porsa2
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Matematika
 
Egészségtan
 
Ének-zene
 
Testnevelés
 
Linkek
 
Anyanyelv és gy. irodalom
 
Pszichológia szigorlat
Pszichológia szigorlat : 01. A pszichológia rövid története, főbb nézőpontok a pszichológiában.

01. A pszichológia rövid története, főbb nézőpontok a pszichológiában.

  2005.01.15. 14:26

A pszichikus fejlődést meghatározó tényezők: öröklés, környezet, nevelés. Az érés és tanulás szerepe a fejlődésben. A fejlődés és fejlesztés törvényszerűségei. Örökletes és környezeti ártalmak a magzati életben

Pszichológia: (lélektan) úgy határozható meg, mint a viselkedés és a mentális folyamatok tudományos tanulmányozása. A pszichológia rövid története 1. A pszichológia gyökerei az i.e. IV.-V. századba nyúlnak vissza. Szókratész, Platón, Arisztotelész: alapvető kérdéseket tettek fel a lélekről. Hippokratész.: " orvostudomány atyja" , ő sok megfigyelést tett arról, hogyan vezérli az agy a szerveket. 2. Descartes: (1596- 1650 ) Az élőlények gépek, melyek éppen úgy tanulmányozhatók, mint más gépek. reflexműködés fogalmának a bevezetése 3. XVII.- XVIII. sz. filozófusai: Hobbes, Locke, Kant, Hume, Leibnitz 4. A tudományos pszichológia a XIX. sz. második felében született. a.a lélek két elmélete volt jelen ~ képességpszichológia: az öröklött mentális erők tana - a lélek bizonyos számú elkülönült és egymástól független" képességgel" rendelkezik (gondolkodás, akarat) melyek felelősek a tevékenységeiért. ~ asszociációs pszichológia: tagadták a lélek veleszületett képességeit; ideákra korlátozták a lélek tartalmait, melyek az érzékszervek által lépnek be, és olyan elvek alapján kapcsolódnak össze, mint hasonlóság, ellentétesség, érintkezés b.1879 Wundt létrehozza az első pszichológiai laboratóriumot Lipcsében ~ kutatásai: - érzékszervek vizsgálata - érzelem, emlékezet tanulmányozás - reakcióidő kísérletek c.Darwin : evolúciós elmélet megfogalmazása ~ állatok és emberi lények közötti folyamatosság d.Pszichológiai iskolák ~ strukturalizmus: Titchener nevéhez fűződik, a mentális struktúrák meghatározása ~ funkcionalizmus: William James, a lélek hogyan működik oly módon, hogy a szervezet képes legyen környezetéhez alkalmazkodni ~ behaviorizmus. John B. Watson , állatok és csecsemők vizsgálata- ezen vizsgálatok eredményei mutatják meg a mintát, amit a felnőttek pszichológiájának követnie kellene ~ alaklélektan: Max Wertheimer, 1912-ben elindított irányzat; mentális folyamatok szerveződése ~ pszichoanalízis: Freud Főbb nézőpontok a pszichológiában Alapvető kérdések: személyiség szerkezete, működési módja, a zavarok oka, a megoldás módja 1. Biológiai nézőpont cselekedeteinket a szervezeten belüli, az agyban és az idegrendszerben folyó eseményekhez kapcsolja elveit a biológiából kölcsönzi agyműködés- viselkedés, mentális folyamatok vizsgálata 2. Behaviorista nézőpont a szervezetnek azokra a külső tevékenységeire összpontosít, amelyek mérhetőek behavior = viselkedés behaviorizmus = viselkedés- lélektan a szervezetet ért ingerek és az ezekre adott válaszok vizsgálhatók, ami a szervezetben történik megismerhetetlen- ingerválasz pszichológia ( SR pszichológia ) 3. Kognitív nézőpont az olyan mentális folyamatokkal foglalkozik, mint az észlelés, emlékezés, következtetés, döntéshozás, problémamegoldás, valamint ezeknek a folyamatoknak a viselkedéssel való kapcsolatával a szervezet információ- feldolgozó rendszer analógia az ember és a számítógép között az ember prototípusa a tudós ( információt szerez, következtet, hipotéziseket gyárt ) a lelki betegségek oka a hibás vélekedés, gondolati torzítás- terápia: ezen gondolatok megváltoztatása 4. Pszichoanalitikus nézőpont Freud nevéhez fűződik- a személyiség szerkezete: ~ felettes én (superego ): a társadalom értékeit, normáit képviseli, lelkiismeret, erkölcsi ideál ~ én ( ego ): a valóság követelményeinek hatására alakul ki, a valóságelv alapján működik , a személyiség végrehajtó szerve; közvetítő a superego- ösztönén között, biztosítja a külvilághoz való alkalmazkodást ~ ösztön-én: a személyiség legprimitívebb része, biológiai ösztönkésztetések alkotják, belőle fejlődik az ego- superego a személyiség dinamikája : fizika hatása, energia-megmaradás elve, pszichológiai energia áll., libidó a személyiség fejlődése: pszichoszexuális orális szakasz: 1 év anális szakasz: 2 év fallikus szakasz: 3-6 év látencia időszak. 7-12 év genitális szakasz. terápiás módszerek: tudattalan feltárása ( álomfejtés ) 5.Fenomenológiai nézőpont az ember szubjektív élményeire, választási szabadságára és önmegvalósítási törekvésekre összpontosít az ember fő motivációja kiteljesedés, önmegvalósítás A pszichikus fejlődést meghatározó tényezők: öröklés, környezet, nevelés. Vitatott kérdés, hogy az öröklődés "természet" vagy inkább a környezet " nevelés " az emberi fejlődés fontosabb tényezője. Locke : a csecsemő lelke " tiszta lap " ( tabula rasa ), amire semmi nincs írva. Ezt a lapot a gyermek tapasztalatai írják tele- az amit lát, érez, hall Rousseau: környezet szerepét arra korlátozza, hogy a gyereket meg kell óvni a rossz hatásoktól- önmagától jól fog fejlődni Darwin: a biológiai fejlődést hangsúlyozta, öröklés- minden megmagyarázható biológiai alapokkal Behavioristák: az emberi természet tökéletesen hajlítható: korai neveléssel, a gyermekből bármilyen felnőtt formálható 1.Öröklés, környezet A fejlődés: filozófiai fogalom, olyan változások folyamatát jelöli, amelyben a változó jelenség új , minőségileg nagyobb fokot ér el. Olyan folyamat, amely az adott egyén genetikai programján, alapján az idegrendszer érése és a környezet kölcsönhatása nyomán alakul ki. a pszichikus fejlődés belső hajtóerői az egyén belső ellentmondásai az ember, mint önszabályozó rendszer úgy működik, hogy a külső és belső feltételek változása közepette igyekszik megőrizni belső egyensúlyát az egyéni lelki fejlődés minden szakaszát tipikus belső ellentmondások jellemzik, s ezek megoldása is az adott szakaszra jellemzően történik a pszichikus fejlődés folyamatát úgy tekinthetjük, mint a tulajdonságok és a viselkedés növekvő differenciálódását és integrálódását differenciálódás: egymásba mosódó pszichikus folyamatok és tulajdonságok folyamatosan elkülönülnek integrálódás: ~ és egyre magasabb egységbe szerveződnek Öröklés és környezeti hatások viszonya Elméletek: Biogenetikus: az ember minden alapvető vonása öröklődik- a személyiség biológiailag meghatározott, génjeinkben hordozzuk jellemző vonásainkat. Az ember " azzá válhat amivé rendeltetett" Szocáldeterminizmus: az ember személyisége az őt érő hatások eredménye, minden ember olyan lesz amit és ahogyan élete során átél, megtanul Kéttényezős konvergencia-elmélet: a két szélsőséges nézet összeegyeztetése. Az egyénben az öröklés és a környezet hatásai együtt, egymással " konvergálva " határozzák meg a személyiséget ( 60: 40 ) -válaszok keresése: génkutatások, ikerkutatások, intelligencia kutatások Az ember a legfejlődőképesebb, legtanulékonyabb élőlény, amelyet az öröklés tesz lehetővé. Lehetőségeink kibontakozása, személyiség fejlődése az örökletes adottságok talaján. A társadalmi hatások következtében válik valóra. Együttesen formálják a személyiséget: ~ adottságok: vele születnek az egyénnel, alkati jellemzők pl.: testmagasság, haj- szemszín, érzékszervek működése ~ társadalmi környezet: mikor és hova születik a gyermek pl.: történelmi időszak, felépítésű társadalom ~ közvetlen környezet: személyközi kapcsolatoknak a rendszere, amelyek az egyént fejlődése során körülveszik pl.: család, óvoda, iskola, munkahely Az érés és tanulás szerepe a fejlődésben. A fejlődés és fejlesztés törvényszerűségei. Érés és tanulás A fejlődést meghatározzák külső és belső feltételek. Belső feltétel az öröklés, az érés. a.öröklés: lsd. Öröklés, környezet b.érés és tanulás: érés: az adottságokban rejlő lehetőségek kibontakozása biológiai program alapján, a külső feltételektől viszonylag függetlenül érés lehet: szomatikus érés: testi növekedés, alakváltozás pszichikus érés: egyes lelki funkciók kibontakozása pl.: emlékezés, gondolkodás magasabb szintre emelése Az érés és tanulás dialektikus kölcsönviszonyban állnak egymással, az érés alapja a tanulásnak, a tanulás visszahat az érésre, gyorsítja azt. Az érés megteremti a tanulás feltételét, a tanulás elmaradása viszont lelassítja az érést. Pl.: beszédfejlődés, a beszéd tanulása tanulás: a környezetnek erősebb a szerepe A fejlődésben létrejövő szakaszok: kritikus időszak: adott időben nem következik be a változás ( pl.: xy kromoszóma- fiú, nem kap fényt nem alakul ki a látás ) szenzitív periódus: hasonlít a kritikushoz, de nem testi fejlődésben, hanem pszichológiai szempontból értendő (pl.: nem alakul ki a kötődés) A szakaszos fejlődés elfogadható elmélet- egyik szakaszból átlép a másikba, mindenkinél egy időben jelenik meg- minőségileg új dolog megjelenésével új szakaszba lép át. Egy- egy ilyen szakaszban több területen is hozhat változást magával. Fejlődés törvénye a.plaszticitás: rendkívül képlékeny agy; egyik terület képes átvenni a másik területet b.aktivitás: szerkezet és funkció törvénye; amit jobban használunk az jobban fejlődik( pl.: a kékfestők megkülönböztetnek 60 féle színt ) c.transzfer: egyik területen megszerzett tudás áttranszformálható, átvihető d.koegzisztencia: egyénen belül különböző területeken belül különböző eltérések lehetnek ( pl.: matekból zseni, de érzékeny, labilis ) Fejlődés vizsgálata a.önbeszámoló: ezek torzíthatnak b.mások megfigyelése: előzetes terv készítése objektívabbá teszi c.irányított kérdések: (anamnézis), másokról kapunk információt (pl.: szülőket kérdezünk gyerekről) d.longitudinális: hosszantartó vizsgálat, (nagyon sok egyén kieshet a vizsgálatból, mert pl.: elköltözik) e.keresztmetszeti vizsgálat: adott korosztályon belül Örökletes és környezeti ártalmak a magzati életben Növekedésünk, fejlődésünk szempontjából legeseménydúsabb az a 9 hónap, amelyet az anyaméhben töltünk. Méhen belüli fejlődés: 1. fogamzástól-15 napig: csíra szakasz / beágyazódás / ez idő alatt a petesejt végig vándorol a petevezetéken a méhbe, egy sejtes zigóta 2 utódsejtet, majd azok is 2-2 utódsejtet hoznak létre, így az első néhány sejtosztódás után egy sejttömb alakul ki- ez a szedercsíra. A szedercsíra azonos sejtjei kétféle sejtekké differenciálódnak, amelyek aztán újra integrálódnak- kialakul a hólyagcsíra. A hólyagcsíra tovább halad a méh felé ezzel kezdődik a beágyazódás. 2. 15 naptól- a terhesség 8. hetéig: embrionális szakasz, Hártyák alakulnak ki melyek, biztosítják, hogy a fejlődő szervezet életbe maradhasson. Ezek a hártyák a: - belső magzat burok: vékony erős átlátszó hártya, a magzatvizet tartalmazza és körülveszi az embriót - külső magzatburok: a belső magzatburok körül helyezkedik el, a méhlepény magzati alkotórésze lesz - Méhlepény: összetett szerv, anyából és embrióból származó szövetekből áll. A méhlepényt és az embriót a köldökzsinór köti össze, lehetővé teszi a tápanyag, oxigén cserét. Amikor a gerincvelő idegsejtjei kialakulnak, először válik képessé arra, hogy környezetére válaszoljon. 3. 8.hét-től születésig: magzati (fötális ) szakasz: a magzat tízszeresére növekszik, szervrendszerek összetettsége növekszik, a mozgások összerendezettebbé válnak. A terhesség első harmada a szervfejlődés időszaka, ekkor a külső környezeti hatásokra ( gyógyszer, kábítószer, környezetszennyezés, fertőzés ) különösen érzékeny a szervezet. A terhesség 2.-3. harmadában inkább méretbeli növekedésre kerül sor. Az intrauterin fejlődés veszélyei: Ezek 3 nagy csoportba oszthatók: 1. pszichológiai tényezők 2. táplálkozás 3. terotogének ( olyan környezeti tényezők, amelyek eltérítik a normális fejlődést és súlyos rendellenességekhez, akár halálhoz is vezethetnek ) - alultápláltság: vetélés, halvaszülés, torz szülött, értelmi fogyatékosság - gyógyszerek: nyugtatók, altatók / Contergan katasztrófa ? végtag rendellenesség / - dohányzás: halvaszülés, alacsony születési súly - alkohol: magzati alkohol-szindróma: kis fej, fejletlen agy, szívbetegség, arc deformáltság - Kokain: ingerlékeny baba, drogfüggő - Metadon, heroin: kicsi súly, légzőszervi betegség, zavart alvás - Fertőzések ( rubeola, AIDS, toxoplazmózis) bárányhimlő ? vetélés, koraszülés, hepatitis ? megfertőződik a baba; cukorbetegség ? halva szülés, nagy baba, zsírfelhalmozódást okoz - RH összeférhetetlenség - Sugárzás - Környezetszennyezés (higany: Minamata kór ? Japán halak miatt a csecsemők idegrendszeri fejletlenség ) - Nemi betegség: gonorhea - szemeket támadja meg a baktérium; herpesz ? vakságot okozhat és agykárosodást A 3. harmadban a szervek kialakultak, vannak gyógyszerek (izomlazítók, nyugtatók) amelyek a babánál légzészavart okozhatnak. A stressz hatása is veszélyes- ingerlékeny sírós baba, hiperaktív csecsemő, alvás-, étkezési-, emésztési zavarok. Pszichológiai tényezők is hatnak a magzatra, ezek a születési súlyt, születési szövődményeket, az újszülött életképességét, egészségi állapotát befolyásolják. Ilyen tényezők: - a terhesség kívánt v. nem kívánt volta - az anyát ért stressz, stb. Újszülöttkor ártalmai: Az újszülött életképességét az Apgar skálán elért érték fejezi ki. Itt szívverést, izomtónust, reflexeket mérik. Max 10 pontot kaphat, 4-nél kevesebb súlyos állapotot mutat. Születés után 1 perccel majd 5 perccel nézik. Az újszülött reakció képességét a Brazelton féle újszülött skálán mérik = reflex simulékonyság, ülésbe húzás, védekező mozgás, önnyugtatás. Alkalmazkodás a külvilághoz ( fény, hang, zaj stb.). Az anya gondoskodása, bizalom kialakult-e? Reflexek működnek-e?

 
Névnap
 
pontosidő
 
naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
számláló
Indulás: 2005-01-14
 
chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Beszédművelés
 
A nő kultúrtörténete
 
Szem. fejl. zavarok pszichológiája
 
Külső óvodai gyak.
 
Pedagógiai kutatásmetodika
 
Egyetemes művelődéstörténet
 
Reform és alternatív pedagógiák
 
Vizuális nevelés
 
Bábjáték
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?