Tanítás-Tanulás II.
Repce Manó 2006.12.14. 13:17
Mivel az első cikkhez valamiért nem engedett több információt, itt folytatom...
A pedagógiai értékelés kérdései
A nevelés szempontjából az értékelés (elismerés, jutalmazás, büntetés stb.) a nevelési módszerek közé tartozik, és külső szabályozó szerepet tölt be a személyiség fejlesztésben.
Az értékelés a tanuló megnyilvánulásainak viszonyításai a pedagógiai tervekhez, rögzített célokhoz, követelményekhez.
Funkciói:
- tájékoztatja a pedagógust a munkájáról
- tájékoztatja a tanulót az elért tudásáról
- mintát ad mások értékelésének módjáról
- alakítja a közösség mércéjét
- tájékoztatja a szülőket
- tájékoztatja a felsőbb iskolát, a munkahelyet is
Tyler értékelési modellje:
3 alapvető elemmel kell számolni
- a célokkal, amit a tanulóknak kell elérni
- tanulók tanulási tapasztalataival
- értékeléssel, mely során megállapítják, hogy a tanulók elérték-e a kitűzött célokat.
Az értékelés információkat ad arról, hogy mely célokat, milyen szinten sikerült elérni.
A visszacsatolás, vagy visszajelentés alkalmazásával a minden pedagógiai jelenségre kiterjedő értékelés, a pedagógiai értékelés.
Az értékelés tárgya ezen értelmezés alapján nemcsak a tanuló lehet, hanem az iskolai személyzet, az oktatási rendszer, a tanóra, eszközök stb.
A visszajelentő mechanizmusok segítségével a nevelés minden szintjén lehetőség nyílik az eredményesség alapján történő oktatásirányításra.
Napjainkban a hazai közoktatásban a bemeneti és a kimeneti szabályozás keretei között valósul meg a közoktatás hatékony irányítása
- A bemenet felőli szabályozásban az iskolák által szervezett értékelési módszerekkel (feleltetés, belső vizsgák) megoldott belső értékelés dominál.
- Az oktatási rendszer hatékonyságának növelése szükségessé teszi az eredményeken keresztül történő kimeneti szabályozást. Ebben a rendszerben a központi hatóság az eredmények ellenőrzését szervezi meg.
Rendszeressé váltak az iskolai teljesítmények nemzetközi összehasonlításai, és egy országon belüli az időbeli változások nyomon követése, a monitorvizsgálatok.
A kimeneti szabályozásban a vizsgarendszerhez hozzá kell kapcsolni azokat a csatornákat, melyeken keresztül visszacsatolhatóak az iskolákhoz az értékelések eredményei.
A visszacsatolásokat közoktatásban az érettségi, felsőoktatásban a felvételi egészítette ki.
Széles körűvé váltak a saját szervezésű változatos felvételi vizsgák.
A megfelelően működő vizsgarendszer kialakításának számos feltétele van:
- illeszkednie kell az iskolarendszerhez, annak funkcióihoz, világos követelményeket kell kidolgozni, fel kell készíteni rá a tanulókat, tanárokat, szülőket, biztosítani kell a személyi, tárgyi, pedagógiai feltételeket.
Scriven: formatív és szummatív értékelés elkülönítése. Később kapcsolódott egy harmadik.
- Helyzetfeltárás: Diagnosztikus értékelés
- Fejlesztés-formálás: Formatív értékelés
- Minősítő: Szummatív értékelés
- Helyzetfeltárás célja: különböző pedagógiai döntések, beavatkozások, fejlesztések előtt a döntéshozók (tanárok) információkat szereznek, hogy a tanulók milyen feltételekkel kezdik a neo oktatás adott szakaszát.
- Fejlesztés-formálás célja: folyamat közbeni irányítás, segítés. Nem minősítést jelent, hanem a tanulási sikerek megerősítését, a hibák, nehézségek differenciált feltárása.
- Minősítő célja: összegzés, záró minősítés. Szelektálja a tanulókat. Gyakori formája a vizsga
Az értékeléssel nyert információkról nemcsak az értékelőknek és az értékelteknek kell tudomást szerezniük, hanem az összes érdekeltnek is.
Az értékelés személyiségfejlesztő szerepét döntően az iskolai nevelésben, a tanár-diák viszonylatban értelmezzük.
Az értékelés pozitív vagy negatív megerősítési mechanizmusokon keresztül segítheti a reális önismeret, pozitív énkép kibontakozását. Visszahat a tanulók énképének alakulására. Az énkép lehet pozitív vagy negatív. Befolyásolja a tanulók észlelését, gondolkodását. A pedagógiai értékelés befolyásolja a tanulási motivációt az iskolához, tantárgyakhoz, pedagógusokhoz való viszonyulást, hat a pályaválasztásra is. Mintát ad az önértékeléshez és mások értékeléséhez.
A viszonyítás problémája
Régi hagyománya van a normára irányuló értékelésnek, amelyben a tanuló valamilyen személyiségjegyét, tudását egy adott populáció jellemzőihez viszonyítjuk. Nélkülözhetetlen az értékelésnek az a típusa, amelynél a tanulót önmagához viszonyítjuk. Ez a személyre szabott értékelés nem tölthet be szelektív jellegű minősítő funkciót.
Az értékelés folyamata
- Az értékelési probléma megértése, az értékelés megtervezése
a) célok megfogalmazása b) információ –és adatgyűjtés módszereinek, eszközeinek kiválasztása
- Információgyűjtés (ellenőrzés) – felelés, dolgozat
- Információk elemzése, értelmezése
- mennyiségi értelmezés (ötjegyű osztályzat) - minőségi értelmezés (szöveges)
- Megfelelő minősítések, döntések megfogalmazása
Megítélés: a minőségi és a mennyiségi értékelés közötti átmenet. Viselkedések, teljesítmények elfogadhatók vagy elfogadhatatlanok.
Becslés: ha az értékelendő viselkedést, teljesítményt egy skálán próbáljuk elhelyezni
Mérés: a mérőeszközökön rögzített skálát hozzámérjük egy vizsgálandó tulajdonsághoz. Teszt.
Mérésmetodológiai követelmények
Objektivitás: tárgyilagos, szubjektivitástól mentes értékelés. A szubjektivitásnak számos negatív hatása van a személyiség fejlődésére. Gátolhatja a reális önértékelés, énkép kialakulását.
Érvényesség: alapvetően azt jelenti, hogy azt mérjük-e az értékelés során, amit mérni akarunk.
Megbízhatóság: egy tulajdonságnak az ismételt mérése ugyanazt az eredményt adja.
A tanítási-tanulási folyamat infrastruktúrája, taneszközök
A taneszköz az oktatás folyamatában felhasználható, az oktatás céljainak elérését segítő tárgy, vagy elektronikus úton előhívható képi vagy hangi forma. A taneszközöket értelmezhetjük hardver oldalról (oktatási technikai eszközök) és szoftver oldalról (információhordozók)
Oktatási infrastruktúra: az a tárgyi környezet, mely a tanítást és tanulást szolgálatszerűen segíti. Legfőbb összetevői: az épület, állóeszközök, felszerelések és taneszközök.
Taneszközök csoportosítása
- nemzedék: azon tárgyak tartoznak ide, melyek bemutatása nem igényel segédeszközt, gépet, berendezést: képek, térképek, modellek, grafikus ábrázolások stb.
- nemzedék: az ide tartozó taneszközök előállítása gépekkel történik, de a rajtuk lévő információk közléséhez más eszközre nincs szükség: tankönyvek, olvasókönyvek
- nemzedék: a vetítés-, a hang- és a híradástechnika fejlődésének eredményei, az audiovizuális eszközök (magnó, rádió, tv, vetítő…) és információhordozóik (hangfelvételek, filmek, diaképek…)
- nemzedék: azok a taneszközök, melyek már a tanulás irányítását is képesek ellátni, a tanuló önállóan tud tanulni segítségükkel: oktatógépek, programozott tankönyvek, nyelvi laboratórium
- nemzedék: videó rendszerek, teletext, mikroszámítógépek
Az első három a szemléltetés funkcióit töltik be.
Az információközvetítés érzékszervi csatornája szerint beszélünk:
- auditív (pl. hangfelvétel)
- vizuális (pl. kép, diafilm)
- audiovizuális (pl. film, videó)
- taktilis (pl. manipulációs eszközök)
- komplex taneszközökről (pl. szimulátor)
Felhasználója szerint megkülönböztetünk tanárok, tanulók, illetve mindkettejük számára készült taneszközöket.
Taneszközök tulajdonságai
- dokumentumszerűség: amely lehetővé teszi egy tárgy, vagy jelenség megörökítését, majd felelevenítését. Pl. fotók, hanganyagok
- manipulálhatóság: a tárgyak, események valóságos idő- és térbeli viszonyainak átalakítására alkalmas. Az események, lassíthatók, visszaidézhetők, nagyíthatók, kicsinyíthetők stb.
- sokszorosíthatóság: film, hang-videoszalag, floppy
Taneszközök a tanítási órán
- Auditív eszközök (rádió, lemezjátszó, magnó)
- Vizuális eszközök (állóképvetítők: episzkóp, epidiaszkóp, diavetítő, írásvetítő)
- Audiovizuális eszközök (tv, videó)
Felhasználásuk lehetőségei végtelenek: a valósághű bemutatása, változások bemutatása (pl. gőzgép működése) a múlt felelevenítése, jövő elképzeltetése, esztétikai élmények nyújtása, motiválás, problémák felvetése
Az oktatógépek, a vizsgáztató gépek, a programozott tankönyvek, a számítógépek elsősorban az egyéni tanulás eszközei.
A számítógép két féle módon jelenik meg az oktatásban
- a számítógéppel szervezett oktatás során a tanulók nincsenek közvetlen kapcsolatban a számítógéppel. A számítógép oktatandó tananyagot nem tárol, viszont tárolja a tanulók eredményeit, ismereteit, szervezi az oktatás folyamatát.
- a számítógéppel segített oktatás során a számítógép oktatástechnikai eszköz, oktatógépként vesz részt az oktatási folyamatban. Ismerünk - begyakorló programokat - új ismeretet közlő, tanító programokat - problémamegoldó programokat - szimulációs programokat - játékprogramokat
Hipertext: olyan információszervezési forma, amely lehetővé teszi, hogy az olvasó maga határozza meg az egyes részek befogadásának sorrendjét, és az anyagban elhelyezett speciális kapcsolóelemek, úgynevezett linkek segítségével a szöveg tetszőleges helyére átugorjon.
Hipermédia: ennek a koncepciónak a kiterjesztése a multimédia alapú információs anyagokra.
A tartalmi szabályozás alapkérdései, tantervek
Tanterv:
- Pedagógiai dokumentum
- Amely szűkebb vagy tágabb közmegegyezés alapján
- Az iskolai tanítást-tanulást meghatározó értékrendet,
- Cél és követelményrendszert és műveltségi tartalmakat, azok elrendezését írja elő
A tanterv ebben a vonatkozásban az iskolai élet szíve, az iskolai műveltség foglalata, közvetítő eszköz a kultúra és az iskola között
A tanterv ugyanakkor oktatáspolitikai eszköz, amely az adott társadalom elvárásait tükrözi, a kívánt szintű egységesség megteremtését szolgálja.
Ballér Endre a tantervek 4 fajtáját különbözetit meg:
- deklarált tanterv (fenti funkciók)
- értelmezett tanterv (hogyan értelmezik maguk számára a pedagógusok a deklarált tantervet)
- megvalósított tanterv (gyakorlatban realizált)
- rejtett tanterv (azokat a hatásokat – iskolán kívüli tényezők, tömegkommunikáció, család, társak – gyűjti egybe, amelyek az első és második mellett befolyásolják a harmadikat)
NAT (Nemzeti alaptanterv)
A NAT funkciói
- Meghatározza minden tanulóra érvényes kötelező alapműveltséget
- Biztosítsa a 6-16 életévig tartó kötelező oktatás viszonylagos egységét
- Követelményei képezik az alapját a kötelező oktatás időszakát lezáró alapvizsgának
- Indirekt módon kötelezi a középiskolákat a NAT által meghatározott pedagógiai szakaszolás, a cél és követelményrendszer és a tananyagfelosztás minden iskolatípusban egységes felépítésének betartására.
- Az intézményi és egyéni tervezés kiindulópontját képezi
- A tankönyvek, taneszközök az alaptantervre épülve készülnek.
A NAT műfaja
Tantervi alap, amelyre helyi tantervek és más pedagógiai tervek épülnek. 10 műveltségi terület:
- Anyanyelv és irodalom
- Élő idegen nyelv
- Matematika
- Ember és társadalom
- Ember és természet
- Földünk és környezetünk
- Művészetek
- Informatika
- Életvitel és gyakorlati ismeretek
- Testnevelés és sport
Az integráció irányába mutat, ugyanakkor meghagyja azt a lehetőséget is, hogy az egyes tantestületek feltételrendszerüknek, elsősorban pedagógusaik képzettségének megfelelően tantárgyakra bontsák az egyes területeket. Az oktatómunka 30-50%-t szabadon tervezhetik meg.
A NAT cél- és követelményrendszere
a) Tartalmazza a közmegegyezésre számító, alapvető értékekre vonatkozó célkitűzéseket, pl. demokrácia, nemzeti azonosságtudat, európaiság, humanizmus értékei.
b) A 10 műveltségi terület egyaránt átható közös követelményrendszere
c) Az egyes műveltségi területek követelményrendszere két szinte fogalmazódik meg: 6. és 10. év végére elérendő általános fejlesztési követelmény, illetve a 4., 6. és 10. év végére elérendő általános fejlesztési követelmény, illetve a 4., 6., és 10, évi konkrét követelményrendszer
A NAT műveltségtartalma
- Az ismeretrendszerek arányaikban és tartalmaikban hogyan tükrözik a természeti és társadalmi valóságról kialakult korszerű tudományos világképet?
- Milyen az elméleti képzés és a gyakorlati életre való felkészítés aránya?
A NAT struktúrája
A kötelező oktatás 10 éves folyamatára készült. 2 pedagógiai ciklusra oszlok:
- 1-6. – elemi szakasz, az alapvető készségek és képességek kialakítása
- 7-10. évfolyam – „kisközépiskola”
- 11-12. „felső középiskola”
Tehát a közoktatás 12 évfolyamát 6+4+2 éves szakaszokra bontja.
Pedagógiai program
Az iskola tanárainak „pedagógiai hitvallása”. Azok a nevelésfilozófiai elvek és értékrend, amely alapján az intézmény pedagógusai közösen határoznak az intézmény pedagógiai célrendszeréről.
A célrendszer mellett tartalmazza az iskolai oktatás teljes képzési ciklusára szóló helyi tantervet.
Tartalmazza:
- az egyes évfolyamokon tanított kötelező és választható tantárgyakat,
- a tanórai foglalkozások óraszámait, fő témaköreit és követelményeit,
- a magasabb osztályba lépés feltételeit,
- az ellenőrzés, értékelés, minősítés tartalmi és formai követelményeit,
- a differenciálás módjait,
- az alkalmazható tankönyveket és más taneszközökre vonatkozó döntéseket,
- azaz az intézményben folyó oktató-nevelő munka curriculumát.
|