kutatásmetodika
 
Egyetemes művelődéstörténet
 
Reform és alternatív pedagógiák
 
Vizuális nevelés
 
Bábjáték
 

Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség