Hírek : Hamiltoné az év első pole pozíciója Melbourne-ben |
Hamiltoné az év első pole pozíciója Melbourne-ben
Imi 2008.03.15. 19:18
Lewis Hamilton és a meglepetésember, Robert Kubica küzdelmét hozta az Ausztrál Nagydíj időmérő edzése. A pole pozíciót végül az ilyen helyzetekben már jártasabb McLaren-pilótáé lett. A világbajnoki címvédő Kimi Räikkönen a 16. pozícóban fejezte be a kvalifikációt, de váltócsere esetén még hátrébb kerülhet.
Pénteken óriási hőség uralkodott Ausztráliában, és a többség hasonlóra számított szombaton is, a kvalifikáción. Azonban a magyar idő szerint hajnali 4 órakor sorra kerülő, kissé megváltozott menetrendű időmérőn csak 23 fok mellett körözött a mezőny.
A harmadik szabadedzésen alaposan a feje tetejére állt az első két tréningen kialakult erősorrend. A két favorit csapat, a Ferrari és a McLaren pilótái a legjobb tízbe sem kerültek be, az élen a két BMW Sauber végzett.
A látványos hanyatlás okairól több verzió született az időmérő edzésig. Néhányan arra tippeltek, hogy a Ferrari és a McLaren is lényegesen nehezebb autóval körözött, ám az autosport.com információi szerint forgalomba kerültek és így nem udták magukból kihozni a maximumot.
Első etap
A 2008-as év első időmérő edzésén Sébastien Bourdais, a Toro Rosso újonca hajtott ki elsőként a pályára. A tavalyi évtől eltérően a kvalifikáció első szekciója 15-ről 20 percre nőtt.
Az első percektől kezdve nagy volt a forgalom a pályán, ám a délelőtt látszólag gyengélkedő Ferrari és McLaren pilótái nem kapkodták el a dolgot, az első 10 percben a garázsaikban szunnyadtak.
Heikki Kovalainen azonban amint kihajtott, rögtön az élre is állt a McLarennel, és ott is maradt az etap végéig. Természetesen Lewis Hamilton továbbjutását sem veszélyeztette semmi, és 5 perccel a vége előtt mért körrel még nem rendelkező Ferrarisok is futottak olyan gyors kört, amely elég volt a következő etapba lépéshez.
Kimi Räikkönen ezzel tehát nem, azonban mással felhívta magára a figyelmet, ugyanis, egyszer gyors körön tartotta fel Robert Kubicát, majd az edzésidő végéhez közeledve csigatempóban gurult a boksz felé, és annak bejáratában meg is állt, szerelői tolták be a bokszba.
|
Ekkor még talán maga sem gondolta volna, hogy utóbbi cselekedetének súlyos következményei lehetnek. A versenybírók döntése értelmében azonban a tavalyi világbajnok a hátralévő két etapban nem vehetett részt a küzdelemben, mivel a bokszutca bejárata még a pályához tartozik, és onnan külső segítséggel nem juthatott volna el a garázsához a finn. Räikkönennek minden bizonnyal a váltóval voltak problémái, tehát még egy esetleges váltócsere, és ezzel egy 5 helyes rajtbüntetés is kinézhet a finnek.
Az első 20 perc végén természetesen hat pilóta búcsúzott. A szezonrajt előtt néhány nappal a csődtől megmenekülő Super Aguri pilótái nem meglepő módon az utolsó helyeken végeztek, ám az már ennél nagyobb meglepetés volt, hogy kettejük közé beékelődve a 21. helyről fog indulni a Renault újonca, Nelsinho Piquet.
Szintén újoncként búcsúzott Sébastien Bourdais, akihez a két Force India csatlakozott, sem Giancarlo Fisichella, sem Adrian Sutil nem tudott továbblépni.
Ausztrál Nagydíj időmérő 1. etap |
Poz |
Pilóta |
Csapat |
Idő |
Kör |
1. |
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1:25.664 |
|
3 |
2. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:25.960 |
+0.296 |
4 |
3. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:25.994 |
+0.330 |
3 |
4. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:26.103 |
+0.439 |
3 |
5. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:26.140 |
+0.476 |
3 |
6. |
Nico Rosberg |
WilliamsF1 |
1:26.295 |
+0.631 |
6 |
7. |
Rubens Barrichello |
Honda Racing |
1:26.369 |
+0.705 |
6 |
8. |
David Coulthard |
Red Bull Racing |
1:26.381 |
+0.717 |
6 |
9. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:26.427 |
+0.763 |
6 |
10. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:26.572 |
+0.908 |
3 |
11. |
Sebastian Vettel |
Scuderia Toro Rosso |
1:26.702 |
+1.038 |
10 |
12. |
Jenson Button |
Honda Racing |
1:26.712 |
+1.048 |
6 |
13. |
Nakadzsima Kazuki |
WilliamsF1 |
1:26.891 |
+1.227 |
9 |
14. |
Fernando Alonso |
Renault F1 |
1:26.907 |
+1.243 |
5 |
15. |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:26.914 |
+1.250 |
6 |
16. |
Timo Glock |
Toyota |
1:26.919 |
+1.255 |
9 |
17. |
Giancarlo Fisichella |
Force India |
1:27.207 |
+1.543 |
9 |
18. |
Sébastien Bourdais |
Scuderia Toro Rosso |
1:27.446 |
+1.782 |
10 |
19. |
Adrian Sutil |
Force India |
1:27.859 |
+2.195 |
9 |
20. |
Szato Takuma |
Super Aguri |
1:28.208 |
+2.544 |
9 |
21. |
Nelsinho Piquet |
Renault F1 |
1:28.330 |
+2.666 |
6 |
22. |
Anthony Davidson |
Super Aguri |
1:29.059 |
+3.395 |
9 |
Második etap
A középső etapra is maradtak izgalmak, jó 5 perccel a rajt után Mark Webber csúszott ki a kavicságyba, az RB4-es műszaki hibája miatt. Az ausztrál rossz helyen állt meg, így piros zászlóval leintették az edzést néhány percre.
A pilóták egyébként is sokat csúszkáltak, ami egyrészt a poros, és a pénteki napnál alacsonyabb hőmérsékletű aszfalt számlájára írható, de nem elhanyagolható az a tény sem, hogy az új szabályok értelmében már nincs kipörgésgátló az autókban.
Mindenestre szoros eredmények születtek, és az is gyorsan bebizonyosodott, hogy a BMW Sauber a szombati szabadedzésen mutatta igazi arcát, hiszen Kubica és Heidfeld ezúttal is parádézott, és tartották a lépést mindkét McLarennel. Az állva maradt Ferrarival Massa csak szemlélte az élen állók csatáját, de ő is továbblépett a legjobb 10 közé.
A Toro Rossóval Sebastian Vettel, és a két Toyota is olyan időt futott, amivel programot csináltak maguknak a következő bő 20 percre is, és erre azért kevesen számítottak, hiszen a Red Bull kiscsapata tavalyi autójával kezdte a szezont, míg a japán márka 2007-ben lényegesen gyengébb volt.
Kiesett viszont a már említett Räikkönen és az etap elején kicsúszó Webber mellett Nakadzsima Kazuki és a két Honda is, igaz Barrichellónak nem sok kellett volna a továbbjutáshoz. Hozzájuk hatodikként csatlakozott Fernando Alonso, tehát a Renault továbbra sem tartozik a legjobbak közé.
Ausztrál Nagydíj időmérő 2. etap |
Poz |
Pilóta |
Csapat |
Idő |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:25.187 |
|
5 |
2. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:25.315 |
+0.128 |
6 |
3. |
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1:25.452 |
+0.265 |
4 |
4. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:25.518 |
+0.331 |
6 |
5. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:25.691 |
+0.504 |
4 |
6. |
Sebastian Vettel |
Scuderia Toro Rosso |
1:25.842 |
+0.655 |
6 |
7. |
Nico Rosberg |
WilliamsF1 |
1:26.059 |
+0.872 |
8 |
8. |
David Coulthard |
Red Bull Racing |
1:26.063 |
+0.876 |
6 |
9. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:26.101 |
+0.914 |
5 |
10. |
Timo Glock |
Toyota |
1:26.164 |
+0.977 |
5 |
11. |
Rubens Barrichello |
Honda Racing |
1:26.173 |
+0.986 |
7 |
12. |
Fernando Alonso |
Renault F1 |
1:26.188 |
+1.001 |
5 |
13. |
Jenson Button |
Honda Racing |
1:26.259 |
+1.072 |
7 |
14. |
Nakadzsima Kazuki |
WilliamsF1 |
1:26.413 |
+1.226 |
4 |
15. |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
Idő nélkül |
+-25.1 |
5 |
16. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
Idő nélkül |
+-25.1 |
0 |
Harmadik etap
Az utolsó etapot sem hagyták érintetlenül a szabályváltozások. Az 5 minutummal megrövidült, így 10 perces, a pole pozícióról is döntő szakaszból eltűntek az üzemanyag-fogyasztós körök, és a pilóták azzal a benzinmennyiséggel állnak majd rajthoz, amivel befejezik a szombati időmérőt.
A kvalifikáció előtti váltócseréje miatt 5 helyes rajtbüntetéssel kalkuláló Timo Glockhoz hasonlóan Sebastian Vettel sem erőltette meg magát az utolsó etapban, utóbbi nem is tett meg mért kört.
A pole pozícióért Lewis Hamilton és Robert Kubica(!) vívott ádáz csatát, végül a mclarenes örülhetett, így ők indulhatnak majd az első sorból. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a lengyel úgy kapott ki néhány századdal, hogy az egyik kanyarban a műfüvön fordult el, nem a pályán. Mindenestre a lengyel pályafutása legjobb F1-es rajtpozícióját könyvelhette el így is.
|
A második sorból Heikki Kovalainen és Felipe Massa várhatja az idénynyitó vasárnapi rajtját, természetesen Kovalainen is egyéni csúcsot döntött, eddigi legjobbja a 6. hely volt az időmérőn.
A harmadik sort Nick Heidfeld és Jarno Trulli fogja elfoglalni, mögülük pedig Nico Rosberg és David Coulthard figyelheti majd a rajtlámpák kialvását.
Timo Glock 9. lett ugyan, de majd csak a 14. pozícióból indulhat, hiszen mint már említettük, váltót cseréltek nála. Így Sebastian Vettel került a 9. helyre, aki mellé a Q2 legjobbja, Rubens Barrichello léphet fel.
A futamot magyar idő szerint vasárnap 5:30-kor rendezik.
Ausztrál Nagydíj időmérő 3. etap |
Poz |
Pilóta |
Csapat |
Idő |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:26.714 |
|
6 |
2. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:26.869 |
+0.155 |
6 |
3. |
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1:27.079 |
+0.365 |
6 |
4. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:27.178 |
+0.464 |
5 |
5. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:27.236 |
+0.522 |
6 |
6. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:28.527 |
+1.813 |
6 |
7. |
Nico Rosberg |
WilliamsF1 |
1:28.687 |
+1.973 |
7 |
8. |
David Coulthard |
Red Bull Racing |
1:29.041 |
+2.327 |
6 |
9. |
Timo Glock |
Toyota |
1:29.593 |
+2.879 |
3 |
10. |
Sebastian Vettel |
Scuderia Toro Rosso |
Idő nélkül |
+-26.7 |
2 |
Ausztrál Nagydíj
2008. március 16. vasárnap |
Rajtfelállás |
1. Lewis Hamilton
[McLaren-Mercedes]
1:26.714 |
|
|
2. Robert Kubica
[BMW Sauber]
1:26.869 |
3. Heikki Kovalainen
[McLaren-Mercedes]
1:27.079 |
|
|
4. Felipe Massa
[Ferrari]
1:27.178 |
5. Nick Heidfeld
[BMW Sauber]
1:27.236 |
|
|
6. Jarno Trulli
[Toyota]
1:28.527 |
7. Nico Rosberg
[WilliamsF1]
1:28.687 |
|
|
8. David Coulthard
[Red Bull Racing]
1:29.041 |
9. Sebastian Vettel
[Scuderia Toro Rosso]
Idő nélkül |
|
|
10. Rubens Barrichello
[Honda Racing]
1:26.173 |
11. Fernando Alonso
[Renault F1]
1:26.188 |
|
|
12. Jenson Button
[Honda Racing]
1:26.259 |
13. Nakadzsima Kazuki
[WilliamsF1]
1:26.413 |
|
|
14. Mark Webber
[Red Bull Racing]
Idő nélkül |
15. Kimi Räikkönen
[Ferrari]
Idő nélkül |
|
|
16. Giancarlo Fisichella
[Force India]
1:27.207 |
17. Sébastien Bourdais
[Scuderia Toro Rosso]
1:27.446 |
|
|
18. Adrian Sutil
[Force India]
1:27.859 |
19. Timo Glock
[Toyota]
2x5 helyes rajtbüntetés |
|
|
20. Szato Takuma
[Super Aguri]
1:28.208 |
21. Nelsinho Piquet
[Renault F1]
1:28.330 |
|
|
22. Anthony Davidson
[Super Aguri]
1:29.059 |
Fotó: EPA
Forrás:F1Hírek.hu
|