kissgabor
 

 

My pic
 
Menü
 
Tréningek, képzések

Részletek, leírás

 
Látogatók
Indulás: 2006-05-13
 
Cikkek
Cikkek : „Játszva tanulunk és jobb, mint az iskola!” – tanulói attitűdváltozás az erdei iskolában

„Játszva tanulunk és jobb, mint az iskola!” – tanulói attitűdváltozás az erdei iskolában

Forrás: www.konkomp.hu  2006.11.19. 11:55

A VIII. Országos Felsőoktatási Környezettudományi Diákkonferencia Környezeti nevelési szekció előadása

„Játszva tanulunk és jobb, mint az iskola!” – tanulói attitűdváltozás az erdei iskolában

 

A kaposvári Nagyboldogasszony Római Katolikus Gimnázium és Általános Iskola helyi tantervében a 2000/2001-es tanévtől egy integrált tantárgy megvalósításával a környezeti nevelés kiemelt szerepet tölt be. E tantárgy tantervében fontos szerepet tölt be a 6. és 9. évfolyamos erdei iskola program. 

            A következőkben a 2000/2001-es tanévben Biatorbágyon lebonyolított erdei iskola során vizsgált tanulói attitűdvizsgálat eredményeit mutatom be. Az erdei iskola fő célja a komplex  természetszemlélet kialakítása volt, a biatorbágyi területen lehetőség nyílt a növény- és állatfajismeret bővítésére, a védett növények tanulmányozására, a különböző társulások vizsgálatára, a környezetgazdálkodás és az emberi beavatkozás következményeinek megfigyelésére, emellett a középső- és felső-miocén mészkövek felszíni kibúvásai mentén geomorfológiai, geológiai és őslénytani vizsgálatokat is végeztünk a diákokkal.

A válaszok (1. diagram) egyértelműen mutatják, hogy jól érezték magukat a gyerekek egy olyan tanulási környezetben, mely módszereiben – ismereteiben – hangulatában eltérő az iskolai tanulási körülményektől. Kollegákkal együtt tapasztaltuk, hogy a gyerekek a természetben tartott tanórákon nyíltabbak, érdeklődőbbek voltak. Maga a környezet, a vizsgálati helyszínek olyan motiváló erővel bírtak, mely során a csoportokba osztott különböző érdeklődésű tanulók figyelmét, aktivitását könnyebben lehetett vezetni, mint egy iskolai tanórán, s azok, akik a természet, a földrajz – biológia tantárgyak iránt kisebb érdeklődést mutattak, ilyen környezetben az iskolainál magasabb érdeklődésűek voltak.

A csoportmunka során pozitív tapasztalat volt, hogy az iskolában csendes, halk gyerekek, itt bátrabbak, érdeklődőbbek voltak, melyek ennek az oktatási módszernek egyik pozitívuma lehet. A tanítás során kevesebb, néhol semmi probléma nem volt a fegyelmezéssel, többé-kevésbé együtt haladtak a gyerekek a megismerés során, egymást segítve – fegyelmezve – formálva.

Az erdei iskola program hatékonyságát mutatja, hogy a diagramon csak a nagyon jó (5) és jó (4) értékelés szerepel.

 

 A környezeti nevelési program végén arra kértük a gyerekeket, hogy állítsák sorrendbe az erdei iskolás foglalkozásokat. A 2. diagramon jól látszik, hogy a legnagyobb élményt a geológiai – ősmaradványokkal foglalkozó program nyerte, melyet a növényeket – társulásokat vizsgáló foglalkozás követett. Erre a magyarázatot e témák iskolai körülmények között kevésbé látványos ismertetésében kereshetjük. A diagramon az is látszik, hogy néhány kiugró értékeléstől eltekintve egyenletes a különböző természeti elemeket vizsgáló foglalkozások „sikere”, így mondhatjuk, hogy a komplexitás, mely az erdei iskola fő feladata volt, elérte a célját.

 

 

A hatékonyságát tekintve a kitöltött attitűdteszt 7. és 8. kérdését összefoglalva a harmadik ábrán látjuk, hogy a tanulók 90%-ka (25 fő) gondolta az erdei iskola után úgy, hogy az erdei iskolában szerzett élmények és tapasztalatok alapján szívesen olvasna természettel kapcsolatos könyveket (3. diagram). A júniusi program lezárása után szeptemberben a 32 fős osztályból 14 tanuló jelentkezett geológia szakkörre, így azt mondhatjuk, hogy ez a motiváció hosszan tartott, hatékony volt.Az erdei iskola értékelését célzó tesztből két kérdésre adott tanulói válaszokat szeretném kiemelni.

 

 

13. kérdés: Egy mondattal fogalmazd meg, mit jelent az „Erdei Iskola Program!”

 
Erre a kérdésre a legtöbbször a „Természetben lévő tanulást”, illetve a „Természetben lévő tanulás és a természet megfigyelése” választ adták. Szintén sokszor szerepelt a válaszok között a „Tanórák a szabadban / természetben” válasz. Néhány ettől eltérő felelet:

„Olyan órarend volt itt, amit az iskolában nem tudunk tanulmányozni!”

„Megismertük közelebbről egymást és a természetet.”

„A természettel megismerkedni és a régebbi korral.”

„Egy olyan iskola, melyben többet tanulunk, mint a suliban és az osztály is összenő.”

„Többet tanulni a természetről!”

„Szabadban történő környezetismeret tanulás.”

„Az erdei életek tanulmányozása.”

„Olyan ismereteket szerzek, amit az iskolában nem.”

 

Nagyon fontosnak tatom, hogy az erdei iskolai tanulásformát hogyan élik meg a gyerekek, milyen véleményük alakul ki egy iskolától eltérő tanulási környezetben való ismeretszerzésről. Legalább ilyen fontos, hogy ezt a tanulók hogyan adják tovább.

Ezt mértük az 14. kérdéssel:

 

14. kérdés: Ajánlanád-e barátodnak, hogy vegyen részt Erdei Iskola Programban? Miért?

 

A gyerekek 100%-a igennel válaszolt, az indokok közül néhány:

 

„Igen, hogy többet tudjon a természetről Ő is.”

„Igen, mert többet meg lehet tudni a természetről, mint földrajz órán.”

„Igen, mert nagyon jó volt!”

„Igen, mert hasznos.”

„Igen, mert jó a hangulat és mindenkivel jobban megismerkedünk, többet tanulunk.”

„Igen, mert többet tud meg a természetről és ami egy egész életre szól!”

„Igen, mert nagyon jó szórakozás.”

„Igen, mert játszva tanulunk és jobb, mint az iskola!”

 

A diákok érékeléséből érezhető, hogy felismerték a természet élő és élettelen értékeinek természetvédelmi szempontú jelentőségét, motiváltságuk a természet különböző értékei iránt nőtt (beszélgetések, tanulói vélemények alapján, többen pl. szívesen készülnének versenyre, járnának ehhez hasonló vizsgálódó-szakkörre). Érdeklődők voltak a program kezdetétől fogva (pl. a sok jelentkezőnek kevés volt a 10 kiselőadás az erdei iskola elején!), s a program végén az értékelésben játékos tanulásról, hasznosságról, jó élményekről, olyan ismeretekről írnak, melyeket az iskolában nem szerezhetnek meg. Sokan nehezen tudtak dönteni a programok sorrendbe tételekor. Szívesen ajánlanák barátaiknak hasonló programon való részvételt, s maguk is szívesen jönnének újra erdei iskolába.

Sokszor hallani, hogy nem szeretnek tanulni a gyerekek, nem szeretik az iskolát, ez a program is bizonyítja, hogy a módszerek, körülmények, szemléltetések ilyenfajta alkalmazásával mind a tanulás, mind a közösségszervezés élményszerű és hatékony lehet.

 

                                                                                                           Kiss Gábor

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Interjú

Mindentudás Egyeteme 150. előadás
Szélessávú változat
(kép: Windows Media Video V9, 259kbps; hang: Windows Media Audio V9)

 
Tartalom

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?