Napjainkban már nem jelennek meg olyan játékok, melyek műfajt
teremtenek – az évtizedek során kialakult műfajok között teljeséggel új
koncepciójú játékot költeni már nemigen lehet. Azonban nagy ritkán megtörténik
az, hogy valamely csapat olyan játékot hoz létra, melyhez hasonló még nem jelent
meg korábban. Ilyen játékot alkotott Will Wright is, melyet nemes egyszerűséggel
csak „The Sims” névre keresztelt. A nagy népi legenda szerint az EA vezetősége
túlzottan nem lelkesedett a „Sim” opus újabb tagjáért, nemhogy nagy jövőt nem
prognosztizáltak neki, hanem egyenesen bukást – hiszen ki akarna egy olyan
játékkal játszani, melyben átlagembereket irányíthatunk egy átlagvilágban? A
válasz mindenkit, még magukat a fejleszőket is meglepte: milliókat. A Sims és
kiegészítői megdöntöttek minden PC-s eladási rekordot, így a második rész tokján
már ott büszkélkedik a „Minden idők No. 1 PC-s játéka” felirat – bár persze az
eladások és a kvalitás napjaink PC-s játékvilágában nem mindig járnak kéz a
kézben. A Sims 2 ott folytatja, ahol az előző rész kiegészítői befejezték,
természetesen szebb/jobb/nagyobb verzióban. A Maxis fejlesztői ódzkodtak a
radikális változásoktól, világmegváltó ötletektől, így a második felvonás
elegyíti az előző részeket, és kicsit finomít rajtuk. Feladatunk sem változott
az első részhez képest: most is egy vagy több simet kommandírozhatunk keresztül
az élet rögös útján, szembesülvén mindazokkal a problémákkal, amikkel mi,
egyszerű halandók is találkozunk nap mint nap, és azokkal is, melyeket maximum a
filmekben láthatunk.
Új játék esetén választhatunk három előre elkészített
város közül, avagy tetszés szerint kreálhatunk nekünk tetsző települést is, és
ugyan ez vonatkozik a karakterekre is. Amennyiben új karakter létrehozása
mellett döntünk, úgy megnyílik a lehetőség előttünk, hogy új simünket
aprólékosan megtervezzük. Lehetőségeink ha nem is korlátlanok, de az
extrémitásokon kívül szinte minden igényt kielégítenek, számtalanféle simet
készíthetünk el.
A telkek megvásárlásának, a ház megvételének vagy felépítésének,
majd berendezésének rendszere nem sokat változott, mindössze pár kényelmi
funkcióval toldották meg a már eredetileg is jól kezelhető rendszert. Számos
dekoráció, berendezési tárgy közül választhatunk, főként, ha kellő mennyiségű
pénzmag áll rendelkezésünkre. A fejlesztők érezhetően nem erőltették meg magukat
ezen a téren sem, a különféle berendezések, dekorációk mennyisége éppen elég, de
ez nem baj, hiszen mint az várható volt, már most is rengeteg különféle
kiegészítőt lehet letölteni a netről. (Nem is beszélve a jövő év márciusára
tervezett első kiegészítő lemezre, melyet ki tudja, ez alkalommal hány fog még
követni. – Dino)
A pénzkereset legfőbb módja a munka, mely – minő fájdalom
– peonjaink életének szerves részét képezi, s mint ilyenre, napjukból számos
órát kell rááldozni. Az első részhez hasonlóan itt is ügyelnünk kell rá, hogy
simünk egyéniségének megfelelő munkát válasszunk, ellenkező esetben egyrészt nem
fogja magát jól érezni, másrészt pedig aligha lesz képes fényes karriert
építeni.
A nap teljességgel meglepő módon 24 órából áll, a játékbeli
percek a valóságban másodpercnek felelnek meg. Bár ez elsőre nem hangzik
vészesen, a gyakorlatban nagyon sokszor találtam úgy, hogy egyszerűen nem jut
időm arra, hogy simem virtuális életét viszonylag rendezetté tegyem, egyen,
igyon, társasági életet éljen, legyen barátja/barátnője, hobbija, munkája, és
mellesleg azért hébe-hóba aludjon is.
Simjeink szükségleteit, vágyait számos kijelzőn és képen
követhetjük figyelemmel, ezekre továbbra is érdemes figyelni. A vágyak között
vannak erősebbek, melyek voltaképpen addig fennállnak, amíg nem teljesülnek
(ezekért sokkal több örömpont jár), és egyszerű napi álmok, melyek naponta
változnak. Akárcsak simünk reakcióit, vágyait is meghatározza a jelleme, és a
környezeti hatások, így például egy visszahúzódó karakter vágyai között
értelemszerűen nem nagyon szerepel a tömegszex opció. A társasági élet, család,
barátok, szeretők viszonyában jelentős változás nem történt, minden maradt a
maga pici-puha köntösében.
A Sims 2 egyetlen lényeges újítása az új 3D-s motor, mely szó
szerint új dimenzióba helyezi a játékélményt, és egyszersmind feledteti velünk
azt, hogy a program ezen kívül egyetlen igazán lényeges újítást sem tartalmaz. A
motort egyértelműen a belső terek és a karakterek megjelenítésére fejlesztették,
így madártávlatból szemlélvén városunkat nem túlzottan épületes látvánnyal
szembesülhetünk. A karakterek megjelenítése szép, akárcsak a belső tereké, de
természetesen nem vetekedhet napjaink legfejlettebb motorjainak
részletgazdagságával, a legjobb szó rá a hangulatos. Mindennek megvan az ára is,
főként a grafikus engine optimalizálatlansága miatt, így amennyiben nagyobb
felbontásban és részletességgel akarunk játszani, úgy elkél egy 2 GHz körüli
proci a hozzá dukáló videokártyával együtt.
A hangok és a zene most is hangulatosra sikeredett, a
simek ugyanazt a bájos halandzsanyelvet beszélik mint ezt megelőzően. A zenénél
kiválaszthatjuk a stílust és a számokat is, ezek mennyisége ugyan hagy némi
kívánnivalót maga után, a Maxis kicsit nagyobb hangsúlyt is fektethetett volna
erre a részre.
Tolsztoj összessel vetekedő nagyságú cikket lehetne írni a Sims
2-ről, annak minden apró momentumáról, de nem teszem. Nem teszem, mert ebben az
esetben jószerével bemásolhatnám a magazinban eddig megjelent Sims-es cikket,
ami nem lenne túlzottan értelmes dolog. A Sims 2 ugyanis nagyon csekély
innovációval rendelkezik, azok nagy része is csupán a kényelmet szolgálja, az
egyedüli igazi újítás az új motor – de kérdem én: 2004 végén rituális örömtáncot
kellene járnom azért, mert egy játék folytatása már kihasználja a három dimenzió
nyújtotta lehetőségeket? Aligha.
A Sims 2 jó játék, mint ahogy az előd és annak számtalan
kiegészítője is az volt. De nem több annál, és némi túlzással azt állíthatom,
hogy megvételével megkapjuk a Simset és kiegészítőit, szebb külsőben, és
felhasználóbarátabb formában. Afféle 2.0-ás verzió a második résznek
aposztrofált Sims 2, mely mindezek ellenére kötelező darab a rajongóknak, és a
sorozattal csak most ismerkedőknek egyaránt, de igazi előrelépést senki se
várjon tőle.
PcDome |