Az F2008 az ötvennegyedik együléses versenyautó, amelyet a Ferrari kifejezetten a Forma-1-es világbajnokságban való részvételre épített.
A terv az istállón belül a 659-es kódszámot viseli, és természetesen megfelel a 2008-ban hatályban lévő szabályoknak. Ezeknek az új előírásoknak a fő eleme az új elektronikai rendszer, amelyet minden csapatnak használnia kell és közismerten a SECU (Standard Electronic Control Unit - Egységes Elektronikai Ellenőrző Egység) névre hallgat. Az rendszert a MES (McLaren Electronic Systems) készítette. A rendszer egyetlen ellenőrző egységből és egy szoftverrendszerből áll, amelynek fejlesztési munkálatai a szezon kezdetéig fejeződnek be.
A szabályváltozások az autó más területeit is befolyásolták: a váltónak négy, egymást követő versenyt kell kibírnia; a pilóták sisakjának védelme érdekében magasabb oldalfal került bevezetésre; az anyagok tekintetében pedig korlátozott típusú összetevőket lehet használni. Előbbieknek köszönhetően megnőtt az autó súlya.
Aerodinamikailag azt autó teljesen átdolgozták, bár az első versenyre teljesen más konfigurációban gördül ki a pályára a gép. Valójában egy intenzív és mindent körülölelő, egész éves fejlesztési programot tervez véghezvinni a csapat. Az autó vázából, a pilóták lába alatt tovább metszettek, az oldalszekrény és a motorborítás pedig keskenyebb lett. A felfüggesztést az új aerodinamikai fejlesztéseknek megfelelően dolgozták át. A tengelytávot és a súlyelosztást a szabályváltozásokhoz, illetve - tanulva az előző évi leckéből - a Bridgestone gumik teljesítményéhez igazították.
A SECU mellett a technikai és sportszabályzat elektronikát érintő változásainak megfelelően, az autóból eltűntek a vezetést segítő rendszerek, így a kipörgésgátló, a motorfék, és az elektronikus kisegítő indító rendszer, és ezek azt is jelentik, hogy a differenciálmű, a motor és váltó kezelése sokkal egyszerűbb lesz. A váltó burkolata karbonból készült, míg a váltóberendezés továbbra is hosszirányban került beszerelésre. A csapat autóját már a második egymást követő évben látják el ultragyors váltóval, amelyet a SECU szoftverjéhez igazítottak, és tovább gyorsult.
Az új szabályok figyelembevételével a megbízhatóság megoldásában a Shellnek kulcsszerepe volt abban, hogy pontosan meghatározta a váltó kenőanyagait. A fékrendszer modernizálása a hűtés innovatív koncepciójának segítségével történt meg.
|
A 056-os motor is hosszanti irányban került beszerelésre, alapvető szerkezete az előző évi szezonkezdetihez képest változatlan maradt, miközben a segédrendszerek, így a lég- és tankegység, további fejlesztéseken mentek át. A technikai szabályok azt is előírják, hogy az Európai Unió normáinak megfelelő üzemanyagot használjanak a csapatok.
Ahogy az lenni szokott, a Ferrari technikai partnerei is fontos szerepet játszottak az autó tervezése és fejlesztése során. A korábban már említett Shellen kívül, a Fiat Kutatóközpontja és a Brembo is említést érdemelnek. Előbbi a szimulációs rendszerek rendelkezésre bocsátásával, utóbbi pedig a fékrendszer fejlesztési munkálataival járult hozzá az F2008-as modell megépítéséhez. A Ferrari hagyományosan nagy figyelmet fordított a teljesítményre, a tervezés során felhasznált anyagok optimalizálására, és a minőségellenőrzésre, igyekezve maximalizálni a teljesítményszintet, miközben a legmagasabb biztonsági előírásokra is tekintettel volt.
Az előzetes terveknek megfelelően az új autó hétfőn Fioranóban már a pályára is kigördül, mégpedig a világbajnok Kimi Räikkönen irányításával. A teszt célja nem a minél jobb köridők elérése lesz, hanem az, hogy a csapat szembesüljön az esetleges hibákkal, hogy azokat még időben orvosolni tudják. Ha már minden kiválóan működik, akkor koncentrálhatnak majd a teljesítmény fokozására.
A motor adatai
Típus: 056
Hengerek száma: 8
Hengerszög: V 90°
Szelepek száma: 32
Teljes térfogat: 2398 cm3
A dugattyú átmérője: 98 mm
Súly: <95 kg
Magneti Marelli digitális elektronikus befecskendezés
Magneti Marelli statikus elektronikus gyújtás
Üzemanyag: Shell V-Power ULG 64
Olaj: Shell SL-1098
Fotó: Ferrari S.p.A.
|