//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:


Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16


 

 

Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik
szívem. Zsoltár 28,7

… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti."  Karl Barth

.


Theológia, Történelem, Graduál, Zsoltár


Heidfogel Pál

lelkészi önéletrajz - 2015


Családi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Káté 1563

 

II. HELVÉT HITVALLÁS

 

A GENFI EGYHÁZ KÁTÉJA

A GENEVAI Szent Gyülekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudományában gyermekeket tanító  FORMATSKÁJA 

M.Tótfalusi Kis Miklós által 1695 esztend 

A Genfi Egyház Kátéja 1695 Ennek ismertetője.

Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja Pápa 1907.
www.leporollak.hu - Németh Ferenc munkája

Hermán M. János: A Genfi Káté útja Kolozsvárig

- Fekete Csaba Káté, egyház,tanítás 

 

IRTA: Kálvin János

 

KÁLVINRÓL IRTÁK

 

Kálvin évfordulók

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bibó István

 

Biblia - Ó és Újszövetség Próbakiadás -

 

Bibliakiadások, könyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia év, évek után

 

Dr Csehszombathy László
szociológus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyházi Zsinatok és Kánonjai

 

FORRÁSMŰVEK

 

GALSI ÁRPÁD
Jakab, az Úr testvére

 

A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...

Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .

E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben,  a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal


2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó

 

 

Dr GÖRGEY ETELKA lelkipásztor, iró

 

1. Közösség az Ószövetségben

2. Biblia és liturgia

3. Pártusok és médek...

4. Isten bolondsága

5. Éli, éli, lama sabaktani?

6. Minden egész eltört?

7. Siralmak és közösség

 

HARGITA PÁL
református lelkipásztor


Istvándi 1924-1996 Pápa

 

Keresztény filozófia

 

Dr (Kocsi) KISS SÁNDOR

 

Kommentár 1967 és

 

Dr KUSTÁR ZOLTÁN

 

MÉLIUSZ JUHÁSZ PÉTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PÓTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LÁSZLÓ püspök

 

SZEGEDI KIS ISTVÁN


1505 - 1572 REFORMÁTOR

 

SZENCI MOLNÁR ALBERT

1574 - 1633

 

Theológiai irodalom

 

Temetési beszédek

 

DR TÓTH KÁLMÁN
theológiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TÖRÖK ISTVÁN

 

Dr. VICTOR JÁNOS (1888-1954)

 

Régi magyar Irodalom

 

Régi könyvek és kéziratok

 

XX. század Történelméhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formátum

 

Teremtésről

„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
 
 
- Dr. KARASSZON ISTVÁN Az Óizraeli vallás. Bp
1994.
- Dr. KARASSZON ISTVÁN Az Óizraeli vallás. Bp
1994.
: 11. BIBLIOGRÁFIA

11. BIBLIOGRÁFIA


BIBLIOGRÁFIA

A figyelmes olvasó azt érzékelheti, hogy e munkából viszonylag kevés adatot vettem át. Valóban, Kaufmann árnyék-boxolása J. Wellhausennel (J.D. Levenson kifejezése) nehézzé teszi e munka fölhasználását. Különbségtétele: 'elóhí (transzcendens), ill. cal-'elóhí (meta-transzcendens/?/), melynek nyilvánvaló célja, hogy az elõzõbe utalja az izraeli vallást, az utóbbiba pedig a pogány (sic!) vallásokat, kissé ideológiai színezetû; egyébként is igen nehéz meghatározni, mi tartozhat a transzcendens, õsi világba (hawájá qadmóná), és mi a meta-transz­cendensbe (hawájá cal 'elóhít). Ha pedig az elõbbit költészeti-elméleti és gyakorlati részre osztja, s a mítosz, ill. mágia fenomenológiai egységeit utalja mellé, úgy válaszom egyszerûen: nem. — Mindezek a tények kissé nehézzé teszik számunkra, hogy Kaufmann mûve esetén észrevegyük: a XX. század egyik legnagyobb bibliatudósát tisztelhetjük Kaufmannban.
ÓIZRAELI VALLÁSTÖRTÉNETEK

R. Albertz, Religionsgeschichte Israels in alttestamentlicher Zeit, I-II, Göttingen 1992
W. Baumgartner, Geschichte der israelitischen Religion (egyetemi elôadások 1950-bôl; kézirat)
F.M. Cross, Canaanite Myth and Hebrew Epic, Cambridge (Mass.) 1973
G. Fohrer, Geschichte der israelitischen Religion, Berlin/New York 1969
G. Hölscher, Geschichte der israelitischen und jüdischen Religion, Gießen 1922
Y. Kaufmann, The Religion of Israel. From the Beginnings to the Babylonian Exile, London 1961*
S.T. Kimbrough, Israelite Religion in Sociological Perspective. The Work of Antonin Causse, Wiesbaden 1978
E. König, Geschichte der alttestamentlichen Religion, Gütersloh 1915
W.O.E. Oesterley/T.H. Robinson, Hebrew Religion, its Origin and Development, London 1930
H. Ringgren, Israelite Religion, Philadelphia 1966
W.R. Smith, Die Religion der Semiten, Freiburg i.B. 1899

EGYÉB VALLÁSTÖRTÉNETI KÖNYVEK

P.R. Ackroyd, Exile and Restoration, London 1968
P.R. Ackroyd, Israel under Babylon and Persia, Oxford 1970
Y. Aharoni, Das Land der Bibel. Eine historische Geographie, Neukirchen-Vluyn 1984
W.F. Albright, The Archaeology of Palestine, Harmondsworth 1949
W.F. Albright, From the Stone Age to Christianity, Baltimore 1957 (3rd edition) A. Alt, Kleine Schriften zur Geschichte des Volkes Israel, I-III, München 1953-59
G.W. Andersen (ed.), Tradition and Interpretation, Oxford 1979
M. Avi-Yonah/E. Stern (eds.), Encyclopedia of Archaeological Excavations in the Holy Land (4 kötet), London/Jerusalem 1975-78.
E. Blum, Die Komposition der Vätergeschichte (WMANT 57), Neukirchen-Vluyn 1984
H.J. Boecker, Recht und Gesetz im Alten Testament und im Alten Orient, Neukirchen-Vluyn 1984 (2. Aufl.)
R.E. Clements, Prophecy and Tradition, Atlanta 1975
J. Coppens, Le messianisme royal, Paris 1968
F. Crüsemann, Der Widerstand gegen das Königtum (WMANT 49), Neukirchen-Vluyn 1978
F. Crüsemann, Die Tora. Theologie und Sozialgeschichte des alttestamentlichen Gesetzes, München 1992
J.A. Dearman (ed.), Studies in the Mesha Inscription and Moab, Atlanta 1989
W. Dietrich, Israel und Kanaan (SBS 94), Stuttgart 1979
H. Donner/W. Röllig, Kanaanäische und aramäische Inschriften, I-III, Wiesbaden 1971-73 (3. Aufl.)
O. Eißfeldt, Kleine Schriften, I-VI., Tübingen 1962-79
I. Engnell, Studies in Divine Kingship in the Ancient Near East, Oxford 1967 (2nd edition)
L. Epsztein, La justice sociale dans le proche-orient ancien et le peuple de la Bible, Paris 1983
G. Fohrer, Überlieferung und Geschichte des Exodus (BZAW 91), Berlin-New York 1964
G. Fohrer, Studien zur alttestamentlichen Theologie und Geschichte (BZAW 115) Berlin-New York 1969
K. Galling, Studien zur Geschichte Israels im persischen Zeitalter, Tübingen 1964
F. Gabrieli (ed.), L'antica societŕ beduina, Roma 1959
G. Garbini, History and Ideology in Ancient Israel, New York 1988
J.G. Gammie, Holiness in Israel, Minneapolis 1988
E.S. Gerstenberger, Wesen und Herkunft des „Apodiktischen Rechts” (WMANT 20), Neukirchen-Vluyn 1965
E.S. Gerstenberger, Jahwe — ein patriarchaler Gott? Stuttgart 1988
H. Gese/H.P. Rüger, Wort und Geschichte. FS K. Elliger (AOAT 18), Neukirchen-Vluyn 1973
C.H.J. de Geus, The Tribes of Israel (SSN 18), Assen/Amsterdam 1976
J.C.L. Gibson, Textbook of Syrian Semitic Inscriptions, I-III, Oxford 1971-1982
C.H. Gordon, Ugaritic Textbook (AnOr 38), Roma 1965
N.K. Gottwald, The Tribes of Yahweh. A Sociology of the Religion of Liberated Israel, Maryknoll 1979
N.K. Gottwald, The Hebrew Bible. A Socio-Literary Introduction, Philadelphia 1985
H. Gunkel/J. Begrich, Einleitung in die Psalmen, Göttingen 1933
A.H.J. Gunneweg, Leviten und Priester (FRLANT 89), Göttingen 1965
J. Gray, The Legacy of Canaan (VTS 5), Leiden 1965 (2nd edition) P.D. Hanson, The Dawn of Apocalyptic, Philadelphia 1975
M. Haran, Temples and Temple-Service in Ancient Israel, Oxford 1978 S. Herrmann, Gesammelte Studien zur Geschichte und Theologie des Alten Testaments, München 1986
F.L. Hoßfeld, Der Dekalog (OBO 45), Fribourg/Göttingen 1982
B. Janowski, Rettungsgewißheit und Epiphanie des Heils. Das Motiv der Hilfe Gottes „am Morgen” im Alten Orient und im Alten Testament, Bd. I: Alter Orient (WMANT 59), Neukirchen-Vluyn 1989
E. Janssen, Juda in der Exilszeit (FRLANT 69), Göttingen 1956
Jörg Jeremias, Das Königtum Gottes in den Psalmen (FRLANT 141), Göttingen 1987 A.R. Johnson, The Cultic Prophet in in Ancient Israel, Cardiff 1944
O. Keel (ed.), Monotheismus im Alten Testament und in seiner Umwelt (BiBe 14), Fribourg 1980
O. Keel, Das Böcklein in der Milch s
einer Mutter und Verwandtes (OBO 33) Fribourg/Göttingen 1980
O. Keel/M. Küchler, Orte und Landschaften der Bibel, I-II, Einsiedeln/Zürich/Köln 1982-84
O. Keel/C. Uehlinger, Göttinnen, Götter und Gottessymbole. Neue Erkenntnisse zur Religionsgeschichte Kanaans und Israels aufgrund bislang unerschlossener ikonographischer Quellen, Freiburg/Basel/Wien 1993 (2. Aufl.)
P.G. Kirkpatrick, The Old Testament and Folklore Study (JSOTSS 62), Sheffield 1988
E. Knudtzon, Die El-Amarna-Tafeln, I-II, Leipzig 1915
K. Koch (ed.), Um das Prinzip der Vergeltung in Religion und Recht des Alten Testaments, Darmstadt 1973
K. Koch, Die Profeten, I-II, Stuttgart 1988 (2. Aufl.)
K. Koch, Studien zur alttestamentlichen und altorientalischen Religionsgeschichte, Göttingen 1988
K. Koch, Spuren hebräischen Denkens (Ges.Aufs. 1), Neukirchen-Vluyn 1991
M. Köckert, Vätergott und Väterverheißungen (FRLANT 142) Göttin­gen 1988
L. Köhler, Der hebräische Mensch, Tübingen 1953
M.C.A. Korpel, A Rift in the Clouds, Ugaritic and Hebrew Descriptions of the Divine, Münster 1990
C.J. Labuschagne, The Incomparability of Yahweh in the Old Testament, Leiden 1966
W. Leineweber, Die Patriarchen im Licht der archäologischen Entdeckungen (EHST 127), Frankfurt a.M./Bern 1980
A. Lemaire, Les écoles et la formation de la Bible dans l'ancien Israël (OBO 39), Fribourg/Göttingen 1981
N.P. Lemche, The Canaanites and Their Land (JSOTSS 110), Sheffield 1992
J.D. Levenson, The Hebrew Bible, the Old Testament, and Historical Criticism. Jews and Christians in Biblical Studies, Louisville 1993
J. Lindblom, Prophecy in Ancient Israel, Oxford 1962
V. Maag, Kultur, Kulturkontakt und Religion, Göttingen 1980
R. Martin-Achard, Essai biblique sur les fętes d'Israël, Genf 1974
A. Mazar, Archaeology of the Land of the Bible, New York 1990
H.-P. Mathys, Liebe deinen Nächsten wie dich selbst (OBO 71), Fribourg/Göttingen 1990 (2. Aufl.)
D.J. McCarthy, Treaty and Covenant, Roma 1978 (2nd edition)
G.E. Mendenhall, The Tenth Generation, Baltimore 1973
T.N.D. Mettinger, King and Messiah (CBOT 8), Lund 1976
J.C. de Moor, The Seasonal Pattern in the Ugaritic Myth of Baclu (AOAT 16)
J.C. de Moor, The Rise of Yahwism. The Roots of Israelite Monothe­ism (BETL 91), Leuven 1990
S. Mowinckel, Psalmenstudien, I-IV., Kristiania 1921 - 24
E. Noort, Untersuchungen zum Gottesbescheid in Mari, Kevelaer 1977
M. Noth, Aufsätze zur biblischen Landes- und Altertumskunde, I-II, Neukirchen 1971
M. Noth, Überlieferungsgeschichtliche Studien, Tübingen 19673 (eredetileg: 1943)
E. Otto, Jerusalem — Die Geschichte der Heiligen Stadt, Stuttgart 1980
D. Pardee, Handbook of Ancient Hebrew Letters, Chico 1982
D. Patrick, Old Testament Law, Atlanta 1985
M.H. Pope, El in the Ugaritic Texts (VTS 2), Leiden 1955
D. Porten, Archives from Elephantine. The Life of an Ancient Jewish Military Colony, Berkeley/Los Angeles 1968
A. de Pury, Promesse divine et légende cultuelle dans le cycle de Jacob, I-II, Paris 1975
G. von Rad, Gesammelte Studien zum Alten Testament, I-II, (ThB 8, 48), München 1958 és 1973
T.M. Raitt, A Theology of Exile, Philadelphia 1977
D.B. Redford, A Study of the Biblical Story of Joseph (VTS 20), Leiden 1970
R. Rendtorff, Studien zur Geschichte des Opfers im Alten Israel (WMANT 24), Neukirchen-Vluyn 1967
H.G. Reventlow, Das Heiligkeitsgesetz formgeschichtlich untersucht (WMANT 6), Neukirchen-Vluyn 1961
H. Ringgren, Religions of the Ancient Near East, Philadelphia 1973
F. Rosenthal, Die aramaistische Forschung seit Theodor Nöldekes Veröffentlichungen, Leiden 1964 (eredetileg: 1939)
K. Rupprecht, Der Tempel von Jerusalem. Gründung Salomos oder jebusitisches Erbe? (BZAW 144), Berlin/New York 1977
J. Van Seters, In Search of History. Historiography in the Ancient World and the Origins of Biblical History, New Haven/ London 1983
R. Smend, Jahwekrieg und Stämmebund (FRLANT 84), Göttingen 1966 (2. Aufl.)
J.A. Soggin, Old Testament and Oriental Studies, Roma 1975
F. Stolz, Strukturen und Figuren im Kult von Jerusalem. Studien zur altorientalischen, vor- und frühisraelitischen Religion (BZAW 118), Berlin 1970
H. Schmid, Mose. Überlieferung und Geschichte (BZAW 110), Berlin 1968
K. Seybold, Das davidische Königtum im Zeugnis der Propheten (FRLANT 107), Göttingen 1972
W. Thiel, Die soziale Entwicklung Israels in vorstaatlicher Zeit, Neukirchen-Vluyn 1980
J.H. Tigay, You Shall Have No Other Gods. Israelite Religion in the Light of Hebrew Inscriptions, Atlanta 1986
R. de Vaux, Bible et Orient, Paris 1967
R. de Vaux, Histoire ancienne d'Israël, Paris 1971 (II: Paris 1973)
V. Wagner, Rechtssätze in gebundener Sprache und Rechtssatzreihen im israelitischen Recht (BZAW 127), Berlin/New York 1972
H. Weidmann, Die Patriarchen und ihre Religion im Licht der Forschung seit Julius Wellhausen (FRLANT 94), Göttingen 1968
M. Weinfeld, Deuteronomy and the Deuteronomic School, Oxford 1972
J. Wellhausen, Israelitische und jüdische Geschichte, Berlin 1894
G. Widengren, Sakrales Königtum im Alten Testament und im Judentum, Stuttgart 1955
R.R. Wilson, Genealogy and History in the Biblical World, New Haven 1977
R.R. Wilson, Prophecy and Society in Ancient Israel, Philadelphia 1980
D.J. Wiseman (ed.), Peoples of Old Testament Times, Oxford 1973

CIKKEK

H.C. Brichto, On Sloughter and Sacrifice, Blood and Atonement, HUCA XLVII (1976), 19-55.
H.C. Brichto, The Worship of the Golden Calf: A Literary Analysis of a Fable on Idolatry, HUCA LIV (1983), 1-44.
J.P. Brown, The Templum and the Saeculum: Sacred Space and Time in Israel and Etruria, ZAW 98 (1986), 415-433.
J.P. Brown, Yahweh, Zeus, Jupiter: The High Gods and the Elements, ZAW 106 (1994), 175-197.
F.M. Cross, Reuben, First-Born of Jacob, ZAW Supplementum 100 (1988), 46-65.
F. Crüsemann, Das Bundesbuch — historischer Ort und institutioneller Hintergrund, VTS 40 (1988), 27-41.
S. Dalley, Yahwe in Hamath in the 8th Century BC: Cuneiform Mate­rial and Historical Deductions, VT xl (1990), 2132.
J. Day, Asherah in the Hebrew Bible and Northwest Semitic Literature, JBL 105 (1986), 385-408.
M. Delcor, Astarté et la fécondité des troupeaux en Deut 7,13 et parallčles, UF 6 (1974), 7-14.
B.J. Diebner, Die Götter des Vaters — eine Kritik der „Vätergott”-Hypothese Albrecht Alts, DBAT 9 (1975), 21-51.
P.E. Dion, YHWH as Storm-God and Sun-God, ZAW 103 (1991), 43-71. M. Dietrich/O. Loretz, Baal vernichtet Jammu (KTU 1.2 IV 23-30), UF 17 (1986), 117-121.
M. Dietrich/O. Loretz, Sieges- und Thronbesteigungslied Baals (KTU 1.101), UF 17 (1986), 129-146.
H. Donner, „Forscht in der Schrift Jahwes und lest!” Ein Beitrag zum Verständnis der israelitischen Prophetie, ZThK 87 (1990), 285-298.
H. Donner, Balaam pseudopropheta, in: H. Donner/R. Hanhart/R. Smend (eds.), Beiträge zur Alttestamentlichen Theologie, FS. W. Zimmerli, Göttingen 1977, 112-123.
J. Ebach/U. Rüterswörden, ADRMLK, “Moloch” und BAcAL ADR. Eine Notiz zum Problem der Moloch-Verehrung im alten Israel, UF 11 (1979), 219-226,
J. Ebach/U. Rüterswörden, Unterweltsbeschwörung im Alten Testament, I: UF 9 (1977), 57-70; II: UF 12 (1980), 205-220.
J.A. Emerton, New Light on Israelite Religion: The Implications of the Inscriptions from Kuntillet cAjrud, ZAW 94 (1982), 2-20.
J.G. Gammie, The Angelology and Demonology in the Septuagint of the Book of Job, HUCA LVI (1985), 1-19.
G.H.J. de Geus, The Amorites in the Archaeology of Palestine, UF 3 (1971), 41-60.
C.H. Gordon, The Seventh Day, UF 11 (1979), 299-301.
L.L. Grabbe, The Seasonal Pattern and the “Baal Cycle”, UF 8 (1976), 57-63.
J. Gray, Bacal's Atonement, UF 3 (1971), 61-70.
J. Gray, The Blood Bath of the Goddess Anat in the Ras Shamra Texts, UF 11 (1979), 315-324.
H. Haag, Gad und Nathan, in: A. Kuschke/E. Kutsch, Archäologie und Altes Testament. FS. K. Galling, Tübingen 1970, 135-143.
J.M. Hadley, The Khirbet el-Qom Inscription, VT xxxvii (1987), 50-62.
W.W. Hallo, New Moons and Sabbaths: A Case-study in the Contrastive Approach, HUCA XLVIII (1977), 1-18.
W. Herrmann, Jahwes Triumph über Mot, UF 11 (1979), 371-377.
W. Herrmann, Die Frage nach Göttergruppen in der religiösen Vorstellungswelt der Kanaanäer, UF 14 (1982), 93-104.
J.A. Holstein, The Case of “'ią ha'elohim” Reconsidered: Philological Analysis versus Historical Reconstruction, HUCA XLVIII (1977), 69-82.
C. Houtman, On the Function of th Holy Incense (Exodus xxx 34-8) and the Sacred Anointing Oil (Exodus xxx 22-33), VT xlii (1992), 458-465.
U. Hübner, Schweine, Schweineknochen und ein Speiseverbot im alten Israel, VT 39 (1989), 225-236.
E. Jacob, Ugarit dans les études vétérotestamentaires, UF 11 (1979), 395-406.
B. Janowski, Das Königtum Gottes in den Psalmen, ZThK 86 (1989), 389-454.
B. Janowski, Erwägungen zur Vorgeschichte des israelitischen ąelamîm-Opfers, UF 12 (1980), 231-259.
K. Jaroą, Die Motive der Heiligen Bäume und der Schlange in Gen 2-3, ZAW 92 (1980), 204-215.
A.S. Kapelrud, Bacal, Schöpfung und Chaos, UF 11 (1979), 407-412. E.A. Knauf, Dushara and Shai' Al Qaum. Jahwe und Baal. Dieu, in: T. Römer (ed.), Lectio Difficilior Probabilior? FS F. Smyth-Florentin, Heidelberg 1991, 19-29.* Nincs félreértés: Knauf e cikkét három nyelven írta (bár a francia rész csupán két mondatra szorítkozik). Az eljárás kérdéses voltához nem fûzõdik kétség.
E.A. Knauf, Yahwe, VT xxxiv (1984), 467-472.
I. Knohl, The Priestly Torah Versus the Holiness School: Sabbath and the Festivals, HUCA LVIII (1987), 65-117.
A. Lemaire, Les inscriptions de Khirbet el-Qôm et l'Ashérah de Yhwh, RB 84 (1977), 595-608.
A. Lemaire, Balacam/Belac fils de Becôr, ZAW 102 (1990), 180-187.
E. Lipinski, Banquet en l'honneur de Baal, UF 2 (1970), 75-88.
S.E. Loewenstamm, Zur Götterlehre des Epos von Keret, UF 11 (1979), 505-514.
C. Macholz, Die Stellung des Königs in der israelitischen Gerichts­verfassung, ZAW (1972), 157-172.
B. Margalit, The Meaning and Significance of Asherah, VT 40 (1990), 264-297.
O. Margalith, The Hivites, ZAW 100 (1988), 60-70.
A. Marx, Sacrifice pour le péchés ou rite de passage?, RB 96 (1989), 27-48.
D.A. McKenzie, Juridical Procedure at the Town Gate, VT 14 (1964), 100-104.
G.E. Mendenhall, The Hebrew Conquest of Palestine, BA 25/3 (1962), 66-87.
J. Milgrom, Sacrifices and Offerings, OT, IDBSuppl (1976), 763-77l.
J. Milgrom, Hatta't: A Rite of Passage?, RB 98 (1991), 120-124.
H.P. Müller, Die aramäische Inschrift von Deir cAlla und die älteren Bileamsprüche, ZAW 94 (1982), 214-244.
J.C. de Moor, The Semitic Pantheon of Ugarit, UF 2 (1970), 185-228.
M.S. Moore, Another Look at Balaam, RB 97 (1990), 359-378.
J.M. Mulder, Von Selden bis Schaeffer: Die Erforschung der kanaanäischen Götterwelt, UF 11 (1979), 655-671.
H.T. Obbink, The Forms of Prophetism, HUCA XIV (1939), 23-28.
E. Otto, Körperverletzung oder Verletzung von Besitzrechten? Zur Redaktion von Ex 22,15f im Bundesbuch und §§ 55; 56 im Mittelassyrischen Kodex der Tafel A, ZAW 105 (1993), 153-165.
E. Otto, Die Bedeutung der altorientalischen Rechtsgeschichte für das Verständnis des Alten Testaments, ZThK 88 (1991), 139-168.
S.B. Parker, The Feast of RAPI'U, UF 2 (1970), 243-249.
S.B. Parker, The Ugaritic Deity Rapi'u, UF 4 (1972), 97-104.
M.H. Pope, Ups and Downs in El's Amours, UF 11 (1979), 701-708.
M.H. Pope/J.H. Tigay, A Description of Baal, UF 3 (1971), 117-130.
A. de Pury, Le cycle de Jacob comme légende autonome des origines d'Israël, VTS 43 (1989), 78-96.
R. Ratner/B. Zuckerman, “A Kid in Milk”?: New Photographs of KTU 1.23, Line 14, HUCA LVII (1986), 15-60.
R. Rendtorff, 'El als israelitische Gottesbezeichnung, ZAW 106 (1994), 4-21.
H. Ringgren, Ugarit und das Alte Testament: Einige methodologische Erwägungen, UF 11 (1979), 719-721.
V. Sasson, The Book of Oracular Visions of Balaam from Deir cAlla, UF 17 (1986), 283-309.
W.H. Schmidt, Gott und Böses. Hinweise auf das Alte Testament, EvTh 52 (1992), 7-22.
J.J. Schmitt, The Motherhood of God and Zion as Mother, RB 92 (1985), 557-569.
A. van Selms, Yammu's Dethronement by Baal. An Attempt to Reconstruct UT 129, 137 and 68, UF 2 (1970), 251-268.
M.S. Smith, Baal in the Land of Death, UF 17 (1986), 311-318.
D.S. Sperling, An Arslan Tash Incantation: Interpretations and Implications, HUCA LIII (1982), 1-10.
H. Spieckermann, „Die ganze Erde ist seiner Herrlichkeit voll”. Pantheismus im Alten Testament?, ZThK 87 (1990), 413-437.
O.H. Steck, Zion als Gelände und Gestalt. Überlegungen zur Wahrnehmung Jerusalems als Stadt und Frau im Alten Testament, ZThK 86 (1989), 261-182.
M. Weinfeld, The Worship of Molech and of the Queen of Heaven and its Background, UF 4 (1972), 133-154.
N. Wyatt, Atonement Theology in Ugarit and Israel, UF 8 (1976), 415-430.
M. Yitzhaki, The Relationship between Biblical Studies and Ancient Near East Studies: A Bibliometric Approach, ZAW 99 (1987), 232-248.
A BIBLIAI TEOLÓGIA ÚJABB FEJLÔDÉSÉHEZ

J. Barr, Old and New in Interpretation, London 1966
J. Barr, Fundamentalism, London 1977 (németül: München 1981)
J. Barr, Holy Scripture: Canon, Authority, Criticism, London/Phil­adelphia 1983
J. Barr, Biblical Theology, IDB Suppl. (1976), 104-111.
W. Brueggemann, Interpretation and Obedience, Philadelphia 1991
B.S. Childs, Introduction to the Old Testament as Scripture, London/ Philadelphia 1984
B.S. Childs, Biblical Theology of the Old and New Testament. Theological Reflection on the Christian Bible, Minneapolis 1992
B.S. Childs, The Sensus Literalis of Scripture: An Ancient and Modern Problem, in: H Donner/R. Hanhart/R. Smend, Beiträge zur Alttestamentlichen Theologie, FS W. Zimmerli, Göttingen 1977, 80-93.
G.W. Coats/B.O. Long (eds.), Canon and Authority. Essays in Old Testament Religion and Theology, Philadelphia 1977
G. Fohrer, Theologische Grundstrukturen des Alten Testaments, Berlin-New York 1972
G. Hasel, Old Testament Theology: Basic Issues in the Current Debate, Grand Rapids 1982 (3rd edition)
G. Hasel, The Problem of the Center in the OT Theology Debate, ZAW 86 (1974), 65-82.
G. Hasel, A Decade of Old Testament Theology: Retrospect and Prospect, ZAW 93 (1981), 165-183.
H. Hübner, Biblische Theologie des Neuen Testaments, Bd. I.: Prolegomena, Göttingen 1990
A.D. Knight (ed.), Tradition and Theology in the Old Testament, Philadelphia 1977
M. Oeming, Gesamtbiblische Theologien der Gegenwart, Stuttgart 1987 (2. Aufl.)
H.D. Preuß, Das Alte Testament in christlicher Predigt, Stuttgart 1984
H.G. Reventlow, Hauptprobleme der Biblischen Theologie im 20. Jahrhundert (EdF 203), Darmstadt 1983
R. Smend, Die Mitte des Alten Testaments, Zürich 1970
J.M. Smart, The Past, Present, and Future of Biblical Theology, Philadelphia 1979

 

Szabolcska Mihály
Uram, maradj velünk!

          

Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?

tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!

 

 

 

Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!

 

Istvándi történetéhez

 

ÁROKHÁTY BÉLA
1890-1942
zeneszerző, orgonaművész, orgonatervező, karnagy
79 éve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHÁLY
1912 - 1988 - 2021
33 éve halt meg

 
Garai Gábor Jókedvet adj

Garai Gábor: Jókedvet adj

                  ennyi kell, semmi más

   Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
   A többivel megbirkózom magam.
   Akkor a többi nem is érdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
   nem kell más, csak ez az egy oltalom,
   még magányom kiváltsága se kell,
   sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
   ha jókedvemből, önként tehetem;
   s fölszabadít újra a fegyelem,
   ha értelmét tudom és vállalom,
   s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdődő és folytatódó bolond
   kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
   ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LÁSZLÓ
1892-1963-2021
58 éve halt meg

 

Protestáns Graduál

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok egy zsoltárpárjának tanulságai
 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok és a viszonyítás megoldatlanságai (délvidéki graduálok: bélyei, kálmáncsai, nagydobszai)


látogató számláló

 

Zsoltár és Dicséret

 

Egyháztörténet

 

Tóth Ferentz

 

Történelem

 

Történelem. Török hódoltság kora

 

Dr SZAKÁLY FERENC


történész 1942-1999 - 22 éve halt meg

 

Világháborúk - Hadifogság
Málenkij robot - Recsk

 

Keresztyén Egyházüldözés
Egyház-politika XX.század

 

Roma múlt, jövő, jelen

 

PUSZTULÓ MAGYARSÁG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta nekünk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segítsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkán szerettük,

   Kikért szálltunk hősen, együtt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelkünknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformán raktuk a szépet

   Barátnak és ellenségnek,

   Mert muszáj.

 

   Egyformán s mindig csalódtunk,

   De hát ez már a mi dolgunk

   S jól van ez.

 

   S szebb dolog így meg nem halni

   S kínoztatván is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARÁCSONY ÜNNEPÉRE

 

HÚSVÉT ÜNNEPÉRE

 

PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Történetek
másolható, nyomtatható

 

WEÖRES SÁNDOR

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát. 

 

 

A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal                      Oldal tetejére          látogató számláló

 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!