//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:


Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16


 

 

Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik
szívem. Zsoltár 28,7

… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti."  Karl Barth

.


Theológia, Történelem, Graduál, Zsoltár


Heidfogel Pál

lelkészi önéletrajz - 2015


Családi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Káté 1563

 

II. HELVÉT HITVALLÁS

 

A GENFI EGYHÁZ KÁTÉJA

A GENEVAI Szent Gyülekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudományában gyermekeket tanító  FORMATSKÁJA 

M.Tótfalusi Kis Miklós által 1695 esztend 

A Genfi Egyház Kátéja 1695 Ennek ismertetője.

Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja Pápa 1907.
www.leporollak.hu - Németh Ferenc munkája

Hermán M. János: A Genfi Káté útja Kolozsvárig

- Fekete Csaba Káté, egyház,tanítás 

 

IRTA: Kálvin János

 

KÁLVINRÓL IRTÁK

 

Kálvin évfordulók

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bibó István

 

Biblia - Ó és Újszövetség Próbakiadás -

 

Bibliakiadások, könyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia év, évek után

 

Dr Csehszombathy László
szociológus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyházi Zsinatok és Kánonjai

 

FORRÁSMŰVEK

 

GALSI ÁRPÁD
Jakab, az Úr testvére

 

A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...

Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .

E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben,  a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal


2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó

 

 

Dr GÖRGEY ETELKA lelkipásztor, iró

 

1. Közösség az Ószövetségben

2. Biblia és liturgia

3. Pártusok és médek...

4. Isten bolondsága

5. Éli, éli, lama sabaktani?

6. Minden egész eltört?

7. Siralmak és közösség

 

HARGITA PÁL
református lelkipásztor


Istvándi 1924-1996 Pápa

 

Keresztény filozófia

 

Dr (Kocsi) KISS SÁNDOR

 

Kommentár 1967 és

 

Dr KUSTÁR ZOLTÁN

 

MÉLIUSZ JUHÁSZ PÉTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PÓTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LÁSZLÓ püspök

 

SZEGEDI KIS ISTVÁN


1505 - 1572 REFORMÁTOR

 

SZENCI MOLNÁR ALBERT

1574 - 1633

 

Theológiai irodalom

 

Temetési beszédek

 

DR TÓTH KÁLMÁN
theológiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TÖRÖK ISTVÁN

 

Dr. VICTOR JÁNOS (1888-1954)

 

Régi magyar Irodalom

 

Régi könyvek és kéziratok

 

XX. század Történelméhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formátum

 

Teremtésről

„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
 
 
- Cikkek, írások, tanulmányok
- Cikkek, írások, tanulmányok :

9. Isten kegyelmi ajándékai

9. Isten kegyelmi ajándékai


TÖRÖK ISTVÁN

Isten kegyelmi ajándékai

Confessio 1995/4

A teremtés hajnalán Isten az embert testi-lelki ajándékokkal elhalmozva bocsátotta útra. Kapta útjára a nappalt és éjszakát, az évszakok változását, a termõföldet, a sós és édesvizeket, a föld és vizek növény- és állatvilágát, a csillagos eget, a föld mélyének kincseit. Mindehhez ellátta az embert a szükséges képességekkel. A teremtett világnak, akárcsak magának az embernek, megvoltak a korlátai. E határokon belül uralmat kapott a világon, azzal a megbízatással, hogy mûvelje és õrizze azt.

Ámde az ember ezzel a hatalmas megbízatással sem volt megelégedve. Olyan akart lenni, mint Ura, maga az Isten. Engedetlen túlkapásával eredeti ártatlanságát elvesztette, a korlátlan hatalomvágy állandó kísértését azonban utódaira átörökítette. Ott lappang az az emberi természetben és ki-kitör belõle, az elsõ testvérgyilkosságtól kezdve napjaink kegyetlen vérontásáig.

Az isteni kegyelem a történet tévútjára került embert felkarolja: megindítja javára az üdvtörténet folyamatát. Ószövetségi atyákat, prófétákat támaszt, hogy Szent Fiának jövetelét készítsék elõ. Õ a legnagyobb ajándék, akit valaha kaptunk. Az idõk teljességében meg is születik Jézus, de Izráel vezetõi, a fõpapok és írástudók nem ismerik fel a názáreti ácsmester családjában felnõtt tanítóban a megígért Messiást. Tanítványokat gyûjt, tanításainak, csodatételeinek híre jár. De a jeruzsálemi vezetõk királyi pompában érkezõ vezetõt várnak, aki a megszálló római hatalomtól megszabadítja õket, Jézus pedig nem politikai vezetõnek, hanem Megváltónak jött, ezért keresztfára juttatják…

Isten azonban nem a büntetés eszközéhez nyúl, hanem kegyelmet gyakorol: feltámasztja Fiát és kínszenvedését értünk vállalt bûntörlõ áldozatnak tekinti, amelynek javaiból a mindenkori megtérõket részesíti. – Mi ez a fordulat? Fordulat következett be Istennél? Balga emberi találgatás. Mi csak annyit mondhatunk: Isten a felséges hatalmát szabadon gyakorolja: Krisztust halottaiból feltámasztja, áldozatos munkája javaiból kegyelmesen részesít minket, benne kapunk új életet. A csodák sora következik.

Az Atya és Fia Szentlelke által felbátorított tanítványok hirdetni kezdik az Úr Krisztus hatalmát és a Krisztus-hívõk egyre gyarapodnak, pedig a római hatalom ismételten irtja õket, vagy a föld alá, a kazamatákba szorítja. Háromszáz esztendõ telik el, amikor a kereszthordozásban megedzett, megbízható keresztyéneknek Nagy Konstantin császár pártjára áll. A keresztyénség hamarosan államvallássá lesz. Ezt a hívek úgy fogadják, mint isteni ajándékot, helytállásukért. Az államvallási rang nagy lehetõséget ád a római katolikus Európa kialakításához. Honfoglaló õseink ezer táján ehhez az Európához csatlakoznak, a római katolikus hit felvételével. Késõbb kitûnt, az egyházi hatalommal is vissza lehet élni. Erre emlékeztet az inkvizíció Rómában kialakult vakbuzgó intézménye, Európa-szerte fellobbanó máglyáival.

A reformáció a kinövésektõl igyekezett megtisztogatni az egyházat. Õseink ekkor már félezer éve keresztyén hitben éltek. Hitüket és hazájukat az Európára törõ mohamedán törököktõl kellett védeniök. Mohácsnál végzetesen csatát vesztünk. Az ország három részre szakadt, a török hatalom elfoglalja a negyedik részként az Alföldet, és pusztítja népét másfél évszázadig.

A politikai zûrzavarban, a nyugati tanulmányaikból hazatérõ protestáns prédikátorok gyûjtik össze a szétszórt, elhanyagolt maradék magyarságot, iskoláztatják, Bibliára tanítják s a reformáció századának végére protestánssá lett az ország. A következõ században meg kell vívnia élethalálharcát a magára talált római katolikus felekezettel, amelyet a megerõsödött Habsburg hatalom minden eszközzel támogat. Aztán kezd kibontakozni nálunk is egyházkritikájával a felvilágosodás, majd jön a világháború, nagy vérveszteségével, aztán a békediktátum, amely egyharmadnyi területre csökkenteti az országot. Próbáljunk kegyelembõl élni. Az újabb világháború után a szovjet megszállás elõsegítette nálunk is az elegyháziatlanodást. Tévednénk azonban, ha az új helyzetben csupa rendkívüliséget látnánk. A vallási kétely szinte kezdettõl fogva velejárója az emberi természetnek. Csak az egyházi és állami rendszer összefonódása fékezte másfél évezreden át a kételyt. A világi hatalom támogatta az egyházat, egyebek közt a kötelezõ egyházi adó beszedésével, az egyház pedig támogatta az államot, fõként az iskolarendszer kiépítésével, a népneveléssel.

Az egyháztagság nem egyéni döntésen alapult, az ember beleszületett valamelyik felekezetbe. Az egyházhoz tartozás társadalmi szokássá vált. Ezzel a névleges egyháztagságok száma nagyon megszaporodott. A szovjet megszállás vallásellenes intézkedései a látszatokat leleplezte és elénk tárult a valóság. A teljes valóság azonban csak a felszabadulás után mutatkozott meg, leplezetlen õszinteségében. A megszállás azonban csak felgyorsított egy olyan folyamatot, amely világszerte megindult az állam és egyház elválásával. Hallgatólagosan vagy nyíltan elkezdõdött a névleges egyháztagok kiválása. A gyülekezeti élet sok helyt megcsappant, ugyanakkor a különféle valláspótlékok, ajzószerek, szekták elszaporodtak.

Szokták mostani helyzetünket pluralizmusnak nevezni, sokrétû, bonyolult világnak. Voltaképpen egyszerûbb, mint amilyennek látszik: a harcos istentagadóktól kezdve különbözõ fokozatokban halad a valláspótlékok felé. Némelyek a szovjet rendszerben is valláspótlékot látnak.

Vannak közöttünk, akik vágyálomként gondolnak vissza az államegyházi rendszerre. Mennyi elõnyt adott az egyháznak: biztonságot, elismerést, tekintélyt, közéleti szerepet és megbecsülést. Akadtak is egyesek, nemcsak nálunk, akik megkísérelték az ateista szovjet rendszerrel az egyházi együttmûködés fenntartását. Csak hát nem lehet a történet kerekét visszafelé forgatni, ami egyszer elmúlt, elmúlt. Más dolog egy ilyen történeti szerepet kapni és elfogadni, valamint más kérni, a visszarendezést igényelni, kivált, ha érdekszülte igényrõl van szó. Az egyház Ura az effélének keményen ellentmond: „Keressétek elõször Isten országát és annak igazságát és ezek (amiért aggódtok) ráadásul mind megadatnak néktek” (Mt 6,33). Tehát elsõnek ne a ti földi vágyaitokkal hozakodjatok elõ, hanem Isten országát keressétek és akkor a többit ráadásul megkapjátok. Semmiképpen sem lehet valami politikai érdeké az elsõség.

Nekünk a jelen társadalmi helyzetben keresztyén kötelességeink vannak. Ne csak a tévelygéseket lássuk meg, amelyek gyakran rendõri és bírói beavatkozásokat váltanak ki. Nekünk a mentõ-segítõkészség a feladatunk. Õk is emberek, minden esendõségük, vétkük ellenére. Ne feledjük, nem lehetnek állatokká, ha állati cselekedetekre vetemednek is, eredeti emberi méltóságuk, ha rejtetten is, megmarad, mert õérettük is meghalt Krisztus. Õk nekünk továbbra is felebarátaink, ha mégoly nehéz is ezt egyes esetekben tudomásul vennünk. Hiszen mi sem vagyunk tökéletes emberpéldányok, mintakeresztyének. Nincs jogunk keresztyén fölénnyel közeledni embertársainkhoz, mégha istenteleneknek mondják is magukat. Ezt a nemzedéket még keresztyén hagyományok érintették és rajtunk is múlt, hogy hitehagyottá lettek. Tudom, társadalmunk nemcsak ilyen elemekbõl áll, de ahol ezek a hangadók, balgaság lenne az államegyházi rendszer visszajövetelét várni. Az új idõknek új feladatai vannak, azok sürgetnek megoldást.

Ilyen eset a gyülekezetek kötelékében megmaradt egyháztagok helyzete. Nem lehet õket eléggé megbecsülni. Õk nem csupán felebarátaink, hanem atyánkfiai, testvéreink, akik arra hivatottak, hogy egy növekvõ, életerõs gyülekezet magvát képezzék. Ehhez az kell, hogy az Igét nekik ne csak távoli, históriai tudományként magyarázzuk, hanem mint személy szerint nekik szóló üzenetet. Ezt pedig csak akkor tehetjük , ha az az Ige elsõsorban minket magunkat szólít meg. Ezért az volna jó, ha már a teológián is minden esetben ez lenne az írásmagyarázat kicsengése, vagyis a tudományos magyarázat sem csak a fejek fölött repülne el, hanem a szívekbe találna. A vallásoktatás – a konfirmációt is beleértve – sok helyt mint tantárgy, eddigi módon kérdésessé válik, de elõ kell készíteni, hogy legalább tervszerû beszélgetések formájában ilyen helyeken is megtörténjék. A beszélgetések rövid lényegét az óra végefelé jegyezzék fel a leendõ egyháztagok. Legalább ennyit meg kell kívánni. Ehhez jó elõkészítõ lenne kicsinyeknél a vasárnapi iskola.

Az imént tárgyalt két embercsoport: a társadalom és az egyház viszonyáról kell még néhány szót ejtenünk. Ma ez a viszony rendezetlen nálunk. Sok helyt nemcsak elkülönültek egymástól, ami rendjén való lenne, hanem elidegenedve, sötét indulatokkal telve, szinte ellenségként tekintenek egymásra. Szó sem lehet már a némelyek által visszavágyott múltbeli összefogás folytatásáról. Teológiailag is, politikailag is tévedés lenne valami rövidlátó, érdekszülte látszategység erõltetése.

Van azonban egy magasabbrendû egymásrautaltság is a két agyarkodó tábor között, csakhogy ez akkor válik láthatóvá, ha elõbb megbékülnek egymással. Vályi Nagy Ervin már 1965-ben rámutatott bázeli doktori disszertációjában: tetszik vagy nem tetszik, az egyház nem élhet a világ nélkül, és ennek a fordítottja is igaz, a világ sem élhet egyház nélkül. Ennek az egymásrautaltságnak felsõbb rendeltetése van. A disszertáció nyugaton feltûnést keltett, a német eredeti után Amerikában angolul is kiadták, nálunk azonban alig talált visszhangra alapgondolata. Talán a magasabb szempont hiányzott.

Eddigi fejtegetéseinkben a testi-lelki ajándékok együtt, szinte elvegyülve jelentek meg. Ezért a lelki ajándékokról, mint a keresztyén élet lényegérõl külön is kell szólanunk. Errõl legrészletesebben Pál apostol tanít, a Római levélben. Voltaképpen az egész levél errõl szól. Mi most csak a 3. rész néhány versét emeljük ki, amelyek a kérdés lényegérõl tájékoztatnak.

Annyit elõrebocsátunk, Pál, hosszú elõkészület után a negyedik, egyben utolsó nagy térítõi útján jutott el oda. Részint gyalogszerrel, részint hosszú tengeri úton, váltott hajókkal, még súlyos hajótörtést is szenvedve érkezett Rómába. A levél ezt az utat készítette elõ. Hazament. Korábbi térítõútjain többször is találkozott a római gyülekezet vezetõivel, többeket meg hírbõl ismert. Név szerint is üdvözli levelében vendégváróit. A Cselekedetek könyvének végsõ sorai szerint bõ két esztendõn át tanítja õket. Onnan még Spanyolországba szeretett volna eljutni, de ez már nem adatott meg neki. A hagyomány szerint mártírhalált szenvedett Rómában.

Reánk maradt utolsó levelében képet ad arról, milyennek ismerte meg a birodalom népét, amelyhez az örömhírt vitte. Keserû hangú a leírás. Istenrõl tudnak ugyan annyit, amennyi a teremtett világból és a megszólaló lelkiismeretbõl kiolvasható, de mint Istent nem tisztelik, az elvett jókért hálát nem adnak Neki, hanem „okoskodásaikkal hiábavalóságra vetemednek” (Rm 1,21). Telve vannak mindenféle hamissággal, irigységgel, kapzsisággal, viszálykodással, besúgók, rágalmazók, dölyfösek, szívtelenek, irgalmatlanok stb. Ilyenfélék a világháborúk századában nálunk is egyre gyakrabban elõfordulnak, a folytatás sem ismeretlen társadalmunkban: szüleiknek engedetlenek, törvényt nem ismernek, vérontásban gyönyörködnek stb. (u.ott). Azok pogányoknak számítanak, de bennünk keresztyénekben is kísértenek hasonló indulatok.

Pál szerint zsidó kortársai sem különbek, bár van nekik törvényük, de annak inkább csak betûjét, mint a lelkét töltik be: milyen távolságra mehet szombaton, milyen étkezési szabályokat kell betölteni stb. Külsõleg alkalmazkodnak a törvényhez. Nem hit által törekednek a megigazulásra, hanem mintha a cselekedetek által volna elnyerhetõ. Meg vannak gyõzõdve, õk a vakok vezetõi, a sötétben járók világossága (Rm 2,19).

Az apostolt a pogányok és a zsidók látása a zsoltáríró keserû szavaira emlékeztette: „Mindnyájan elhajoltak… nincs aki jót cselekedjék, nincsen csak egy is!” (Rm 3,12) – Pál kemény szavait csak akkor érthetjük meg, ha észrevesszük mögötte Krisztus törvénymagyarázatát. Az Isten akaratának való engedelmesség a hamis vágyak és gonosz indulatok csírájában való elfojtásával kezdõdik. Pál a vigasztalan látvány elõl a kegyelem ajándékához menekül, amely így tárul fel elõtte: „A törvénytõl függetlenül jelent meg Isten igazsága…a Jézus Krisztusban való hit által, mindazok számára, akik hisznek… Mert mindnyájan vétkeztek és szûkölködnek az Isten dicsõsége nélkül, de megigazulnak ingyen az Õ kegyelmébõl, a Jézus Krisztusban való váltság által, akit az Isten engesztelõ áldozatul rendelt az Õ vére által, a benne hívõk számára” (Rm 3,21-25).

Ez a többféle fogalmazásban elhangzó Ige tette az Ágoston-rendi szerzetest, Luther Mártont reformátorrá. – Itt most részletes magyarázat helyett csupán néhány dogmatikai megjegyzéssel fogjuk értelmezni.

Az idézet elsõ mondata – „A törvénytõl függetlenül jelent meg Isten igazsága” – kérdést támaszt: mire való akkor a törvény? Elsõsorban arra, ha nem teljesítjük híven parancsait, akkor rászolgálunk arra, hogy a haragvó Isten ítélõszéke elé kerüljünk. Ez az ítélõszék változott Isten irgalmából kegyelmi székké. A törvénynek ebben tehát csak elõkészítõ szerepe van: elsõsorban Isten elé vezet.

Itt mindjárt két félreértésre kell felhívni a figyelmet, amelyek vakvágányra vihetik az örömhírt. Mondják: ha Krisztus helyettünk már betöltötte a törvényt, nekünk már semmi tennivalónk sincs vele. De éppen Jézus hangsúlyozta: a törvény mindvégig megmarad! – A másik félreértés ennek a fordítottja. Azt képzelik, a kegyelem fényénél a törvény most már a hatalmunkban van, valami önálló szerepet tulajdonítunk neki és lassanként el is feledkezünk a kegyelemrõl. Kialakul egyfajta keresztyén farizeizmus, új formájú hiú és meddõ törvényeskedés. Vigyázzunk rá, hogy a keresztyén élet középpontjában mindvégig megmaradjon a hit általi megigazulás életformáló hite.

Ismét idézzük a kezdõ mondatot: „A törvénytõl függetlenül jelent meg Isten igazsága”. Nem arról van itt szó, hogy Isten mellõzi a törvényt, hiszen az is Tõle ered, és a maga helyén hasznos és jó. De arra figyelmezteti a törvényeskedõ kortársakat: Isten a törvénynél sokkal többet ajándékozott már Jézus Krisztusban. Az Õ váltsághalála felette van mindannak, amire a törvénybetöltés egyáltalán képes. Amíg a törvény kíván valamit vagy követel tõlünk, akár uralkodik is rajtunk, addig Isten igazsága ad nekünk, segít rajtunk, részesít valamiben, kegyelmet gyakorol felettünk, új korszakot nyit elõttünk. Ez a különbség a kettõ között. Ez a megvilágosodás avatta Pált apostollá, a dühödt hitüldözõbõl a keresztyénség nagy tanítójává. A damaszkuszi úton nagyobb ajándékot kapott a születésnél: az újjászületést.

A megtéréssel megváltozott Pál számára a törvény korábbi értelme: parancsoló, felelõsségrevonó, ítélõ jellege. Ehelyett a kegyelem szavává vált, és ez a változás nem a törvényben következett be, hanem az isteni szóra porba hullott emberben. Neki lett más a viszonya Isten törvényéhez, amikor Krisztusban a kegyelmet ajándékozó Istent felismerte. Pál ezt a kegyelmet a Római levélben mindannyiónknak felajánlja, mint életünk nagy fordulópontját.

Ha felismerjük és befogadjuk a lelki ajándékokat, akkor már nem valami érdekbõl, önzõ számításból, csupán parancsszóra próbálunk jót cselekedni, hanem háládatosságból. Az elvett jók nyitják hálára az elfásult szíveket is. Pál jól tudja, amíg e testben élünk, tele vagyunk emberi kívánságokkal, amelyek akadályozzák a jócselekedet megszületését. Önzõ vágyainkon sokszor csak belsõ tusakodások árán gyõzhetünk. Az is megeshet, ebben a tusakodásban csatát vesztünk. De tudjuk, Isten a vétkeit megbánó csatázónak megbocsát. Különösen itt van helye életünkben az imádkozásnak.

Akarjuk a jót, olykor mégis a rosszat cselekesszük, amit nem akarunk. Ha ennek a hitbeli harcát híven megharcoljuk, eljutunk oda, hogy Pállal együtt elmondhatjuk: „Gyönyörködöm az Úr törvényében”. Megérezhetünk valami elõízt Isten közelgõ országából, találunk belsõ békét ebben a békételen világban. Ebben rejtezik életünk értelme.

 

Szabolcska Mihály
Uram, maradj velünk!

          

Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?

tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!

 

 

 

Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!

 

Istvándi történetéhez

 

ÁROKHÁTY BÉLA
1890-1942
zeneszerző, orgonaművész, orgonatervező, karnagy
79 éve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHÁLY
1912 - 1988 - 2021
33 éve halt meg

 
Garai Gábor Jókedvet adj

Garai Gábor: Jókedvet adj

                  ennyi kell, semmi más

   Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
   A többivel megbirkózom magam.
   Akkor a többi nem is érdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
   nem kell más, csak ez az egy oltalom,
   még magányom kiváltsága se kell,
   sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
   ha jókedvemből, önként tehetem;
   s fölszabadít újra a fegyelem,
   ha értelmét tudom és vállalom,
   s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdődő és folytatódó bolond
   kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
   ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LÁSZLÓ
1892-1963-2021
58 éve halt meg

 

Protestáns Graduál

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok egy zsoltárpárjának tanulságai
 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok és a viszonyítás megoldatlanságai (délvidéki graduálok: bélyei, kálmáncsai, nagydobszai)


látogató számláló

 

Zsoltár és Dicséret

 

Egyháztörténet

 

Tóth Ferentz

 

Történelem

 

Történelem. Török hódoltság kora

 

Dr SZAKÁLY FERENC


történész 1942-1999 - 22 éve halt meg

 

Világháborúk - Hadifogság
Málenkij robot - Recsk

 

Keresztyén Egyházüldözés
Egyház-politika XX.század

 

Roma múlt, jövő, jelen

 

PUSZTULÓ MAGYARSÁG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta nekünk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segítsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkán szerettük,

   Kikért szálltunk hősen, együtt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelkünknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformán raktuk a szépet

   Barátnak és ellenségnek,

   Mert muszáj.

 

   Egyformán s mindig csalódtunk,

   De hát ez már a mi dolgunk

   S jól van ez.

 

   S szebb dolog így meg nem halni

   S kínoztatván is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARÁCSONY ÜNNEPÉRE

 

HÚSVÉT ÜNNEPÉRE

 

PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Történetek
másolható, nyomtatható

 

WEÖRES SÁNDOR

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát. 

 

 

A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal                      Oldal tetejére          látogató számláló

 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!