| Eddig 23 pilóta vesztette életét a Formula 1-es futamok hétvégéjén. A legutolsó baleset 1994-ben volt amikor San -Marinóban Ayrton Senna az F1 eddigi legnagyobb alakja 250km/h sebességgel a falnak csapódott és meghalt. De nemcsak a versenyzők vannak kitéve a veszélynek hanem a közönség és a pályamunkások is. Gondoljunk csak a 2000-es Olasz vagy a 2001-es Ausztrál Nagydijakra, ahol 2 pályamunkás vesztette életét, mert a leszakadó alkatrészdarabok eltalálták őket. Azonban F1 -es versenyzők sokszor teszteken veszítették életüket pl Bruce Mclaren is aki a Mclarent alapította.
F1-es versenyzők halálos kimenetelű balesetei.
1954.07.31. Onofre Marimon (argentin, Maserati), Német Nagydij, edzés, Nürburgring |
1958.07.06. Luigi Musso (olasz, Ferrari), Francia Nagydij, edzés, Reims |
1958.08.03. Peter Collins (brit, Ferrari), Német Nagydij, Nürburgring |
1958.10.19. Stuart Lewis-Evans (brit,Vanwall),Marokkói Nagydij, Casablanca |
1960.06.19. Chris Bistow (brit,Cooper) és Alan Stacey (brit,Lotus), Belga Nagydij, Spa |
1961.09.10. Wolfganag von Trips (német,Ferrari), Olasz Nagydij, Monza |
1964.08.01. Carel Godin de Beaufort (holland, Porsche), Német Nagydij, edzés, Nürburgring |
1966.08.07. John Taylor (brit, Brabham), Német Nagydij, Nürburgring |
1967.05.07. Lorenzo Bandini (olasz, Ferrari) Monacói Nagydij, Monte-Carlo |
1968.07.07. Jo Schlesser (francia, Honda), Francia Nagydij, Rouen |
1970.06.21. Piers Courage (brit, De Tomaso), Holland Nagydij, Zandvoort |
1970.09.05. Jochen Rindt (osztrák, Lotus) Olasz Nagydij, edzés, Monza |
1973.07.29. Roger Williamson (brit, March), Holland Nagydij, Zandvoort |
1973.10.06. Francois Cevert (francia, Tyrrel), Egyesült Államok Nagydija,edzés, Watkins Glen |
1974.10.06. Helmut Koinigg (osztrák, Surtees), Egyesült Államok Nagydija, Watkins Glen |
1975.08.17. Mark Donohue, (amerikai, Penske), Osztrák Nagydij, bemelegités, Zeltweg |
1977.03.05. Tom Pryce (brit, Shadow), Dél-afrikai Nagydij, Kyalami |
1978.09.10. Ronnie Peterson, svéd, Lotus). Olasz Nagydij, Monza |
1982.05.08. Gilles Villeneuve (kanadai, Ferrari), Belga Nagydij,edzés,Zolder |
1982.06.13. Riccardo Paletti (olasz, Osella), Kanadai Nagydij |
1994.04.30. Roland Ratzenberger (osztrák, Simtek) San-Marinói Nagydij, edzés, Imola |
1994.05.01. Ayrton Senna (brazil,Williams), San-Marinói Nagydij, Imola |
Ayrton Senna balesete után az FIA radikális szabálymódositásokat vezetett be az autók felépitésével kapcsolatban,hogy megelőzzék vele a halálos kimenetelű baleseteket. 1994 után újfajta vezetőfülkét készitettek, megemelték a fülke szélét, kipárnázták az oldalát, és minden egyes ülés pontosan a pilótára van szabva, hogy baleset esetén az üléssel együtt ki tudják emelni, anélkül hogy a pilótát megmozditanák. 1998-ban a gumikra barázdákat tetettek, hogy ezzel is csökkentsék a sebességet. 1998-ban az első abroncsokon csak 3, a hátsókon 4 darab 2,5mm mélységű barázda volt, de 1999-re már az első abroncsokon is 4 barázda a kötelező. Az FIA minden egyes idény elején követeket küld az adott év versenyhelyszineire, hogy ellenőrizzék a pálya állapotát,megfelel-e a biztonsági előirásoknak.Néhány versenyhelyszint át is épitettek, főleg a gyors pályákat tették lassabbá azáltal, hogy lassitó sikánokat épitettek az egyenes részekre. Az aszfaltozott bukóterek nemrég terjedtek el,eddig főként kavicságyat használtak,de rájöttek hogy az aszfaltozott részen könnyebben meg lehet fogni az autót és el lehet kerülni a gumifalba csapódást,mig a kavicságyban csak kismértékben lassul az autó. Senna balesete után a kerekek felfüggesztését is megerősitették, hogy megakadályozzák egy esetleges balesetnél a leszakadásukat.Ezt nagyon jól is tette a FIA hiszen emlékezzünk csak a 2005-ös Nürburgringi futamra ahol az utolsó körben a finn Kimi Räikkönen felfüggesztése eltört és a pilóta felé repült a kerék szerencsére a szénszálas "kötél" nem engedte elrepülni a kereket.De ha jól belegondolunk a baleset részben a FIA hibája volt mert a Mclarennél is tudták ha kijön Kimi kereket cserélni kizárják..ŐRÍTŐ!!!!!!!!!!Baleset esetén biztonsági autó hajt a pályára, hogy az autókat lassitsa mig a balesetet szenvedett autót, vagy pilótát biztonságos helyre nem viszik. | |