porsa2
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Matematika
 
Egészségtan
 
Ének-zene
 
Testnevelés
 
Linkek
 
Anyanyelv és gy. irodalom
 
Tételek- ÚJ!
Tételek- ÚJ! : 01. Ellen Key, Bergson, Nietzsche pedagógiai elvei

01. Ellen Key, Bergson, Nietzsche pedagógiai elvei

  2005.03.23. 21:29

Németh András: A reformpedagógia múltja és jelene c. könyvből

Ellen Key (1849-1926) svéd tanítónő. 1900-ban jelent meg nagysikerű műve A gyermek évszázada címmel. Ebben ostorozza a korszak társadalmi-pedagógiai visszásságait. Alapgondolata: mi a gyermek helye a korabeli társadalomban, miként lehet olyan új nevelési formákat meghonosítani, melyek a jövő generációjának egészséges, emberhez méltóbb felnevelése érdekében elengedhetetlenül szükségesek lennének. Elképzelése szerint az új század – a gyermek évszázada – adja meg a gyermek hiányzó jogait, megfelelő elismertségét. Ehhez új nevelés szükséges; a gyermek fejlődési sajátosságaival összhangban álló nevelési módszerek, új művelődéspolitikai reformok bevezetése kívánatos. Ennek előfeltétele az új típusú nevelői magatartás; a szülőknek, pedagógusoknak többé nem a felnőttség magaslatából és távlatából kell nézniük a gyermekeket. Nevelésfelfogásának alapja Rousseau negatív nevelési elve: “a nevelés legnagyobb titka éppen az, hogy nem nevelünk. A mai nevelés legnagyobb bűne, hogy a gyermeket nem hagyják békében. A jövőbeni nevelés célja az lesz, hogy egy olyan külső és belső értelemben szép világot hozzon létre, amelyben a gyermek növekedhet. Ebben az új világban hagyni kell, hogy a gyermek mindaddig szabadon mozogjon, amíg csak mások jogának megrendíthetetlen határaiba nem ütközik.” Az új nevelés legfőbb színtere a család, ahol szívélyesség, egyszerűség uralkodik, a házastársak és gyermekeik harmonikus kapcsolatban állnak egymással. Az otthonnak tehát újra vissza kell hódítania a gyermeket. És ha ez megtörtént, az anyák pedig megszabadulnak a házon kívül végzett munkától vagy a társadalmi élettől és újra a gyermekeké lesznek, csak akkor valósulhat meg Rousseau és Sperncer szellemében a természetes nevelés, amikor a gyermeket a család neveli az életre. Az új nevelés megvalósításához az iskolarendszer radikális reformja szükséges. A korabeli iskola – állítja – az esztelenség, előítéletek és melléfogások szövevénye, ahol csupán a “gyermekek lélekgyilkolása” folyik. A hagyományos iskola teljes mértékben kiöli a gyermek természetes tudásvágyát, megfigyelőképességét, önállóságát. Életük nagy részét az iskola falai között töltik, óráról órára, évről évre nagyobb adagokban szedik magukba az ismereteket, melyek nem nyújtanak igazi értéket, igazi tudást számukra, mert negyed-ötödkézből szerzett ismereteiből kotyvasztotta azokat össze a tanító. A régi iskolát meg kell szüntetni! Az “új emberek” nevelésére szolgáló “új iskolát” a gyermekhez kell méretezni, figyelembe véve annak igényeit, életkori sajátosságait. Friedrich Nietzsche (1844-1900) német filozófus. Isten meghalt – mondja Nietzsche – csak az ember maga adhat életének értelmet, értéket. Egyetlen célja csupán önmaga felemelése lehet. Erre a kíméletlen feladatra csak az új típusú ember, az “Übermensch” képes, az erkölcsileg és értelmében autonóm, értékteremtő ember, Isten emberi megfelelője, amivé a jövő emberének válnia kell. Első jelentősebb alkotása a “Művelődési intézményeink jövője” című, 1871-ben tartott pedagógiai előadás-sorozata. Ebben az új, teljesen “megtisztult” és “megújult” gimnáziumi és egyetemi oktatásról fejti ki véleményét, amelyben megvalósul majd a tanárokkal és diákokkal szemben egyaránt magas követelményeket támasztó elitképzés. Másik elmélkedésében, amelynek alcíme “Schopenhauer mint nevelő”, elsősorban a soviniszta német egyetemi oktatást támadja, amelynek során ahelyett, hogy helyesen és világosan gondolkodni és látni tanítanának, “a filozófiára való nevelés” helyett “lenevelnek a filozófiáról”. Továbbá két gondolata közül az egyik: újjá kell teremteni az erkölcsöt, új értékeket kell keresni; a másik: az élet feladata nem a többség megjavítása, hanem lángelméket kell teremteni és azokat gondozni, fejleszteni. E hatalmas feladat elvégzésére csak egy lényegében más, új generáció lesz alkalmas, a jövő fontos alakítója az ifjúság. Bizakodva szól arról, hogy az eljövendő nemzedék megértéssel fogadja majd gondolatait, a krízis okainak megismerése után képes lesz a változtatásra is. Meggyőződéssel hisz abban, hogy az új ember igazi első generációja nevelkedik majd fel, neveli fel majd önmagát, alkalmas lesz majd egy új, emberhez méltó jobb jövő megteremtésére. Henri Bergson (1859-1941) francia életfilozófus. Munkássága számottevő befolyást gyakorolt a századforduló után kibontakozó új szemléletű – a gyermeki cselekvést középpontba állító – pedagógiai elméletének és iskolai gyakorlatának alakulására.

 
Névnap
 
pontosidő
 
naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
számláló
Indulás: 2005-01-14
 
chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Beszédművelés
 
A nő kultúrtörténete
 
Szem. fejl. zavarok pszichológiája
 
Külső óvodai gyak.
 
Pedagógiai kutatásmetodika
 
Egyetemes művelődéstörténet
 
Reform és alternatív pedagógiák
 
Vizuális nevelés
 
Bábjáték
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?