porsa2
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Matematika
 
Egészségtan
 
Ének-zene
 
Testnevelés
 
Linkek
 
Anyanyelv és gy. irodalom
 
Pszichológia szigorlat
Pszichológia szigorlat : 10. A képzelet fogalma, fejlődése, a kreativitás fogalma, mérése.

10. A képzelet fogalma, fejlődése, a kreativitás fogalma, mérése.

  2005.01.15. 16:08

A gyermeki világkép. A játék és a mese szerepe a gyermek személyiségfejlődésében. A biológiai alapfunkciók zavarai: alvászavarok.

A képzelet fogalma, fejlődése, a kreativitás fogalma, mérése. Képzelet fogalma: A környezet belső modellje, mentális kép, kognitív térkép. A képzeletbeli képek az észlelési funkciókból származnak, ezek anticipációi (előrevetítés, elővételezés) készenléti állapotot teremt. A készenléti kép leggyakrabban vizuális formában jelenik meg, de anticipálhatók tapintási, hallási, ízlelési és szaglási élmények is. A valóságban az érzéki élményeket és képzeleti képeket nem szoktuk összekeverni, még akkor sem, ha az ún. agytérkép technikával ( EEG, agy vérellátó hálózatának a mérése ) Ez bebizonyította, hogy ugyanazon specifikus agyterületek vesznek részt a képzeleti feladatokban, mint az észlelésben. A három évesnél a képzelet legfőbb funkciója a vágy teljesítés, és a hiányzó ismeretek pótlása, míg a nagycsoportos ovis alkotó képzeletével megtervezi a dolgait, meséit. A képzeletek és az emiatti ?hazugságok? csoportosítása: 1.konkrét vagy absztrakt; nem a félrevezetés vezérli a gyereket, maga is hisz abba amit mond 2.reális vagy irreális ( mese ); a mesét a kisgyerek úgy éli meg mint a valóságot, 4-5 éves korra már ütközik benne a mese és a valóság, jelentkezik a mese tudat. 3.akaratlagos ( szándékos ) vagy önkéntelen, a büntetés elkerülése érdekében 4.produktív vagy reproduktív / analízis, szintézis / Normális lelki működés esetén a mentális ( értelmi ) folyamatok megnyilvánulásai során képesek vagyunk az anticipációk felbontására, leválasztására és befolyásolására. Ez a képességünk társadalmilag meghatározott, ezért a történelmi helyzetek és az egyén szocializációja tette lehetővé a kialakulását. A képzeleti képekben a tárgyak és a dolgok között mindig lenni kell valamilyen kapcsolatnak, összefüggésnek. A tárgyak, dolgok kölcsönhatásban vannak egymással. A képzeleti és észlelési kép gyakran interferál ( kapcsolatba lép egymással ). A képzelet kapcsolatban áll a gondolkodással, az emlékezéssel, és az észleléssel. Az anticipáció / előre vetítés, előre vételezés / jellemzői: felbontható leválasztható manipulálható interferál Feltűnő hasonlóság az észlelési és a képzeleti folyamatok között. Mentális forgatás kísérlete. A tényleges elmozdulás mértékével arányosan a megoldáshoz szükséges idő. Perky kísérlete: nem tudták elkülöníteni a képzeleti és az észlelt képet. A képzelet elősegíti az emlékezést ( helyek, módszerek, képzeleti képek ) és a problémamegoldást. A képzeleti tevékenység szinterei: - játék - ábrázolás Kreativitás és megismerés Kreativitás fogalma: újszerű eredeti ötlet, gondolat Guilford ? vezette be a kreativitás fogalmát. Szerinte az alkotó képesség és az intelligencia nem esik egybe. Vizsgálatai igazolták, hogy az alkotás létrejötte nem magyarázható az IQ-szinttel. Modelljének fontos vonása a konvergens (összetartó, egy irányba ható) és divergens (elágazó) produkció megkülönböztetése. Szerinte az intelligenciatesztek egysíkúak, korlátok közé szorítják a gondolkodást. Csak egy helyes megoldás van ezekben a feladatokban. Az intelligencia inkább konvergens gondolkodást jelent. Ezzel szemben a divergens feladat azt várja el a személytől, hogy egyszerre több irányba haladva új, önálló gondolatokig jusson el. Az ilyen feladatokban sok helyes megoldás van. A válaszok értékelési szempontja: megadott idő alatt hány választ tudott adni a vizsgált személy: ez a fluencia (folyékonyság, válaszszám), a válaszok hány kategóriába sorolhatók: flexibilitás (hajlékonyság), végül mennyire egyediek: originalitás (eredetiség). ?Szokatlan használat? teszt kidolgozása a kreativitás mérésére ? egy-egy tárgy használatának szokványos módjától való elszakadás képességét, a divergens szemléletet, a kreativitást méri. Vizsgálat szerint a konvergens és a divergens gondolkodás egyformán eredményes az iskolában. A kreatívabbak viselkedése kevésbé konvencionális, jobb a humorérzékük és kevésbé tűrik a kötöttségeket. A kreativitás szintjei (1.) A kifejező kreativitás lényegi jegye a kifejezés függetlensége, ahol nem számít az eredetiség, a minőség (pl.: gyermekrajz); (2.) A produktív kreativitás szintjén már megfigyelhető a korlátozás a szabad játékban vagy rajzban. A cél a befejezett alkotás létrehozása, amelyet a realizmus és a tárgyilagosság jellemez. (3.) A feltaláló (inventív) kreativitás akkor jelenik meg, ha az ember birtokában van a technikának, amikor képes észrevenni a szokatlan dolgok közötti összefüggéseket, amikor ?felfedez?. (4.) Az újító (innovatív) kreativitás egy tudományos vagy művészeti terület alapvető elveit tökéletesíti. (5) A teremtő(emergentív) kreativitás ritkán megfigyelhet, alapvetően új elv megjelenése a tudomány vagy művészet világában. (Freud, Picasso) Az alkotás folyamata (1.) Előkészületi szint ? nyersanyagok összegyűjtése, (2.) Lappangási stádium ? hosszas őrlődés után lassan helyükre kerülnek a dolgok, (3.) Megvilágosodási stádium ? ?aha? élmény, hirtelen merül fel az ötlet a tudatban, (4.) Kivitelezési stádium ? ötlet kidolgozása, bizonyítása, cáfolat, szimbolikus átfogalmazás. Kreativitás: alkotóképesség, újszerű, eredeti dolgok létrehozására való képesség; A különböző képességek szerveződése által lehetővé teszi, hogy elszigetelt ismereteink, tapasztalataink között kapcsolatokat hozzunk létre. Viszonylag későn, a ?szputnyikosok? hatására kezdték vizsgálni. Aqz inteligencia a konvergens ( összetartó ), a kreativitás a divergens ( széttartó, elágazó ) gondolkodással van kapcsolatban. Az előbbi zárt, az utóbbi nyitott kérdésekkel mérhető. Vizsgálati módszerek: szokatlan körök tesztje, távoli asszociáció, befejezetlen mondat, történet, -rajz. Kreativitás faktorai: originalitás fluencia flexibilitás elaboráció Erika London: az emberi képességek hierarchiájában a kreativitás az intelligencia legmagasabb foka. Guilford: A kreativitást a képességek felől közelítette meg, a kreativitás egyéni jellemzőit határozta meg: 1.fluencia ( könnyedség ): a dolgok könnyed felidézése 2.flexibilitás ( hajlékonyság ): ismeretek spontán, rugalmas módon való alakítása 3.originalitás ( eredetiség ) az ötletek, gondolatok egyedi ritka használata 4.elaboráció ( kidolgozottság ): az adott információk alapján felépített struktúrát jelent 5.menzitívitás ( problémaérzékenység ): szokatlan dolgok és problémák észrevétele 6.újrafogalmazás: dolgok tárgyak újszerű alkalmazása Taylor: a kreativitás öt szintjét feltételezi: 1.kifejező kreativitás / pl.: rajzok / 2.produktív kreativitás / pl.: szabad játékok / 3.feltaláló kreativitás / pl.: tudások / 4.újító kreativitás / tudományos elvek módosítása / 5.teremtő kreativitás / gyökeresen új elv, vagy felvetés / Zene, tánc, művészeti nevelés Öntevékenység bíztatása: komplex látásmód kialakítása, demokratikus családi, munkahelyi légkör, amiben az egyénisége fejlődik. Tehetség: különféle képességek halmozódása, szerveződése amely kellő motiváció által és kellő kreativitással társulva ? gyakorlat hatására ? az átlagosnál magasabb szintű teljesítményt eredményez. Típusai: 1.általános intellektuális képességekben nyilvánul meg 2.specifikus iskolai alkalmasság 3.a kreatív vagy produktív gondolkodás 4.vezetői képesség 5.zene és előadói művészetek 6.pszichomotoros képesség, mozgási összefüggések Tehetségelméletek Terman ? az intelligens tanuló más területeken is - pl. fizikai állapot, egészség - felülmúlja társait. Gardner ? a genetika nem ad kellő információt a tehetség öröklött voltáról. Az alábbi pszichológia jelenségeket tartja fontosnak: megismerő folyamatok ? az információ felvétele és kezelése, ami nem kizárólag a nyelvi vagy logikai-matematikai intelligenciát jelentik; problémamegoldás ? ami egyben problémaérzékenységet és megoldásra való törekvést is jelenti; tehetség ? ?általános mentális erő? , amellyel minden ember rendelkezik, amely számos területet foglal magában, és ahol az elmélyülés és a személyes erőfeszítés sokkal fontosabb, mint a gyorsaság; kompetencia ? (hatékonyság, ügyesség érzése valamely területen) az értelem lényegi aspektusa. Marland ? általános és speciális tehetséget különböztet meg. Ranschburg ? tehetségesnek nevezzük az olyan gyerekeket, akiknek egy vagy több értelmi képessége messze felülmúlja társaiét. Oláh ? a kreativitás-tesztek arról nem nyújtanak információt, hogy a személy spontán helyzetekben kreatívak-e vagy sem. Az alkotás fontos eleme a megismerés vágya, a motiváció. Révész Géza ? tehetség ? az a képesség, amely eredetit és egyben értékeset hoz létre. Az intelligencia mellett az alkotó ember két vonását emeli ki, az intuíciót és a spontaneitást. Gagne ? modellje négy képességtényezőt tartalmaz. A képességek, mint potenciális lehetőségek és a megvalósult, specifikus talentum közötti ?közvetítő folyamatok? katalizátoraként szerepelnek. A tehetséggondozásnak ma többféle módja létezik: az elkülönítés esetében speciális osztályokat vagy tanfolyamokat hoznak létre; a gyorsítás alapgondolata, hogy a kiemelkedően tehetséges gyermek rövidebb idő alatt nagyobb fejlődési utat tegyen meg; a gazdagítás vagy dúsítás egy-egy téma mélyebb, az egyéni kutatást, önfejlesztést is szolgáló eljárása. A gyermeki világkép. A játék és a mese szerepe a gyermek személyiségfejlődésében. Gyermeki világkép: Az, amit az óvodás lát, óvodáskorban jellemző. A kisgyermek gondolkodási folyamatait nagyfokú egyenetlenség jellemzi. Jellemző a tudattalanság és a bizonytalanság. Piaget részletesen leírta az óvodáskorú gyermekek gondolkodásának jellegzetességeit, amit összefoglaló néven ?gyermeki világkép?-nek nevezünk. Ilyen világképek a következők: a.: artificializmus: ~ a " nem tudom " kifejezés helyett ~ nem mondja ki, hogy " nem tudom ", hanem helyette alkotja meg a sajátos világképét ~ pl.: a felhőt az ember tette az égre a folyómedret ember ásta és teleöntötte vízzel b.: animizmus: ~ minden tárgynak lelke van ~ gyermeki realizmus: a jelzett megegyezik azzal a dologgal, amit jelez ~ pl.: megveri az asztalt, mert ő nekiment és az " asztal bántotta " a kezét vagy lábát c.: finalizmus: ~ a céllal határozzuk meg a dolgokat ~ összekeverjük a célt és az okokat ~ pl.: a hó azért esik, hogy én szánkózni menjek eső- nagyranövés d.: mágikus világkép ~ az embert varázslónak képzeli el ~ hatalma van ( neki és a szüleinek )- általában apukákra vonatkozik ~ pl.: ha apu akarná akkor el tudná tolni ezt a házat ~ mesékbe is beleéli magát, kettős tudata lesz ( benne is él és a külvilágban is ) ~ pl.: homoktortát süt, de nem eszi meg tévésorozatokba is beleéli magát ~ anyagmegmaradás elve nem alakult ki- látszatra határoz O O O O O több OOOOO kevesebb - látszatra határoz Jellemző még az érzelmek uralkodó szerepe, a megismerő folyamatok közül előtérben áll a képzelet és a fantázia. Az érzelmek és képzelet fokozott dominanciájával függ össze a nagyfokú meseszeretet. A figyelem és az emlékezés önkéntelen, az érzelmek és az érdeklődés hatása alatt állnak. A fő tevékenység a játék, ebben a felnőttek utánzása, ugyanakkor az önállóság igénye nyilvánul meg. Nagy a cselekvési vágy és a mozgásigény, az önállóságra törekvés; a társak iránti igény. Ebben a korszakban alakul ki és szilárdul meg az éntudat és az énkép. Jellemző a testarányok erőteljes változása; az első jelentős alakváltozás időszaka. A gondolkodás fejlődésének szakaszai: cselekvő szemléletes szemléletes képszerű nyelvi gondolkodás Vigotszkij szerint a gyerek kezdetben úgy gondolkodik, ahogy észlel, később úgy észlel, ahogy gondolkodik. Az óvodáskor végére kialakulnak azok a képességek amelyek alkalmassá teszik a gyereket arra, hogy iskolába menjen. A játék jelenségköre: funkció-, fantázia, szerep-, és szabály játék A játék a kisgyermekkor és az óvodáskor talán legfontosabb, legjellemzőbb tevékenysége, amely az iskoláskorban, serdülőkorban, sőt a későbbiekben bármely életkorban megfigyelhető. A játék jellemzője, hogy komplex módon járul hozzá a gyerek személyiségfejlődéséhez, valamint öncélú, nem jár kézzelfogható haszonnal, megerősítéssel, önkéntes tevékenység, ami az öröm érzésével jár. Az intrinsia motivációk körébe tartozik, maga a tevékenység rendelkezik megerősítő hatással. A játék az állatvilágban is előfordul bizonyos fejlettségi szint felett, adaptív, a túlélést szolgáló mechanizmus; segíti a fejlődést. A 12-30 hónapos kor közötti időpontokban új mentális képességeket tükröző viselkedés a játék. A játék típusai: ( többféle felosztás is létezik ) szenzomotoros játékok gyakorló játék / funkció játék ( 2 éves korig jellemző ), bizonyos funkciót bekapcsol a gyerek / explorációs játék / szétszedi az autót / konstrukciós játék szimbolikus játék, szerep játék: egy tárgyat másik tárgy helyettesít szabályjáték: szabályok percről-percre változhatnak a társas kapcsolatok szempontjából: magányos játék parallel játék / párhuzamos játék, egymás mellett, de nem kommunikálva játszanak / asszociatív játék kooperatív játék / papás-mamás / A csecsemőkor vége felé elkezdik a tárgyakat úgy használni, mintha azok mások lennének, mint amik ? szimbolikus játék. A játék fontos szerepet tölt be az élőlények fejlődésében. Úgy okosodnak, ha a játék korai formái a később fontossá váló tevékenységek begyakorlására szolgálnak. Peter Smith szerint: 4 féle mintha játék van 1.helyváltoztató játék ( futás ) 2.tárgyjátékok 3.társas játék 4.fantázia játék Az iskoláskorú gyerekek is játszanak szerepjátékokat, előtérbe kerül azonban a szabályokon alapuló játék. A szabályok és a szerepek közül 7-8 éves korra a szabályok válnak a játék lényegévé. Kisgyermekkorban a szabályok percről-percre változhatnak, iskoláskorban a szabályokról időben meg kell egyezni a résztvevőknek. A fantázia játékban a játék a lényeg. A szabályjátékban a versengés, a győzelem. / példa: a 3 évesek bújócskázásakor a kísérletvezető néhány percig úgy tesz, mintha nem venné észre a gyerekeket akik ezért maguktól előjönnek és kiabálnak, hogy itt vagyok; ez 6 éves korban másként alakul, a győzelem a fontos. Piaget szerint 10 éves kor körül már nem tisztelik annyira a szabályokat, mert akkor már tudják, hogy közös megegyezés eredménye a szabály. Előtte nem tudták, hogy ki alkotta azokat. Piaget megfigyelése szerint iskoláskorban inkább a fiúk vesznek részt a versengő játékban; a lányok inkább együttműködő játékot játszanak. Janet Lever szerint a fiúk egyéni célokért dolgoznak, a lányok az intimitásra, emberi kapcsolatokra törekszenek. Szociodramatikus játék: az óvodáskor elérésekor már nemcsak magányos ?mintha? játékra képesek, ekkor 2 v. több gyerek szociális szerepet vesz fel. Vigotszkij szerint ez a játék segítséget nyújt az összetett gondolkodásban és cselekvésben. A játékot magyarázó elméletek: erőfelesleg elmélet / Spencer / esztétikai játék elmélet / Kant /, művészetekben van szerepe, művészi elemeket tartalmaz begyakorlás elmélet / Gross / a játék segíti a hasznosság előtérbe kerülését a felnőtt életére. pszichoanalitikus játékelmélet Felüdülés elmélet / Lazarus / Buytendijk elmélete Mann: a játék a tudattalan vágyakat elégíti ki Korai játék: a szexualitás kialakításában van szerepe A játék diagnosztikai módszerként és terápiaként is felhasználható. Értelmi és érzelmi színvonalakat tükröz ( pl.: erőszakot a családban ). A játék révén a gyerekek kielégítik szükségleteiket: - szeretet, tisztelet, önbecsülés - önmegvalósítás - testi képességek kibontakoztatása - értelmi képességeinek fejlesztése - szociális képességek, készségek fejlesztése Mese szerepe: Bruno Bettelheim szerint: a mese tanít és szórakoztat méghozzá úgy, hogy azt a gyerek saját nyelvén teszi. Mese szerepe: Fantázia nagy szerepet kap a gyerekek életében A gyerek látja, hogy a kicsi, gyenge is elnyeri méltó jutalmát / szegény fiú -> királyfi / A gonosz megkapja büntetését a kicsi is eléri céljait, nem nyomják el. Ezek megerősítik a gyerek érzéseit. A tévénézéssel ellentétben az olvasás elősegíti az értelmi fejlődést. A gyerekeknek írt könyvek tartalmával általában elégedettek az emberek. Bizonyos értelemben a mesehallgatás olyan, mint a TV nézés. A hétköznapi világból ismert elemeket képviselő szavakból, képekből kell a jelentést kivonni. Az USA-ban a gyerekek minden nap találkoznak a nyomtatott szöveggel, így megtanulják, hogy a papírra írt szövegek, jelek információt hordoznak. A gyerekek akiknek minden nap olvasnak, könnyebben tanulnak meg olvasni. Ahogy a gyerek nő, a szülei egyre kevesebb segítséget adnak a felolvasáskor. Megfigyelések szerint sok családban azért olvasnak mesét, hogy a gyerek nyugodtan üljön, nem azért, hogy a szavak, képek jelentését megtanulja. Korai olvasmányok tartalma: 2 éves kor körül a ráismerés öröme jelenti az élményt a gyereknek, az egyszerű történetek akkor kötik le a figyelmét, ha róla szólnak. Kedveli a rímelő verseket. 4 éves kor körül a kép alatti rövid szöveget mintegy ?utána olvassa? a felnőttnek, igényli, hogy meséljenek neki, azonosul a mese hőseivel. Kialakul a mesehallgató viselkedés, kilép a valóságból és ráhangolódik a mesére. 5 éves korra már kialakul a mesetudat, külön tudja választani a mesét a valóságtól. Mivel általában a kisgyermek nem tud olvasni, legtöbben csak azokkal a könyvekkel találkoznak, amit a felnőtt megfelelőnek tart. Károsító hatású az erőszakos, véres, oktató mese, ez károsítja a gyermeki világképet. Meseelemek: - átváltozás - ellentétek preferenciája: az ellentétek segítik a gyereket, hogy egy tulajdonságot jól meg tudjon ragadni, el tudjon képzelni. - ismétlés: folytonosságot és biztonságot ad. - veszély, megmenekülés: a kisgyerek fél, a mesébe beleéli magát ahol mindig meg lehet menekülni - kompenzálás: elégtétel motívum, a kicsi is legyőzheti a nagyot - Vágyteljesítés dinamikája: a mesében minden lehetséges - Elvarázsolt tudat: amikor a mesét hallgatja tudja, hogy ez nincs a valóságban mégsem kételkedik a mese hitelességében - Rendkívüli, csoda nélkül: 8-9 éves kor után már olyanra várnak ami megtörtént, de mégis rendkívüli, - továbbra is a vágy teljesítése vezérli - Ideálkeresés: 10-12 évesen továbbra is vonzzák a kalandok, de itt már ideált keres. Báb: fontos, hogy a kisgyereknek legyen bábja mert: - a gyerekek megnyílnak a bábnak - konfliktus helyzetek megoldására is alkalmas - társ aki megérti a gyereket A gyermeki ábrázolás fejlődése Valamennyi kultúrában - ahol a gyermekek rajzolnak, lehetőségük van rá - a gyerekek rajzai ugyanazokon a fejlődési szakaszokon mennek keresztül. 1.Kezdetben firkálnak: Nem az a fontos, hogy néz ki, maga a kézmozgás és az, hogy nyomot hagy a papíron, örömet okoz nekik. Előre nem tervezett, nem szabályozott rajzolás. 2.Vonalak dolgokat képviselnek: Kb. 3 éves korra felismerik, hogy a vonalak dolgokat képviselnek, ekkor kezdenek köröket, ellipsziseket rajzolni, megjelenik az ábrázolás szándéka. 3.Sztereotip ábrázolásmód: Ahogy fejlődnek a tapasztalataik a rajzolás terén, egyre inkább alkalmazkodnak a tárgyak sztereotip ábrázolásmódjához. 4.Élmények, jelenetek, történetek rajzolása: 7-11 éveskor között erőteljessé válik a törekvés, hogy a rajzok minél tökéletesebbek legyenek. A rajzolási technikában is jártasak lesznek. Információ feldolgozási magyarázat: A mai gyerekek térbeli ábrázolásokkal vannak körülvéve, ezért az ilyen rajzolási készséget hamar elsajátítják. Az ábrázolás jellemzői: 3 évesen: Aránytalanság, az irányok véletlenszerűek, juxtapozició ( tárgyaknak nincs meg a szemléletes rendje, ahogyan a felnőtt látja a világot.) 1. Emberi alak: - ?Fejes-lábas? típus - Vonal séma - Körvonal séma - ?Kevert? profil - Teljes Profil - Jelenségszerű ábrázolás 2. Mozgás: - a mozgás jelzése nélkül - ? merev? mozgás - Izületben mozgó alak - mindenütt mozgó alak 3. Tér: - szétszórt - egyvonalas sorakoztatás - többvonalas sorakoztatás - ? Kevert? látás - ?Hegyperspektíva? - Jelenségszerű ábrázolás 4. Cselekmény: - töredékes kép - Elbeszélő szalagkép - Folyamatos elbeszélő - ?Hangulati? kép 5 évesen az ábrázolásra már jellemző az átlátszóság ( látni a ház berendezését ), az ábrázolás több szempontú, kiemelt felnagyított részletek, szalagszerű ábrázolás. ) 9 éves kortól már a szemléleti realizmus a jellemző. Gyermek rajzok elemzése A gyerekrajzok elemzésével következtethetünk a gyerek érzelmi, és értelmi állapotára is. Rajzolás közben a gyerek a valósághoz igazodik, és ugyanakkor belső mintát követ, amely minden ízében érzelmileg és hangulatilag színezve adja vissza a külvilágot. A valóság emocionális ábrázolása ? a vonalak dinamikája mellett ? aránytalanságban, zsúfoltságban, túldíszítettségben is megnyilvánulhat. ( pl.: 7 éves gyerek fél attól, hogy intézetbe adják. Rajzain szorongását fejezi ki, fekete épületekre hatalmas kapukat rajzol. A túldíszítettség gyakran érzelmi megtapadást jelent egy témánál. A rácsozás szorongásra utalhat. ) A családrajzok elemzésével következtethetünk: a család struktúrájára , a családtagok közti hierarchiára a család atmoszférájára a gyermekérzelmi kötödéseire az egyes családtagokhoz gyermek szorongásaira a gyermek önértékelésére pozitív rajzokon a család egy vagy két sorban helyezkedik el úgy, hogy az első helyen a szülők állnak. Negatív rajzokon kusza nem ismerhető fel a család szerkezete, összezsugorított vagy túlméretezett alakok jellemzőek. Hardi-féle dinamikus rajzvizsgálat ( DRV ) nemcsak a gyerekek vizsgálatára alkalmas. A vizsgálat során a kliensnek embert kell rajzolnia, olyat amilyet akar. Ezt háromszor kell elvégeznie. A rajz jellegéből következtethetünk arra, hogy milyen a kliens értelmi szintje pl. értelmi fogyatékos felnőtt ?fejláb? embert rajzol, de szexuális aberrációra utal, ha az egyén következetesen ellentétes nemű alakot rajzol, mint ő. A biológiai alapfunkciók zavarai: alvászavarok. Alvászavarok: fogamzástól az első magzati hat hónapig nincs elkülönülve az ébrenlét és az alvás fejlődésünk során csökken a szükséges alvási idő, 5-6 éves korban megszűnik a nappali alvás, ezután követjük a napszakok változását (este alszunk) a felnőttekre jellemző alvásfázisok már egyéves korban kialakulnak az alvás szociális kontrollja a fejlődés során növekszik (nem akkor alszunk el, amikor álmosak leszünk, pl. órán) az újszülött a nap 90 %-át alvással tölti, ezt élettani gátnak nevezzük, a szervezet alvással védekezik az idegrendszerre ható külső káros ingerek ellen néhány hét után már vannak alvászavarok ? inverz alvók: éjjel fent van, nappal alszik ? ez nem betegség óvodáskorban 12 ? 13 óra alvás a gyerek fél este elaludni: félelem a sötéttől, szeparációs szorongás (félelem a szülő elvesztésétől, ez 7-8. hónaptól 3 éves korig tarthat) éjszakai átvonulás a szülőkhöz: 3,5 ? 6 éves korig (függőség ? függetlenség kialakulása) alvajárás (somnanbulizmus): 4 ? 5 éves korban, az alvási idő első harmadában jelentkezik, általában genetikai (öröklött) okai vannak szorongásos alvászavarok: insomnia ? krónikus álmatlanság, ennek a hátterében általában valamilyen kóros betegség van éjszakai felriadás (pavor nocturnos): genetikai hajlam és pszichológiai tényezők (szorongás, depresszió, agresszió) okozhatják, speciális tünetei: tágra nyílt szemek, nyugtatásra nem csendesül, 10-15 percig tart a roham, nem emlékszik az álomra, lidérces-szorongásos álmok, pszichoterápiás és gátlásfeloldásos terápiával megszüntethető

 
Névnap
 
pontosidő
 
naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
számláló
Indulás: 2005-01-14
 
chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Beszédművelés
 
A nő kultúrtörténete
 
Szem. fejl. zavarok pszichológiája
 
Külső óvodai gyak.
 
Pedagógiai kutatásmetodika
 
Egyetemes művelődéstörténet
 
Reform és alternatív pedagógiák
 
Vizuális nevelés
 
Bábjáték
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?