A beszédhibák kialakulásáról és megelőzéséről
A beszéd olyan emberi tulajdonságunk, amelyet nem öröklünk, hanem a környezetünk beszédmintája alapján leutánzunk, megtanulunk. Ezért fontos, hogy a gyermekekkel foglalkozó felnőttek, szülők, családtagok megfelelő beszédmintát nyújtsanak.
A beszéd elsajátításának 4 feltétele van:
1. ép idegrendszer
2. ép hallás
3. ép beszédszervek
4. beszélő emberi környezet
A beszédfejlődésének szakaszai is vannak, amelyen minden ember a fejlődése során áthalad. Vannak családok, ahol a gyermekek az átlagosnál előbb, máshol később kezdenek beszélni. A lányok általában hamarabb, a fiúk később.
1. Kiáltozások időszaka - ahol az első hangmegnyilvánulás a sírás
2. Gagyogás - 3-4. hónapos korban megjelenő hangok (p, b, t, d)
3. Utánzás – 6-8. hónapos korban önutánzás, 9. hónaptól a környezet hangjainak utánzása
4. Beszéd megértésének időszaka
5. A beszéd önálló fejlődésének szakasza
1 éves korban kezd szavakat utánmondani, de még nem biztos, hogy érti is azokat. Eleinte a szavaknak csak 1-1 szótagát mondja. Szókincse akkor kezd bővülni, mikor elkezd kérdezni. „Mi ez?”
1, 5 éves korra 80-100 szót tud, majd 3. év elején már akár 350-400 szót is.
3 év végén a főnevek mellett igék is megjelennek a kisgyermek beszédében, 2 ill. többszavas mondatokat mond.
4 éves kor végére kialakulnak a nyelvtani formák és szabályok, szókincs ugrásszerűen megnő, mondatai egyre hosszabbak lesznek.
A beszédhibák megelőzése
- előzzük meg csecsemőkorban a hosszadalmas erőltetett
sírást, mivel ez az erőlködés a későbbiekben
hangszalagártalmat okozhat.
- Az ujjszopás, cumizás fognövési rendellenességhez vezethet, ami később a pöszeség alapjául szolgál
- Az utánzás időszakában is már sokat beszéljünk gyermekünkhöz, akkor is, ha még nem ért mindent, hiszen csak, így fog megtanulni helyesen beszélni.
- 2 éves korig ne sürgessük a beszéd megindulását, viszont ha még 2 éves 2,5 éves korban is csak mutogatással érteti meg magát gyermekünk,
vagy csak a szavak 1. szótagát mondja,
vagy sokat nyálzik, rosszul rág, nyel,
nem érti az egyszerű szavakat, akkor már logopédushoz kell fordulni tanácsért.
- Otthon sok türelemmel, játékosan foglalkozzunk gyermekünkkel. Énekeljünk, mondókázzunk együtt.
A gyermekek jó esetben már az óvodában részt vesznek logopédiai szűrésen az iskola megkezdése előtti tanévben.
Sajnos sok esetben tényleg csak a nagycsoportosokkal tud a logopédus foglalkozni.
Leggyakoribb beszédhibák gyermekkorban
Óvodás korban leggyakoribb a pösze beszédű gyermek.
A pöszeség kialakulása nem köthető évhez, legjobban az határozza meg, hogy mikor kezdett beszélni gyermekünk.
Pl. ha 2 évesen kezdett beszélni és 3 évesen nem beszél tisztán az még élettani pöszeségnek tekinthető, viszont, ha aránylag korán (1 évesen) már beszélt, de 3-4 évesen még hibákat követ el, akkor ő valódi pösze.
A pöszeséget akkor szabad javítani, ha a gyermek már folyamatosan beszél. Ha túl korán kezdjük javítgatni, akkor beszédfélelem alakulhat ki, ill. elvesszük a beszédkedvét.
Pöszeség fajtái:
- részleges pöszeség: néhány hangra terjed ki pl. sziszegők
- általános pöszeség: több hangcsoportra terjed ki pl. sziszegők, l-r hang
- Hangkihagyás (ha szakvéleményt olvasnak ez aláliaként szerepel) Pl. r alália róka= óka
- Hangcsere pl. szalmaszál=salmasál (paralália)
- Torzítás (dyslalia) interdentális szigmatizmus, ezt nehezebb javítani. (Ilyenkor a nyelv pl. beszéd közben kijön a fogak között.)
A pösze gyermekekkel általában 5-6 éves korban foglalkozik logopédus,
4 éves kor előtt semmiképpen.
Sajnos az óvodai foglalkozások többnyire csoportos foglalkozások (max.4 gyerek),
Tanító, hogy ismerheti fel a beszédhibát?
Azt gondolom, hogy a durva hibák pl. hangcseréket bárki észreveheti spontán beszélgetés során, vagy célzottan képekről beszélgetve ill. utánmondással. Bár előfordul, hogy a gyermek utánmondáskor jól mondja a szavakat, spontán beszédben még sem ejti jól, ilyenkor az adott hang automatizálására kell nagy gondot fordítani.
A torz ejtés felismerése már nagyobb odafigyelést igényel, ilyen pl. az interdentális ejtés, vagy az r hang rossz ejtése.
A beszédhibák javítása
Első alkalommal a logopédus „megvizsgálja” a gyermek beszédét.
- Mondókamondás
- Képről beszélgetve
- A hangok szó eleji, szóban és szó végén történő ejtésében.
Foglalkozás menete:
1. Előkészítő gyakorlatok
2. Akusztikus differenciálás
3 Hangfejlesztés- csak logopédus végezheti
4. Rögzítés: szótag elején, szótag végén, szótagban rögzítik a helyesen ejtett hangot.
5. Automatizálás: ez begyakorlás szakaszában már mással is végezhető, logopédus felügyeletével. Szó elején, szó végé, szóban, szókapcsolatban, szövegben, versekben, spontán beszédben.
6. Motoros differenciálás (ciklizálva kákáká-tátátá, ká-tá, kátá)
Beszédhibák javításának feltétele
Természetesen a terápia 3 tényezős, amiből a logopédus csak 1/3, kell hozzá a gyermek és a szülő hozzáállása is, mert a siker rajtuk is múlik. Otthon is mindennap 15-20 percet gyakorolni kell gyermekünkkel.
Fontos, hogy a szülők partnerek legyenek a terápiában, s ők tartsák ezt fontosnak, ne csak a pedagógus.
Merklin Erika
logopédus
|