bozont
bozont
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Humanistáknak
 
Linkek
 
Néhány szórakozóhely honlapja
 
Számláló
Indulás: 2004-08-05
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
BKV-terület :)
 
Közlekedési oldalak
 
Története
Története : A kezdetektől

A kezdetektől

  2004.10.12. 20:12

FÉLKÉSZ! (UNDER CONSTRUCTION)


A főváros közösségi közlekedésének kezdete a reformkorra,még Budapest egyesítése előtti időkre nyúlik vissza.1832-ben Kratochwill János,pesti vendéglőtulajdonosnak a fejében fordult meg a gondolat,hogy a két kávéháza között valami összeköttetés legyen - valószínűleg a helyek népszerűsítése,és a könnyebb kapcsolattartás okán.Tervét egy párizsi ötlet alapján valósította meg,ott ugyanis már ló vontatta közúti járművek,ún. omnibuszok közlekedtek.A pesti járat a Lánchíd pesti oldalától a Városligeti Páva-szigetig közlekedett,félórás időközönként.Érdekesség,hogy megállói még nem voltak,amolyan taxi jelleggel működtek,vagyis a kijelölt útvonalon belül ott állt meg,ahol kérte az utas.Még ebben az évben Budán is elindult egy hasonló szolgáltatás,a Lánchíd budai hídfője,és a Zugliget között.Az omnibusz itt is menetrend szerint közlekedett,de csak a nyári időszakban,elsősorban kirándulók részére.Ennek hatására a következő években fokozatosan kezdett terjedni a közlekedés eme fajtája,sok vállalkozás látott fantáziát az omnibusz-szolgáltatásban.
Bő 30 év múlva új ötlet merült fel a közlekedés fejlesztésére.Újpest,még mint önálló település lakossága Pest közelsége,és a munkahelyek,középiskolák miatt oda járt dolgozni,tanulni,stb.,így szükség volt az eljutási lehetőségek bővítésére.Ezért 1865-ben a kerület polgármesterének, gróf Károlyi Istvánnak a fia,gróf Károlyi Sándor létrehozta a Pesti Közúti Vaspálya Társaságot (PKVT),és egy évvel később a két város önkormányzata közös döntéssel megépítette az első lóvasutat.Ez a mostani Újpest Városkapu és a pesti Széna tér (mai Kálvin tér) között közlekedett,végig a Váci úton.(Budapest egyesítésekor,1872-ben meghosszabították,egészen Rákospalotáig,útvonala Újpest-Központtól megegyezik a mai 12-es villamos vonalával.) Budán először 1868-ban járt lóvasút, nagyjából az omnibusszal párhuzamos útvonalon (Lánchíd budai hídfő - Zugliget,Laszlovszky-major között).Ezt a Budai Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) építette,és üzemeltette.A társaság a budai oldalon több vonalat is kialakított,a Margit híd megépülése (1876) után viszont akadt egy kis probléma,amivel nem számoltak.A hídra ugyanis mind a két társaság igényt tartott lóvasútjaik építéséhez,de sokáig nem tudtak megegyezni,hogy melyiküknek lenne joga hozzá.1878-ban végül az a megoldás született,hogy a jobb anyagi helyzetben levő PKVT felvásárolta a BKVT-t,létrehozva az első "nagy-budapesti" vasúti közlekedési hálózatot,a Budapesti Közúti Vaspálya Társaságot (Ennek gyakorlatilag a budai társasággal azonos,BKVT lett a rövidítése).
A közlekedésfejlesztés következő lépéseként 1868-ban elkezdték építeni a Budai Hegypályát,amit ma Budavári Siklóként ismerünk.Ezt gróf Széchenyi Ödönnek,gróf Széchenyi István fiának köszönhetjük,aki 186?-as (aki tudja a pontos évszámot,az írja meg,köszönöm - a szerk.) lyon-i látogatása során találkozott az ottani járművel, - ami a világ első siklója is egyben.A tervezéssel Wohlfahrt Henriket bízta meg,az ő tervei alapján készült el 1870-re,másodikként a világon.Az évek során nagy népszerűségre tett szert,még a Budai Várba 1928-ban elindított autóbusz sem tudta a forgalmát csökkenteni.Büszkeségére válik még,hogy a Budai Hegypálya volt az első gőzmeghajtású közlekedési eszköz az országban.
Rá 3 évre,1873-ban egy svájci tervező, Niklaus Riggenbach ajánlatott tett a főváros akkori vezetésének egy újfajta vasúti jármű,és a hozzá tartozó pálya kiépítésére.Svájcban ugyanis a Svájci Központi Vasúttársaság 1871-ben kialakított egy hegyi emelkedőkre is alkalmas járművet,a fogaskerekű vasutat.Riggenbach mozdonytervező volt a cégnél,és azon gondolkodott,hogy a hegyi terepre a könnyebb felkapaszkodás érdekében a hagyományos vontatás helyett valami más megoldásra lenne szükség.Rájött,hogy ha a két sínpár közé fogaslécet helyez,és a mozdonyt ellátja fogaskerekekkel,akkor nemcsak a vonat biztonságos hegymeneti közlekedését oldja meg,hanem megkönnyíti a feljutást is,vagyis csökken a menetideje,ráadásul így gazdaságosabban is üzemeltethető.Ezen felfedezésen felbátorodva úgy döntött,hogy saját céget alapít,és fogaskerekű vasutakat fog gyártani,és építeni Európa-szerte.A budapesti fogaskerekű vasútra tehát 1873-ban tett ajánlatot a fővárosnál.A városvezetés amúgy is szerette volna jobb tömegközlekedéssel ellátni a budai hegyvidéket,erre Riggenbach fogaskerekűjét pont megfelelőnek találták,így tervét szinte azonnal elfogadták,és egy év múlva (1874) már utazhatott is vele a lakosság.Ekkor még csak a Városmajor,és a Svábhegy között épült meg,széchenyi-hegyi meghosszabbítására csak 16 évvel később,1890-ben került sor.A kivitelezést Cathry Szalézi Ferenc svájci mérnök vezetésével a Svájci Központi Vasúttársaság végezte. (A cikk idáig tartalmilag teljes!)
Folytatjuk->
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kiegészítésre vár! ->
A budapesti közlekedés egyesítése a XX. század elején fogalmazódott meg először,amikor az addigi kis magán-közlekedési vállalatok,amik pl. a lóvasutat,villamost stb. külön üzemeltették,gazdasági,és egyéb okokból jobbnak látták,ha inkább egy cég látná ezek feladatait.Ezért 1923-ban létrehozták a mai BKV elődjét a Budapesti Székesfővárosi Közlekedési Rt.-t.A cég megalakulása után kezdetét vette a fővárosi közlekedés fejlesztése: az omnibuszt felváltotta az autóbusz,a lóvasutat az egyenárammal működő villamos.Még ebben az évben készült el az első autóbusz-garázs,a Székesfővárosi Autóbuszüzem.A vállalat eszközparkja folyamatosan fejlődött,egészen a '60-as évek végéig.a BSZKRT idejében épült meg az első metró,a kelet-nyugati vonal,másnéven "piros",vagy 2-es metró.(Azért az első,mert a kisföldalatti más kategóriába tartozott.)A metróépítés 1950-ben kezdődött,és politikai okokból csak kerek 10 év múlva készült el,az is csak az Örs vezér tere,és a Deák tér közötti szakaszt jelentette.1968-ban tehát a BSZKRT megszűnt,helyét a mai BKV vette át,és a továbbiakban ez a cég folytatja elődje tevékenységét.

 

Sajnos csak ennyi feljegyzést találtam,ha valaki tud még valamit,akkor nyugodtam írjon.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Pontos idő
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Humoros zenék
 
Névnapi köszöntő

 
Előző kvíz megfejtése

2007. augusztus 11-én a Ráckevei HÉV töltötte be 120. születésnapját.Gratulálok a nyertesnek!

 
Heti Kvíz
Történelem
Október 2-át az erőszakmentesség napjává nyilvánították.Kinek a nevéhez köthető?

Martin Luther King
Mahatma Gandhi
John Lennon
Silo
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!