A '80-as évek közepén egy magas, sovány, szemüveges számítógép- és technikaőrült srác, bizonyos Will Wright azt a feladatot kapja, hogy egy Raid of Bungeling Bay nevű játékhoz tervezzen meg pár szigetet, amekyeket egy harci helikopterrel a játékos majd megtámadhat. Will egy szigettervező programot szerkeszt -és azon kapja magát, hogy sokkal jobban élvezi a földdarabok megtervezését, mint a repkedést közöttük.
Akkoriban jelenik meg a MIT professzorának, Jay Forresternek a munkája a modern várostervezésről. Will fejébe megfogalmazódik egy ötlet: nekiáll egy olyan játék írásának, amelyben a játékosnak várost kell megterveznie, amely valós szimuláció alapján életre kell. Egy évnyi hegesztés után összeáll az anyag- de nincs kiadó, aki hejlandó lenne foglalkozni vele, még az új ötletekre egyébként nyitott Broderbund sem. Biztos bukásnak veszik, hiszen ez inkább olyan mint egy babaház: semmi moziszerű sztori és csattanó a végén, csak építkezés, míg meg nem unos- kinek kell ez? 1987-ben egy pizzabulin Will találkozik egy Jeff Braun nevű sráccal, akinek viszont megtetszik az ötlet, és ott, két szelet pizza között elhatározták, hogy gondozására céget alapítanak, Maxis néven.
1989-ben a Maxis és a Broderbund kiadási szerződést ír alá, és megjelenik a játék SimCity néven. Először teljes érdektelenség és érdetlenség fogadja, ám épp valósághű szimulációs jellege miatt felfigyel rá pár komoly ember, és megjelenik teljes egy oldalas elemző és méltató cikk a Time magazinban, mely példátlan mind a lap, mind a PC-s játékok történetében. Mintha bomba robbanna- az emberek felfedezik a játékot, ls beindul a szekér. És felfedezi a szakma is: egy fiatal játéktervezőt, Sid Meiert teljesen meglepi a siker, hiszenminden trendet és szakmai elvet meghazudtok, hogy a játékosok mennyire élvezik a nyitott végű, nem kombinatív, és inkább építő, mint romboló jellegű játékmenetet. Mindez alapjaiban változtatja meg a játékipart- Sid Meiert pedig új játékok készítésére sarkallja, megszületik előbb a Raiload Tycoon, majd a Civilization.
Játékosok, ls szakmabeliek lesik ettől kezdve a Maxis minden rezdülését. Will egy másik népszerű mű, James Lovelock Gaia-elmélete alapján ír egy evulúciós szimulátort SimEarth, majd kolóniaszimet SimAnt néven. A két játék siker, de mindenki a SimCity-re vár.Fred Haslem, a SimEarth segédtervezője nekiáll a munkájának, de elég borzalmas eredmény születik, így Will ismét nekifekszik, és teljesen a nulláról indulva új motort ír új grafikával, egy újszerű izometrikus nézőpontot használva. Az 1994 januárjában DOS-ra megjelenő SimCity 2000 ismét játéktörténelmet ír, az első néhy hónapban 300 ezer példányban kel el, ami addig példátlan eredmény. Wright immáron félisteni szintre emelkedik...
Willnek új ötlete támad. A II. Világháború idejéb Hindenberg léghajó felrobbant New Jersey felett. Tíz fő elmélet is született a tragédia kiváltó okáról - A Hindenberg Project nevű kalandjáték és repülőszimulátor elegyben motor véletlenszerűen kiválasztana e tényezőkből egyet, a játékosoknak pedig ki kellene találnia, melyik játszik be éppen, és hogy lehetne ezt megakadályozni. Bár a játék soha nem hészül el, a fejlesztőcég úgy látja, hogy van lehetőség kitörni lassan köréjük épülő aranygaluskából.
Hamarosan folytatom! |