Subaru-Impreza.hu
EZ+AZ

Subaru fan van az oldalon.

IP

 
Menü
 
Merre vidd Subarud?
Magyarország időjárása
A részletekért klikk a képre.
 
Kellékek
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Subaruchat

 
AWD (All Wheel Drives)

Az AWD múltja:


A 60-as évek elejéig az összkerékhajtású jármű fogalma egyet jelentett a haszonjárművekkel. Az összkerékhajtás csak a katonai- és ipari célra használt terepjárművek sajátossága volt. A leghatékonyabb előrejutáshoz ez volt a legideálisabb hajtás, de ezek a járművek lassúak és nehezen kormányozhatóak voltak azon túl, hogy kizárólag a kompromisszummentes terepjárásra voltak tervezve.

A nehézségek ellenére egyértelműek voltak az összkerékhajtás előnyei: A hajtásrendszer maximális vonóerőt biztosít, a kormányzási tulajdonságokat nem befolyásolja a hajtóerő, és az AWD egy kiszámítható viselkedést garantál. Már csak egy kis lökés hiányzott az eddigi technológiák személyautókban való alkalmazásához. Ezt a lökést a Japán főszigetén (Honshu) található legészakibb megyét (Tohoku) elektromossággal ellátó Tohoku Electric Supply Co. adta meg. A megrendelőnek egy olyan járműre volt szüksége, amellyel alkalmazottai télen is garantáltan és problémamentesen juthattak el munkaállomásaikra.
A Subaru kifejlesztette a Leone Station Wagon AWD-t, és 1972 szeptemberében bemutatta az első összkerékhajtású személygépjárművet. A Leone AWD hatalmas utánrendelési lázat indított azoknál a cégeknél, akik Japán északi hegyvidékes, télen erősen havas területein akartak hatékonyabban üzemelni. Rövidesen már exportra is szállították, így a világ legmagasabb darabszámú összkerékhajtású személyautója, és a Subaru összkerékhajtás rendszerének alapja lett.
Ne feledjük, hogy először csak nyolc évvel a Subaru Leone Station Wagon AWD után, 1980-ban dobta piacra egy délnémet cég „Ur-Quattro” néven saját összkerékhajtású személyautóját.

Első ránézésre kívül, vagy belül semmi különbséget nem találni az elsőkerékhajtású és az összekerékhajtású Subaru Leone Station Wagon AWD-n. De ez rendelkezett egy kapcsolható összkerékhajtással, ami a motorteljesítmény egy részét a hátsó tengelyhez juttatja. A Subaru Leonenál a négykerékhajtás mechanikus megoldással, egy körmös kuplung közvetítésével történő merev áttételezéssel jön létre, ami az eredetileg meghajtott első tengelyről a hátsó tengelyhez vezet.

Az AWD előnyei:


A menetdinamika szempontjából az összkerékhajtás három előnyt rejt magában: 1. vonóerő, 2. kezelhetőség, 3. stabilitás. Ezek azok a tulajdonságok, amire a legtöbb minőségi autógyártó törekszik. Az erőátvitel rendszere döntő jelentőségű, hiszen a meghajtás módja és az erőeloszlás határozzák meg azt az időpontot, amikor a gumi és az útfelület közti maximális surlódási érték átlépésre kerül. Ez különösen a kanyarokban jelentős, ahol három fajta erőhatásról beszélhetünk: A motor hajtóereje amely a járművet előre mozgatjatja, a surlódási erő amely a kerék és az útfelület között jön létre, és az oldalvezetés (centripetális erő) amely a másik kettő eredőjéből adódik. Ez az erő a centrifugális erővel szemben hat, és minél nagyobb annál biztosabb a kanyartartás. Az oldalvezetés a csökkenő hajtóerővel növekszik: két azonos motorteljesítményű jármű közül az összekerékhajtású nagyobb oldalvezetéssel fog rendelkezni mint egy kétkerékhajtású.

Példa:
Egy 100LE-s motor amelynek minden meghajtott kereke, a vázolt feltételek mellett maximálisan 30LE-t tud előrejutásra fordítani. Egy kétkerékhajtásúnál minden meghajtott kerék 50LE-t – ami 20LE-vel több, mint amennyit a haladásra tud fordítani. Az eredmény: a kerekek kipörögnek. Az összkerékhajtásnál ezzel szemben a 100LE egyenlően oszlik el a négy keréken. Minden kerék egyenként 25LE-t kap, tehát az igénybevétel a 30LE/kerék érték alatt marad. Azaz a kerekekek nem pörögnek ki. Ez a különbség minden feltétel mellett érvényes, azonban a csekély surlódással rendelkező útfelületnél nagyobb jelentőségű. Minél balesetveszélyesebb a szituáció, annál jelentősebb a négykerékhajtású járművek biztonsági tartaléka a kétkerékhajtásúval szemben.


Symmetrical AWD:


A boxermotor minden soros és V motorral szemben előnyösebb nagyon alacsony súlypontja és tökéletesen szimmetrikus építési módja folytán. Ismertetőjele az egymással szemben elhelyezett hengersor. A dugattyúk a belsejükben páronként mint két motor egymással szemben, vízszintesen mozognak. Ez a struktúra egy merevebb hengerblokkot tesz lehetővé. A tömegkiegyensúlyozás a boxermotoroknál tökéletes, síkszerű, rövid, és kompakt, a rövid és merev főtengely magas fordulatszámot tesz lehetővé, a kis építési magasság alacsony súlypontot és csaknem ideális súlyelosztást eredményez. Az alacsony súlypont a kanyarokban a centrifugális erő hatását csökkenti, ami a karosszéria kisebb igénybevételéhez és stabilabb úttartáshoz vezet. A boxermotor egyik vonzó tulajdonsága a motor egyenletes járásának esztétikája: tehát csillapítótengelyek nélkül is simán pörög fel a névleges fordulatszámig.
Ezek az előnyök lényegesen hozzájárulnak a Subaru összkerékhajtásúak kiegyensúlyozottságához, és teljesítményéhez: a motorból a sebességváltón, kardántengelyen, keresztül a hátsó tengely differenciáljába irányított hajtás egyenes vonalat képez, egy szimmetrikus – horizontális kinyúlással. Minden lényeges komponens és egység – a hosszában egybeépített boxermotortól, a sebességváltón, a kardántengelyen át a hátsó differenciálműig – egyenes vonalban, egy vízszintes szimmetriában helyezkednek el. Ez a jármű semleges kiegyensúlyozottságához vezet. Az optimális tapadóerő és a tökéletes kiegyensúlyozottság kapcsolatából születik az elérhető maximális menetstabilitás. Minden nagy súlyú alkatrész a két tengely között található. Ezzel elkerülik a felesleges súlyok jármű elejére vagy végére helyezését és csökkenti a jármű sodródási nyomatékát. A csekély sodródási nyomaték optimalizálja a jármű kormányozhatóságát, mivel csökkenti a kormányzás tehetetlenségi nyomatékát és javítja a jármű úttartását. Az optimális vonóerő és a tökéletes kiegyensúlyozás kapcsolatából menetstabilitás és „baleset elkerülési képesség” jön létre. Ez a biztonsághoz vezető út igazi kulcsa, hiszen jobb egy balesetet megelőzni, mint „csak túlélni”.
 
Az alapkonstrukció szimmetriája nem csak kitűnő menetbiztonságokat biztosít, hanem jelentősen hozzájárul a passzív biztonsághoz is, mivel sok helyet hagy a motortér mindkét oldalán. Ez lehetővé teszi kerettartók beépítését, amelyek az utascellától közvetlenül a lökhárítóhoz vezetnek, és nagy szerepet játszanak a frontális ütközések energiájának csillapításában. Mély építésének köszönhetően frontális ütközésnél a boxermotor a fenéklemez alá kerül, tehát nem jut be az utastérbe.

AWD jövő:


Az összkerékhajtású járművek menetdinamikájának javítása.

A Subaru pillanatnyilag az összkerékhajtás minden részletének elektronikus úton történő tökéletesítésével foglalkozik. A cél egy komplex járműkoncepció, amelyben AWD, VDC, sodródási nyomaték szabályozás, és TFC kapcsolódnak össze. A középső differenciál konstruktív tökéletesítése, az elektronikusan vezérelt központi LSD kifejlesztése, illetve az első és hátsó LSD konstruktív tökéletesítése csaknem automatikusan vezetnek az AWD járművek dinamikai tulajdonságainak javulásához.

 
Éppen ideje...

Ajánlom figyelmedbe a VILÁGIDŐT!

 
Modellek
 
Technika
 
Tuning
 
Motorsport
 
Múlt
 
Koncepciók (jövő)
 
Egyéb
 
Segíts a döntésben!!!
Mi legyen az oldal háttere?

STI logó
Subaru logó
03-as Impreza
93-as Impreza
02-es Impreza
06-os Impreza
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak