Fénylélek
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Hírbox


Naprakész Traffipaxinfo a Főoldalon!
 
 
Kíváncsi vagy milyen idő lesz holnap?
Kattints az Időjárás menüpontra. 
 
 
Hírfalók figyelem!
Minden percben friss hírekről olvashatsz alul, a baloldali oszlopban.
 


Különleges ételek, keleti ízek, finom desszertek és még sok-sok finomság vár a Kaják/Vitaminok rovatban  

 

 

 

 

  Rakj a kedvencekhez!


::Navigation::

 Időjárás - Bp.

::Főoldal
::Hírek/frissek


::
Vendégkönyv

::Itt hirdess!!!

::Cseréim
::Link me
/ buttonjaim

::Panaszkönyv
::Díjaim


::
Zenék, videók
  
::
Sportvideók
   
::
Táncos videók
 
::
Illúzióvilág/videók
::Képek
::
Letöltések-Kellékek

::
Érdekességek + színe
k
::
Embertípusok
  
::Lányoknak

::Fiúknak

::Feng Shui 
::Otthon, édes otthon Új
::Babonák, hiedelmek
 (Álmoskönyv/Tarot)
::
Rejtélyes helyek, csodák és
érdekességek (múlt-jelen-jövő)

::Bolygók és hatásaik
::Horoszkóp  
::Önismeret
 
::Kreatív dolgok


::
Házipraktikák
::Illatok
::Gyógynövények 
::
Egészség/Fitness
 
::
Fókuszban az emberi test
::Kaják/Vitaminok...
::Adalékok
::A viz/Tudod mit iszol?

::Fogyasztóvédelmi útmutató
::Kertészkedjünk

::Viccek Új
::Idézetek híresemberektől
::Beszédtechnika
::IQ teszt 
és szemteszt
::Játékok

::
Mesék és tanmesék

::
Bölcsességek
::Filozófia-vallás
::Próféciák 

::Haikuk és versek
::Koanok


::Időjárás
::Programajánló

::Hasznos oldalak
 

"Vissza a főoldalra

::CHAT:

  

Kedvenceim,
akik honlapját 
másnak is ajánlom:
 

 

 
Zene/Music

Szuper Rádiók!

 
Friss HÍREK

 



_______________________

 

 

Animált felhőkép:

Felhőkép

Kis szmogtérkép 
Budapest: 

Budapest szmogtérképe

Kis UV térkép:

UV térkép

 
Világóra
 
Kedvenc színed?
Lezárt szavazások
 
Melyik évszakot szereted a legjobban?
Van kedvenc évszakod? Ha igen, melyik?

Ősz
Tél
Tavasz
Nyár
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

122890428345470d9.png

Vendégkönyv színező kód

Google PageRank

--

free counters

 
Tanítás

Tanítás

 

Lehajtott fejek ... gyere ki/fogj egy papírt... elhaló kívánságok: csak most ne, ezt ne... Majd: miért pont én, miért pont most..., majd csukódik a napló, új anyagot veszünk... szinte láthatóan emelkedik a levegőben az egész terem fél métert.

Ki ne élte volna meg a feleltetés stresszét? Még a legtisztább lelkiismeretű tanulónak is akadnak olyan pillanatai, amikor kifogja Murphy-t munka közben (ami elromolhatott, az el is romlott). Elméleti anyag esetén majdnem mindig megismétlődik ez a helyzet. Hosszú évek óta lappang a kérdés: a számonkérésnek ez kell, hogy legyen a legfontosabb módja? Máshogyan nem lehet meggyőződni arról, hogy valaki hol tart az anyagban?
Talán már mindenki hallott azokról a vitákról, melyek a számjegyes értékelés elhagyása körül zajlanak, illetve az "alternatív" iskolák beszámoltatási rendszereiről szólnak.

A továbbtanulni vágyók felvételiztetése során rendszeresen előfordult, hogy igen jó bizonyítvánnyal induló gyerekek véreztek el. Volt arra is példa, hogy az iskola gyengeségét okolták e miatt. Az eseteket megvizsgálva azonban kiderült, hogy miről van szó. 5. témánkban felvetettünk egy-két gondolatot a tanulással, a tanulási típusokkal kapcsolatban. E szerint egy-egy anyagról kell az órákon beszámolni szóban, a témákról írásban, tesztszerűen. Minden esetben erős lexikális túlsúly a jellemző. A felvételin azonban az összefüggéseket - nota bene tantárgyköziekét - forszírozzák.
Ki ne ismerne olyan, most negyvenes jogászt, aki rémemlékei közt tartja számon a jogi felvételit. Annak egy feladatában ugyanis kortársakat kellett összegyűjteni, illetve egymáshoz rendelni. Például Mátyás királyhoz angol irodalmárt, olasz zenészt, magyar (nem történelmi) hírességeket. Felszisszenhet, aki otthon van a szinkron történelemben és enciklopédikus a tudása, de a fiatalok közt nem sűrűn fogunk ilyet találni. Ha van is a könyv végén összefoglaló táblázat, pl. a kortársakra vonatkozó kérdés maximum csak mint "kis színes" kerülhet a teszt végére. Szóban feleltetni pedig az utolsó leckéből illik. Mekkora felháborodás kíséri az előre be nem jelentett ismétlő kérdést! S gondolom minden kolléga fel tudja idézni azt az arckifejezést, amelyik a "de hát ezt X tantárgyból (! pláne, ha tavaly!!) már tanultad!" bátortalan utalásunkat kíséri.

Most nézzük, hogyan függenek össze a dolgok.
Az iskolában a szorgalmas tanuló - folyamatos, de változó intenzitású figyelemmel - részt vesz az órákon. Hazamegy, megírja a házi feladatot (általában csak a reál tantárgyaknál van rendszeresen), elolvassa az utolsó leckét, esetleg gyűjt valami kiegészítő anyagot (kikeresi egy könyvből, s leírja egy külön lapra, vagy: LEVESZI AZ INTERNETRŐL és KINYOMTATJA). Klasszikus értelemben mindent megtett az ötösért? Igen. (Hány szülő szeretné ezt elérni!) Másnap felel: vagy megoldja az egyik feladatot a táblánál, vagy összefüggően elmondja a szöveget. Megkapja az ötöst. Akkor még pluszban odaadja a papírt (sustorog az osztály: pfú, a puncsos!), majd az előkészítő ellenére gyatrán alacsony pontszámmal zárja a felvételit. Ezért bekerül egy olyan iskolába, amit nem igazán szeret, s még a motivációját is elveszti.
Szélsőségesen torzít a példa? Igen. Hogy nem jellemző? Lehet. Mindenesetre a tanítási stílusok változásairól szóló tudósítások szaporodása jelzi, hogy ez létező probléma és vannak próbálkozások a megoldására.
A változások 3 fő területet érintenek.

A tanulás maga

A "Tanulás tanítása" könyv megjelenésekor égető hiányt pótolt. (Ld. könyvespolcunkat.) Azt erősítette, hogy a tanulást is tanulni kell, s ha ez így van, akkor azt tanítani lehet, illetve kell. A tanári kézikönyv minden tekintetben formabontó, a felkészítés az elsők közé tartozott, ahol jó hangulatban, a folyamatot megélve, saját tapasztalat szerzésével lehetett elsajátítani a legfontosabb tudnivalókat. Ahol még Commodore számítógép is volt az iskolában, a memória- és az olvasási feladatokat géppel támogatva lehetett tanítani. Akkor ez nagy szó volt, sőt a gyerekek is élvezték, az eredményeik javulása szemmel látható volt.

A könyv 10. oldalán van 3 mondat (mint alapvető tudnivaló mindjárt az elején!), amit kőbe kéne vésni.
Sajnos a poroszos alapokra épített iskolarendszerben nem lehet érvényesíteni. Témánk szempontjából viszont alapvetést fogalmaz meg:

"Tanítási tér"
Nem mindegy, hogyan helyezkedünk el a teremben! Ha csak egy mód van rá, ne frontálisan üljenek a gyerekek, hanem kört, félkört alkotva, hogy forgolódás nélkül láthassák egymást beszéd közben. Nemcsak a tanárral, egymással is könnyen kapcsolatot kell tudniuk teremteni."

A tanítási javaslatok között nagy súlyt helyez a tanár szerepére - a pedagógus attitűdjében a segítésnek kell döntő hangsúlyt kapni. A "használati utasítás" olyan didaktikai tanácsokat ad, amelyekkel bármelyik másik tantárgyban eredményesebbé tehetnénk a gyerekeket.
A "Fontos kifejezések" listája mindennél többet elárul a programról és annak szellemiségéről.

munka

hatékony olvasás

módszerek

erőfeszítés

képességek

akarat

kudarcok

jellem

öröm

epoha

időtakarékos tanulás

tanulási szokás

A tanulási típusoknál nem említettünk egy fontos dolgot. A tanárok is besorolhatók a csoportokba. Hogy ez nem érdekes? De igen, mégpedig azért, mert egy vizsgálat szerint a tanárok többsége nem a szerint tanít, ahogy ő tanulni tud. Hogy ez sem érdekes? De igen, mert a felkészülése alatt a szóbeli, kifejtő magyarázatokra helyezi a hangsúlyt. Gyakori kivételt a "látók" jelentenek, ösztönösen felpakolják a szemléltető anyagokat, s a legkönnyebben vehetők rá a kombinált stílus alkalmazására.

Az alternatív, vagy csak egyszerűen a módszertanában jobbító szándékú programok a tanulóktól nem a passzív befogadást várják el, hanem

  • a kérdezés tudományának elsajátítását, az önálló információgyűjtést
  • az aktivitásra építkeznek
  • a tanulást mindenhol zajló, folyamatos tevékenységnek tartják
  • a tanár is "tanuló" az interaktív folyamatokban

A tanítás

A tanárszerep változásai közt a legfontosabb éppen a segítés, útmutatás. Idegen szóval facilitátornak nevezik azokat a pedagógusokat, akik a foglalkozások (nem órák/tanórák!) folyamán egyenrangú partnerek, aktív résztvevők, a divergens gondolkodást részesítik előnyben, ténylegesen működő csoportok munkájában működnek közre. Hallottam olyan véleményt, miközben egy holland iskola így szervezett óráját néztük filmen: "Na, ilyet én is akarok! Hisz ez nem csinál semmit!" Ez a két megjegyzés teljes döbbenetet váltott ki (holland) vezetőnkből. Egyrészt, hogy meg kell látni a hátterét ennek, másrészt miért kívánatos cél a semmittevés? Az első felével foglalkozzunk a dolognak, mert a másik ügy messze vezetne (a két ország közötti közgazdasági, történelmi stb.) összehasonlítást igényelne. Amikor már a foglalkozás zajlik, a facilitátor tényleg "csak" figyel. Csakhogy ilyenkor derül ki, ELŐTTE MINDENRE gondolt-e?! Egy ilyen típusú vezetésnek borzasztó sok munkát igénylő előzménye van. Fel kell készülni:

  • a csoport aktuális tudásszintjéből
  • a párhuzamosan folyó programok ismeretéből
  • a technikai adottságokból, lehetőségekből
  • az adott téma háttér-irodalmából - de ami a legfontosabb:
  • a tanulók lehetséges kéréseire, kérdéseire!!!!

Ez az a pont, amin áll, vagy bukik a dolog. Ha valaki erre azt kérdezi: ki fizeti ezt meg nekem? Válasz: senki. Illetve ebben az esetben válik bizonyossá (MAJD PÁR ÉV MÚLVA), hogy létezik és működik a hála, mint olyan. Most persze hallom, hogy ha ezt a kilencvenes évek elején találtuk ki és kezdtük alkalmazni, akkor hol a bizonyíték minderre? Hazai? Tulajdonképpen csak szubjektív megerősítést kaphatunk azoktól, akik alkalmazzák. ŕFontosnak érzem megemlíteni, hogy éppen a drogprevenció volt az a terület, ami preferálta és ma is használja ezt a módszert.
Ha ez kevés lenne, a holland, német(!), skandináv, amerikai - közel száz éves - tapasztalat számos bizonyított eredményt produkált.
Ilyenkor következik: Magyarország évek óta nyeri a nemzetközi tanulmányi versenyeket, ha nem a lexikalitásra helyeznénk a hangsúlyt (vagy: ha nem volna jó az oktatási rendszerünk), sehol se tartanánk. Biztos igaz. Csakhogy ez hány százalékát teszi ki tanulóinknak?
Hírességeink elsőként büszkélkednek el azzal, hogy hányszor buktak meg matekból. Pop-műsorvezető a 2x2=? esetben kiszól: "sose voltam jó matekból"! Apa gyermekéhez: Ja, ez matek kettes? Nem baj, azt én se értettem, a többiből legyél jó!" "Mi a házid? Na ezt én még nem tanultam
"

Holott a matematikai gondolkodás igenis segít MINDEN más területen. Azt is tartom, hogy a jelenlegi követelmény-szint teljesíthető!

A tanulás-tanítás körülményei

A fenti "fontos kifejezés" listában szerepel az epoha. A körben-ülés csak a legelemibb formai kísérője az alternatív tanulás-tanításnak, tartalmilag is van különbség. S ha már itt járunk - hívjuk ezt nevelés-oktatásnak.
Szóval a leckéről-leckére való haladás negatív tüneteinek csökkentésére "kitaláltak" jópofa más formákat. Ilyen az epoha. Az alapot képező epocha szó magyarul időszakot, korszakot jelent. A tanításban ez annyit tesz, hogy témák követik egymást, s minden "tantárgy" ennek van alárendelve. Pl. epoha lehet "A cirkusz". Ilyenkor a magyaros a nyelvi finomságokkal, a fordulatokkal stb. foglalkozik, a testnevelő a mutatványokkal, a történelmes a sztorival, az énekes a kísérőzenével, a technika/háztartási ismeretek a pereckészítéssel, a gazdaságtan a jegy- és perec eladással, a rajzos a díszletekkel stb. Mondjuk ez az epoha tart 3 hónapig, majd a végén van egy IGAZI nagy, közönség (szülők, ismerősök, segítők) előtti előadás, ahol mindenki résztvevő.
Feldolgoznak így történelmi/zenei/művészeti korokat, természet- vagy környezetvédelmi témákat, vagy bármit, ami az adott lakóterületen jellemző.
Tulajdonképpen ehhez hasonló a project rendszerű nevelés-oktatás is. A "happening-hetek" rendszere annyiban tér el ettől, hogy még nagyobb hangsúlyt helyez a közös - össznépi - munkára és a nyilvános bemutatókra, témáinak feldolgozása rövidebb időt igényel.

Minden képességfejlesztő pedagógiai módszer lényege, hogy ne a tanár szenvedjen, hanem a gyerek AKARJON dolgozni. Minden feladatot, célt, módszert a gyerek szemszögéből vizsgál.

Még mielőtt valaki teljesen elzárkózna a gondolattól: csak elemeiben van jelen mindez a mi pedagógiánkban. Sokaknak talán megnyugtató az is, ha tudják: Hollandia és az USA (pl.) azon gondolkodik, hogy tudná növelni a lexikalitás szintjét, egyre gyakrabban alkalmazzák a frontális oktatást és az elmélet-centrikus feldolgozást.

Végezetül képzeljük el így, ilyen alapokon a számonkérést. A klasszikus felelés sehova sem illeszkedik. Itt kell: felkészülni, olvasni, beszélni, kérdezni, varrni, rajzolni, figyelni, vinni, adni, együttműködni, segíteni, mutatni stb. Értékelés: a tényleges teljesítménnyel.

 

Boldog névnapot!

-

A külvilág mindig lerendezi saját magát (nélkülem is).

Lábam a földön, fejem az égben, szívem középen.
Hídként hajlok szellem és anyag között.
Vándor, kelj át rajtam bátran,
Ne félj a szakadék fölött!

"Levelek sosem
hullanak hiába - minden
csupa harangszó
Chori
"

"minden akciót azonos értékú
ellenreakció követ
Newton"

"az vagy amit gondolsz, és azzá lettél, amit gondoltál
Buddha"

 Ti küldtétek:

"Amikor félsz, gondold azt,
hogy mások is félnek.
Sőt, vedd magadra az
ő félelmüket is.
Még ha a szenvedésed fokozódik
is azáltal, hogy a terheidet
növelted, meglátod, a félelmed
mégis csökkenni fog."

- Őszentsége a Dalai Láma

 

Mosolyország:

 

 

 

 "Akármilyen közel áll hozzánk valaki, akármennyire féltjük és szeretjük, nem élhetünk, nem dönthetünk helyette. Ezzel elvennénk tőle a saját tévedései tapasztalatait, pedig nékülözhetetlenül szüksége van rá.

Ha kérdezi, elmondhatjuk véleményünket, tanácsunkat, de nem erőszakolhatjuk rá. "Jóslatainkkal" nem ijesztgethetjük cselekedetei szerencsétlen következményeit illetően, mert legjobb szándékú szavaink is könnyen válhatnak rossz szuggesztiókká a befolyásolható karaktereknél, akik teljesítik mindazt, amit beléjük vetítettünk.

Szepes Mária"

 

milyen napon születtem
"Naptár"

Tudni akarod melyik napon születtél?
Válaszd ki az évet, hónapot és a napot:

Év: . Hónap: Nap:

A hét megfelelő napja:





 
Szótár

ANGOL SZÓTÁR - hanggal

ANGOL ONLINE SZÖVEGFORDÍTÓ

SPANYOL SZÓTÁR

SPANYOL SZÓTÁR - hanggal

OLASZ SZÓTÁR

OLASZ SZÓTÁR - hanggal

FRANCIA SZÓTÁR

NÉMET SZÓTÁR - hanggal

ROMÁN SZÓTÁR

SZLOVÁK SZÓTÁR

OROSZ SZÓTÁR - hanggal

SZERB SZÓTÁR

HORVÁT miniszótár

 
Vajon összeilletek? (számmisztika)

+ =

______________

Kalkulátor:
°Celsius
°Fahrenheit
Kelvin

__

 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal