Nem megy a tanulás? deo és joe segít!
Nem megy a tanulás? deo és joe segít!
Menü
 
Állam- és jogtudomány
 
Kémia
 
Nyelvtan
 
Puskázók
Indulás: 2004-09-03
 
Odass, milyen klassz portálok!
 
Irodalom
 
Tanulásmódszertan
 
traccsparti
látom szükség lenne a chatre,úgyhogy újra hozzá lehet férni. Ne éljen vissza vele senki. Köszi
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Az oldal2
Rólad
Milyen gyakran jársz ide?

Regisztrált vagyok, és gyakram
Regisztrált vagyok, de nem gyakran
Ide jövök, bármi kell!
Gyakran
Ritkán
Most vagyok itt először
Most vagyok itt 2./3./4.-szer
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Az oldal2
Értékelj!
Hogy tetszik az új külső?

Sokkal jobb mint eddig! Ez az:)
Az előző jobb volt
Na végre, az előzőtől hánytam...
Fúj! Vissza a régit!
Nem fontos...
Nekem mindegy
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Arany János
Arany János : Életút 2

Életút 2

joe  2008.06.06. 20:54

hosszú.művei,stb.

Arany János (1817-1882)

Arany János 1817. március 2-án született Nagyszalontán, elszegényedett köznemesi családban. Születésekor anyja, Megyei Sára és apja, Arany György már elég idős. 14 évesen segédtanítói állása van. 16 éves korában beiratkozik a Debreceni Református Kollégiumba. Csak megszakításokkal tud itt tanulni. Később vándorszínész lesz. Vándorszínész évei alatt ismerkedik meg Shakespeare műveivel és a Bánk Bánnal. Hazatérve apját vakon találja, anyja is nagyon beteg. Letelepedik Nagyszalontán és feleségül veszi Ercsey Júliát. Másodjegyző lesz.  1842-ben Szalontára kerül Szilágyi István, akinek tanácsára Arany elkezdi a műfordításokat (legjelentősebb Shakespeare fordítása a Hamlet). 1845-ben választások ("tisztújítás") vannak. Ennek hatására kezdi írni Az elveszett alkotmányt, amivel megnyeri a Kisfaludy Társaság pályázatát. 1846-ban újabb pályázatot írnak ki, ahol a főhősnek népi hősnek kell lennie, és a műnek is népiesnek kell lennie. A Toldival ezt a pályázatot is megnyerte. 1848-ban megírja a Toldi estéjét. Világos után állását elveszti,1850-ben Geszten lesz házitanító.1853-1860-ig Nagykőrösön tanári állást kap. 1860 őszétől Pesten él. A Először a Szépirodalmi Figyelő, majd a Koszorú című folyóiratot szerkeszti. A Kisfaludy Társaság igazgatója, az Akadémia titkára lesz. Kritikai, elméletírói tevékenységet folytat. A Magyarországi irodalomelmélet megtestesítője lesz. ¦jra belefog a Csaba-trilogiába. 1865-ben meghal Juliska lánya, rajta is elhatalmasodik a betegség. Teljesen összeömlott, tíz évig nem is írt verseket. 1876-ban lemond a főtitkárságáról. Az 1877-es boldog nyarat a Margitszigeten töltötte. Ekkor írta, nem a nyilvánosság számára az ľszikék verseit. 1879-ben befejezte a Toldi szerelmét. 1882. október 22-én halt meg Pesten.  

Az epikus költő

Arany erősen lírai alkatú költő volt, mégis epikusként indult, és annak is hitte magát. A verses epikához való ragaszkodása korszerűtlen volt, mivel már Európa szerte regényben írták a történeteket. 

Az elveszett alkotmány (1845):

Az elbeszélő költészet útjára Az elveszett alkotmány című, hét énekből álló, hexameteres vígeposszal lépett. A Kisfaludy Társaság pályázatát ugyan megnyerte vele, de Vörösmarty csak fenntartással nevezi az ő művét a legjobbnak. Aranyban élt a kétely, hogy az eposz korszrűsíthető-e. A történet vonalszerűsége értékét vesztette szemében. Ez teszi érthetővé, hogy a műben a történet és az elbeszélés síkját váltogatja.  A költő a konzervatívok és a liberálisok hazug, demagóg választási küzdelmét gúnyolja ki. Használja az irónia és az öngúny eszközét is. 

Toldi (1846):

Ezzel a művel Arany már egyöntetű elismeréssel nyerte meg a pályázatot. Műfaja nagyobb elbeszélő költemény, de nevezhetjük eposz formájú idillnek is. Egységes világképű mű a Toldi. Arany - szavai szerint - Miklósban az a "pórsuhancot" ábrázolja, aki a viszonyok jármát lerázva fölfelé tör: rosszindulatú ármánykodáson, különböző akadályokon át eléri célját; a paraszti-jobbágyi sorból értékes tulajdonságai révén felküzdi magát a királyi vitézek közé. Miklós nemcsak eszményi népi hős, a nemzeti jellem példája, hanem a nemzeti egység megtestesítője: nemes is, jobbágy is, olyan földbirtokos arisztokrata, aki a királyi udvarban lebzselő bátyja elnyomása következtében parasztként él és dolgozik. Ez a lenézett, kisemmizett fiú képes csak megmenteni az ország becsületét, ő tudja csak legyőzni a magyart gyalázó cseh bajnokot. A műben fellelhető az irodalmi népiesség, akár Petőfinél. Petőfi és Arany hasonlósága:

- cél: a nép is olvassa műveiket,

- hangnem: romantika, realizmus,

- nem az egész életművük népies.

A Toldi jellemzői az Elveszett alkotmánnyal szemben:

- folyamatos történetmondás,

- politikai eszmék hirdetői helyett, a szereplők már jellemek,

- népiesség.

Toldi estéje (1848):      

A haténekes Toldi estéjét alig pár hónap választja el a Tolditól, hangulata, életszemlélete mégis egészen más. Műfaja: "eposz formájú elégia". Fő kérdése: mi legyen a helyes nemzeti magatartás az új, a modern kultúrával, a haladással szemben? A Toldi estéje konfliktusok sorozata. A hős panasza: a testi-lelki  elkorcsosodást, az erkölcsök  megromlását látja csupán a modern szellemben, az új kultúrában. A főhősök itt már nem idealizált alakok. 

A rab gólya (1847):

A madár-szimbólum hagyományos költői kép. Arany az allegóriát továbbfejleszti, többértelmű szimbólum lesz belőle. 
A szimbólumrendszer jellemzői:

- szabadságtól megfosztott,

- csonka madár,

- beletörődés, lemondás.

Bár az 50-es években a líra veszi át az uralkodó szerepet költészetében, Arany továbbra is ragaszkodott a verses epikához. Jórészt csak töredékek kerültek ki tolla alól, mivel betegsége, kenyérkereső munkája és főleg a szabadságharc bukása utáni meghasonlottsága miatt megcsappant munkakedve. Örökre befejezetlen maradt a Bolond Istók című műve, bár az első (1850) és a második (1873) éneket megírta. Az epikus Arany régi álma volt egy hun eposz, hun trilógia megírása, melynek hőse, Attila, illetve Csaba lett volna. Többször nekikezdett a megírásának, de csak 1863-ban készült el a trilógia első része, a Buda halála. 

A nagyidai cigányok (1851):

A szabadságharc miatti önkínzó fájdalom, mely a kétségbeesés legmélyén csak nevetni tud sírás helyett, íratta meg vele ezt a "vígeposzt". A mese alapja egy 16. századi történelmi anekdota: a nagyidai vár csekély számú magyar őrsége a reménytelen helyzetben titokban elvonul a császáriak támadása elől, s a cigányokra bízza vár védelmét. Ezt a történetet alkalmazza a költő, szatirikus felháborodása és a szabadságharc hibáinak torzító tükörként való ábrázolására. A nagyidai cigányok fogadtatása rendkívül ellenséges volt: azzal vádolták Aranyt, hogy beszennyezte a szabadságharc dicső emlékét. 

A lírikus költő

Arany János lírai költészete a szabadságharc bukása utáni évtizedben bontakozott ki. Művészetében a líra vette át az uralkodó szerepet, pedig nem akart lírikus lenni. "Lírai sóhajainak" forrása a nemzeti katasztrófa, Petőfi elvesztése, egyéni sorsának teljes bizonytalansága, s mindezek miatt a kétségbeesés, a kilátástalanság. Fölöslegesnek érzi magát, hiábavalónak költészetét: ha a nemzet halott, nincs kinek énekelni.  

Letészem a lantot (1850):

A vers abból az elhatározásból született - sajátos ellentmondásként - , hogy abbahagyja a versírást. A költemény alapélménye: a kiábrándulás, a múlt visszahozhatatlanságának felismerése, a nemzeti és személyes válság: a katasztrófaélmény. Két korszakot állít egymással szembe: a céltalan jelent és az éltető múltat. Az érzelmi kettősségnek megfelelően a hangnem is összetett: elégikus és ódai. Ez az ellentmondás a költő belső küzdelmét tükrözi. A múlt állandóan szembesül a jelennel. 

Kertben (1851):

Nagyszalontán írta 1851 elején, s valóság a kert is, mely a költő házához tartozott. Az emberi otthontalanság, a fásult közöny és a részvétlenség lehangoló ábrázolása ez a vers. A vers hangütése csendes mélabút, elégikus hangulatot áraszt. 

Visszatekintés (1852):

A személyes válság költeménye ez. Nagykőrösön írta 1852 októberében. Arany ekkor még csak 35 éves, mégis letargikusan számvetést készít. Olyan önironikus elégia ez a vers, melyben sorsát, egész életét kudarcként tünteti fel. Azt vizsgálja elsősorban tudott-e élni a felkínált lehetőségekkel. A szövegben az értékbőséget és értékszegénységet jelölő motívumokból álló ellentétpárok töltik be a formaszervező elv szerepét. A vers a tehetetlenség állapotát is kifejezi. A költő végül csak az utolsó reményben, a szerelemben találhat megnyugvást. 

A lejtőn (1852-57):

Ebből az elégiából hiányzik a vigasztaló befejezés: egységes hangnemű, szigorúan szerkesztett remekmű ez. A vershelyzet, az ihlet forrása: a múlton csendesen tűnődő, merengő lelkiállapot. A vers kezdetén visszaszáll a múltba a az emlékezet. A jelenből visszatekintve a múlt derültnek látszik, bár ezek az évek is tele voltak panasszal. Mégis, a  komor múlt hordozott olyan értékeket, melyek hiányoznak a jelenből. 

Az örök zsidó (1860):

Első nagy lírai korszakát, az 50-es éveket lezáró nagy műve ez a költemény. A vers a lírai elégia és az epikus ballada ötvözete, balladás hangú drámai monológnak is szokták mondani. Az író egy költött személy álarca mögé bújva szólaltatja meg kétségeit, kínzó gondolatait: van-e értelme, célja az emberi létnek, az örökös rohanásnak, a folytonos újrakezdésnek.  

Nagykőrösi balladák

A műballada Európában a romantika korában lett népszerű, mikor megnőtt az érdeklődés a népi költészet iránt. A ballada ugyanis eredetileg ősi népköltészeti műfaj. A magyar műballadát Arany János emelte világirodalmi szintre. Arany már 1847-ben  kísérletezett balladával, de e műfajon belüli verstípusait csak a nagykőrösi években emelte magas színvonalra. Ezeknek a műveknek megkülönböztető jele a tudatos kompozíció és a gondos szerkesztés (kompozíció: az alkotó, céljainak megfelelően, úgy rendezi a nyelvi elemeket és kifejezőeszközöket, hogy azok egyenlő egésszé álljanak össze). 

A románc és a ballada:

Alkatához közelebb állt a szűkebb értelemben vett ballada, melyet a skót és székely népköltészetből ismert meg, mint a románc, melyet a latin népek költészetéből és a németektől ismert. Arany írt románcokat is, de balladái sokkal nagyobb esztétikai értéket képviselnek

A románc jellemzői:

- a történetet lassan, folyamatosan mondja el,

- gyakran kiegészíti leírásokkal.

A ballada jellemzői:

- szaggatott elbeszélés, 

- tragikusság,

- időbeli-térbeli váltások,

- párbeszédek. 

Arany balladatípusai:

1.) Egyszólamú, vonalszerűen előrehaladó ballada (közel áll a románchoz),

     Pl.: A varró leányok (1847) - nem nagykőrösi! 

            Az egri leány (1853)   

            Zács Klára (1855)        -  nagykőrösi balladák

            Walesi bárdok (1856) 

2.) Többszólamú, vonalszerűen előrehaladó,

      Pl.: V. László (1853)

             Szondi két apródja (1856)

3.) Egyszólamú, körkörös szerkezetű, lélektani balladák (egyén sorsáról szólnak).

      Pl.: Ágnes asszony (1853)

Arany történelmi balladái:

Arany történelmi balladái politikai célzatosságot rejtenek magukban. Az 1850-es években föl kellett rázni a nemzetet fásultságából, s Arany magára vállalta ezt a feladatot. Az V. László végszavaival ("De visszajő a rab...!) osztrák börtönökben sínylődő hazafiak hozzátartozóiba próbált lelket verni, a Zács Klára Haynau bosszújának kegyetlenségét is fölidézte, a Szondi és A walesi bárdok arra emlékeztet, hogy magyar költő nem dicsőítheti Ferencz Józsefet, aki felelős a Világos utáni véres megtorlásért.

Zács Klára:

Előrehaladó történetmondás térbeli váltásokkal. A történet kihagyásos, szaggatott. Az utolsó versszak epilógus a balladához, ez a XIV. századra vagy a költő saját korára is tartalmaz utalást. 

A walesi bárdok:

Aranyt felkérték a vers megírására, Ferencz József üdvözlésére. A szakaszos tördeltség benyomását erősítő ismétlések itt is uralkodó szerepet visznek, mind az elbeszélés, mind a párbeszéd szintjén, sőt a két szint között is. A tetőpontot, a feszültséget azonban nem az elhallgatás, majd a mondatszerkesztés síkján megvalósított fokozás idézi elő, hanem a nyelv felemelése a betű szerinti szintről a szójátékok és igei metaforák szintjére.

V. László:

Különböző helyeken egyidőben játszódó eseményeket olvashatunk. Jellemző a balladai homály és a párbeszédek. A mű végén reménykedés: "visszajő a rab...!".

Szondi két apródja:

Ebben a versben nem a bűn és bűnhődés  kérdéskörét boncolgatja a költő, hanem a hősi helytállás nagyszerűségét mutatja fel a fegyveres harcban (Szondi), s a bukásban a költők (apródok) erkölcsi felelőségét, a hazához való rendületlen hűségét. Maga a versforma, mint a költemény egésze is, zaklatott menetű, nyugtalanítóan váltakozó ritmusú.  

Ágnes asszony:

Körkörös szerkezet: a kezdőhelyzet a vers végén visszatér, megismétlődik. 

Szerkezeti egységek:

1.) 1-4vsz.     : mosás, emberek kérdezősködése - rövid idő,

2.) 5-15 vsz.  : börtön, tárgyalás - rövid tárgyalás, hosszú börtön,

3.) 16-22 vsz.: újra mosás - hosszú idő.

Őszikék

Arany ezeket a verseit a nyilvánosságtól elhúzódva, a maga kedvére írta. Ezek a költemények mások, mint amilyeneket a kor szélesebb körű irodalmi közvéleménye várt tőle. Nem csatlakoztak ezek semmiféle irodalompolitikai programhoz, irányzathoz. Szerzőjük nem kívánja vállalni bennük a "nemzeti költő" szerepét. Csupán az "ihlet percét" megragadva akarja formába önteni azt, amit egy-egy pillanatnyi benyomás kivált a lélekből. Műfajai a régiek (balladák, életképek, dalok stb.), de az igazán új az elrejtőzés által lehetővé tett őszinteség és szabadság. 

Epilogus (1877):

Arany ugyan megírásakor "végszó"-nak szánta, mégsem az , gazdag termés következett még utána. Ennyi személyes, sőt titkolt érzés és mondanivaló ilyen közvetlenül még soha nem szólalt meg költészetében. A vers szerkezeti tagolódását egyértelműen kijelöli a költő:

1.) 1-5 vsz.    : múlt - idilli képsor, elfojtott indulatok,

2.) 6-10 vsz.  : a múlthoz kötött jelen - kétely,

3.) 11-15 vsz.: a múltban megálmodott, de meg nem valósult jövő: kétségbeesett, remény nélküli lemondás, a költő léthelyzete: "rab madár".

Mindvégig (1877):

Itt már a halál közelléte indokolja a számvetést. A beszélő önmegszólításhoz folyamodik.Személyisége válságba jutott: ezt saját énjének megkettőzésével fejezi ki. A megszólított a nemzeti közösség nevében megnyilatkozó költő feladatkörét vállalta magára, a megszólító kérdésessé teszi, hogy e megbízatás összhangban állt-e a költő egyéni szándékaival. A vers nem ad választ a föltett kérdésre, a feszültség végig fönnáll a szerep és az egyén között: a beszélő távlatból szemléli önmagát. 

Az őszikék balladái:

Az őszikék balladáiból is hiányzik mindenfajta allegorikus indíték, történelmi-politikai áthallás. Költőjük - csak művészi célokat követve - főleg régi és népi babonás hiedelmeket elevenít fel bennük, ugyanakkor folytatja a korábbi témáját is, a bűn és bűnhődés kérdéskörét.

Vörös Rébék (1877): 

A ballada falusi története is a reális valóságot keveri babonás elemekkel, naiv látomásokkal. A címszereplő, Vörös Rébék démoni alakváltozásai, az epikus és párbeszédes részek sejtető elhallgatásai virtuóz bonyolultságot adnak a balladának. Fokozza ezt a bonyolult összetettséget a refrén, a sátánűző "Hess, madár!". A vers szimbolikája értelmében az ártó Gonosz halhatatlan, a védekezés ellene reménytelen.

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Föci
 
Biosz
 
Matek
 
Töri
 
Fizika
 
Puskázók
Indulás: 2004-09-03
 
Segíts te is! ide írj puskákat!
 
Idő
 
Gazdaság
 
Az oldal
Az oldal...
Hogy tetszik az oldal? (kérlek vegyétek figyelembe, hogy az oldal sokáig szünete

Nagyon szuper, sok hasznát veszem
Tök jó
Nem rossz
Nem tudom, semmi értelme
Nem tetszik túlságosan
Fúj, utálom.
********!!!!!!
Nem szavazok:)
Hajrá Pandacsöki Boborján!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?