Nevelésszociológia
Repce Manó 2007.05.02. 18:18
Média szerepe
A médiának szocializáló szerepe van.
Az írott és elektronikus kommunikációs eszközöket értjük médiának.
Tömegkommunikáció szerepe: ami tömegeket befolyásol, például televízió
Lényeges funkciója például az oktatás
Nagyon fontos motiváló funkciója van; vitára, eszmecserére teremt lehetőséget, értékhordozó, normateremtő, elősegíti a társadalmi integrációt.
Szocializáló funkciója: egy közös tudás alapot biztosít, ami erősítheti a társadalmi kohéziót.
A kulturális fejlődést is elősegíti, és segíti továbbadni ezeket az elemeket.
Ezek a funkciók nem azonos mértékben figyelhetők meg a különböző tömegkommunikációs intézmények esetében és az is természetes, hogy különböző módon hatunk az emberekre.
Általában a tömegkommunikáció heterogén és szelektív. Egy megszerkesztett világképet tárnak elénk.
Reklámok hatásának vizsgálata:
A fogyasztói magatartás kialakítja és megerősíti. Elhitetik, hogy jobb nekünk azzal a tárggyal. El akarják érni, hogy fogyasszunk.
Fogyasztókká válunk, kialakul a fogyasztói magatartásunk.
Vallási szocializáció
A vallási szervezetek hosszú időn keresztül a társadalmi integrációt, beilleszkedést biztosították. Ellenőrző szerepe megszűnt, de a mai napig fontos szerepet játszik a társadalmi beilleszkedés elősegítésében.
Eredményeképpen egy vallási kultúrát tanulunk meg. Átadásában fontos szerepet játszik a család (rokonság is), szomszédság, kiemelten fontos szerepe a vallási szervezeteknek. Valamilyen mértékben az iskola is. A tudás tartalmak, amiket közvetít az iskola vallási tartalmakat is tartalmaznak.
A vallási kultúra elsajátítása vallásossá tesz bennünket
Választhat is az egyén, hogy elsajátítja a vallási kultúrát vagy nem.
Ha igen, akkor részt vehet hitoktatáson, ahol a vallási ismereteket tanulja meg. Részt vesz szertartásokon, rituálékon, megtanul valláserkölcsi normákat, vallásos lesz a viselkedése is ha ezeket betartja.
Ezen kívül csatlakozni fog egy vallási közösséghez, ami a szolidaritás érzését fogja erősíteni.
Vallási szervezetek is megváltoztak: az elmúlt másfél évtizedben a vallási szervezetek megerősödtek. Olyan társadalmi funkciókat kaptak, amit elvettek. Mivel több oktatási rendszer vallásos, egyre több fiatallal kerülnek kapcsolatba, többen lesznek vallásosak.
Iskolai légkör (klíma)
Légkörvizsgálatok, légkör feltárása az iskola belső világát vizsgálják.
Két tényező határozza meg a légkört:
- vezetés
- tantestület
Mennyire hatékony a vezetés illetve mennyire demokratikus a vezetés
Tantestület szakmai egységét vizsgálják és a tantestületen belüli belsőséges viszonyokat.
Szakmai együttműködés, munkaközösségek/csoportok vannak.
Iskolán kívül tartják-e a kapcsolatot, segítik-e egymást.
Tipikus klímájú iskolák
- városi nagy iskola
- falusi kis iskola
Városi: magas tanulói létszám, a vezetés nem demokratikus de nagyon hatékony a tantestületben nagyon magas a szakmai együttműködés de nem jellemző a belsőséges viszonyok. Centralizáció, vezetés.
Szakmai összhang
Vidéki vagy Falusi: a vezetés demokratikus de nem feltétlenül hatékony, továbbá jellemzője, hogy nagyon belsőséges viszony de nem jellemző a szakmai együttműködés.
Tudásgyár mert az egész oktatás gyárszerűen ipari módon történik.
Gyermeklétszám csökkenése
Kisiskolák felfutottak, önálló iskolák
Iskola/oktatás rendszer része az iskola, az az iskolák szervezeti és igazgatási rendszerbe kapcsolódnak
Óvoda – közoktatás
Általános Iskola – elemi szint
Alsó középfok
Felső középfok
Főiskolák egyetemek, épülnek rá de az már nem közoktatás
Elemi oktatás követelményeit teljesíteni kell 8 osztályos általános iskolában
Középfokú oktatás három iránya: gimnázium, szakközépiskola, szakiskola
A szakiskolákat zsákutcás képzésnek nevezzük.
Érettségi mindenkinek kell majd.
Jelenleg egységesítették a felsőoktatást > bolognai rendszer
3 szintűvé tették:
- alapszint
- mesterszint
- tudósképzés szintje (phd)
Az oktatási rendszer irányítása eltérő lehet
- centralizált oktatási rendszer: francia oktatási rendszer
- decentralizált: angolszász oktatási rendszer
és van ahol keveredik.
Magyar: a centralizált elemet kiegészíti decentralizált a helyi társadalmak, közösségek nagyobb szerepet kapnak. Komoly, egységes követelményrendszer amit mérnek.
|