-A Brabham BT55 története-
A Brabham BT55 története
1985 tavaszán a Brabham csapat eredményei nem adtak okot a derültségre. A csapat tervezője Gordon Murray a sebességváltó specialista Weismann-nal egy forradalmi konstrukció elkészítését javasolták Ecclestone-nak. A Brabham főnöke már besokallt a sorozatos eredménytelen futamok láttán és a csapata eladásán fáradozott.
Az új autó első tervei láttán azonban rábólintott a BT55 kifejlesztésére. Murray a karosszérián míg Weismann egy 7 fokozatú váltón dolgozott. Ecclestone mélyen a zsebébe nyúlt és finanszírozta a kifejlesztés igen magas költségeit. Az első tervektől a végleges BT55 elkészüléséig majd 3 millió angol Font nyelődött el a projektben. Összesen 732 műszaki rajz készült az autó végleges formájának kialakítása közben.
A BMW is elégedetlen volt az 1983-as VB. cím elnyerése óta a Brabham csak ritkán tudott sikereket elérni.
A Bajorok a tervek láttán új lendülettel fogtak a tervezésbe. A BT55-re tervezett speciális BMW motort 72 fokra balra megdöntötték így Murray elérte , hogy a BT55 23cm alacsonyabb lett elődjénél a BT54-nél , a versenyzők szó szerint feküdtek az autóban. Az új autó így 80cm magas lett. Az új Weismann váltót is a BMW motorhoz igazították.
Nelson Piquet miután látta a terveket egy ideig elgondolkozott , hogy mégis marad a Brabham csapatnál de aztán Rosberg megüresedett helyére a Williams istállóhoz távozott.
Murray gőzerővel dolgozott de Ecclestone nyomására a BT54 fejlesztését sem hanyagolta el. Az eredmény az lett, hogy 1985 vége felé Piquet jobb eredményeket ért el, és a BT54 egyre ütőképesebb lett , míg a BT55 kifejlesztése lelassult. 1986 elején készült el a végleges Brabham BT55 melyet a csapat új pilótája Elio de Angelis próbált ki először az esős estorili pályán. Murray az első tesztek után már látta a komolyabb problémát. Az új BMW 925 LE versenymotorja jól passzolt a karosszériába de a Pirelli gumik nem biztosították a kellő tapadást. Hiába kérlelte Ecclestone-t, hogy váltson át a Good Year gumikra a csapatvezető maradt az olasz gumiszállítónál. Az ok egyszerü volt, a Pirelli fizetett a gumihasználatért, míg a Good Year pénzt kért a gumikért. Az új BT55 két új pilótát is kapott. Patrese és de Angelis páros szintén olasz volt akár csak a főszponzor Olivetti. Az autó kiforratlanul vágott neki a szezonnak és nem igazán tudták mire is képes valójában.
A Brazil futamon szinte minden csapat árgus szemekkel figyelte az új szuperautót mely rendkívül szépre sikerült. Keke Rosberg meg is jegyezte, ha a BT55 olyan gyors amilyen szép, akkor az ellenfelek felköthetik a gatyájukat.
Az első futamok vegyes tapasztalatot hoztak. Patrese legjobb rajthelye a monacói 6. míg de Angelis a Brazíliában elért 14. hellyel szerénykedett. Aztán bekövetkezett a nem várt tragédia. Elio de Angelis a Francia teszten életét vesztette miután autójának hátsó szárnya letört és az olasz súlyos balesetet szenvedett.
A Brabham csapat mely a kezdeti nehézségeken sem tette magát túl, a padlóra került. Az árván marad Brabham autóba Derek Warwick ülhetett be a kanadai futamtól. Ezen a futamon táltosodott meg a BT55. A 9. és 10. rajhelyet szerezték meg az edzésen hála az új BMW edzésmotornak mely 1150 LE produkált! A folytatás ismét rossz irányba sikerült. Az állandó technikai hibák az edzéseken és a versenyeken szúrós hangulatot teremtett a csapaton belül. A BMW motorok sorozatosan csődöt mondtak és így a pilóták képtelenek voltak jó eredményt elérni, mivel még a célig sem jutottak el.
Az 1986-os évad félidején a Francia futam után a Brabham két 6. helyet szerzett csak, 8 technikai hibájuk volt és mindössze 7 futamot tudtak befejezni. Az Angol versenyen Murray drasztikus lépésre szánta el magát. A tavalyi BT54 autóval próbálkozott. Patrese kapta a feladatot, hogy az 1985 év végén már ütőképes autóval induljon. Az edzésen alulmaradt a BT55 induló Warwick-al szemben de a versenyen már a 4. leggyorsabb kört futotta! A BMW motor azonban ezúttal is csütörtököt mondott. A csapat ezután elvetette a BT54 további szereplésének gondolatát és teljes erőből a BT55-re koncentrált. Az évad második felében a Brabham BT55 jelentős javulást produkált. Ausztriában Patrese a szenzációs 4. helyet szerezte meg az edzésen, de a motor a második körében bedobta a törölközőt.
A BMW menteni akarván a menthetőt a Benetton csapatra koncentrált így a motorproblémák megmaradtak a BT55-nél. A lapostetűnek csúfolt BT55-öt annak ellenére, hogy 1986 második felében jelentős javulást mutatott nem fejlesztették tovább. Gordon Murray távozott a csapattól miután rengeteg bírálat érte a kudarcok miatt.
A BT55 rövid statisztikai adatai:
Legjobb rajthely: Patrese – 4.
Legjobb versenyeredmény: Patrese- 6.
17 mechanikai hiba
Összegezve a Brabham BT55 egy rendkívül merész konstrukció volt és amennyiben hamarabb készül el vagy nem hagynak fel a fejlesztésével sikeres autó lett volna! A kudarc a BMW motorok megbízhatatlanságában, a Pirelli gumik gyengeségében keresendők első sorban. A gumik nem erre a konstrukcióra lettek tervezve.
Természetesen magának a BT55 autónak is voltak hibái, nem kielégítő fékrendszer, mechanikai tapadás hiánya. Mindezek ellenére a konstrukció sikerességét ékesen bizonyítja az, hogy Gordon Murray a McLaren csapat 1988-as "világverő" autójának tervezője a BT55 tervei alapján készítette el az MP4/4 autót mely 15 futamot nyert! Az sem véletlen, hogy a váltó mágus Weismann is tevékenyen részt vett a tervezésben. A különbség a Good Year gumikban és a Honda motorban volt csak. Gordon Murray is elismerte, hogy a McLaren MP 4/4 a Brabham BT55 továbbfejlesztett változata volt!
|